کد خبر: 4029906
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷

تلاش ۶ هزار خادم و ارائه 32 نوع خدمت برای میزبانی از زائران در حرم بانوی کرامت

مدیر حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به اینکه آستان مقدس 10 هزار خادم افتخاری دارد که به علت شرایط کرونایی 6 هزار خادم در حرم حضور پیدا می‌کنند، گفت : این خادمان 32 نوع خدمت را به زائران ارائه می‌دهند.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اشرف عبدی، مدیر حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) در نشست صمیمی اصحاب رسانه با آیت‌الله سید محمد سعیدی که امروز 29 دی‌ماه در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: وقتی که بنده در دهه ۸۰ به‌عنوان خادم افتخار خدمت در حرم را پیدا کردم تنوع خدمات به تعداد انگشتان یک دست بود و نوع خدمات حرم مطهر به ۶ مورد هم نمی‌رسید اما در سال ۹۳ با توجه ویژه تولیت آستان مقدس این خدمات به حداقل ۱۵ نوع خدمت افزایش یافت.

وی با بیان اینکه از آذرماه سال ۹۸ و تا به امروز ۳۲ نوع خدمت در حرم مطهر ارائه می‌شود، ادامه داد: مجموعه مدیریت حرم مطهر چهار اداره مختلف دارد که هر کدام از این ادارات خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند.

مدیر حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به ارائه هشت نوع خدمت در اداره انتظامات حرم عنوان کرد: اداره خدمات زائر در سال ۹۳ آغاز به کار کرد که ۱۳ نوع خدمت را ارائه می‌دهد که نشان از توسعه کمی و کیفی است در این بخش دارد.

وی ادامه داد: واحد خدمات سالمندان که از سال ۹۳ کار خود را دنبال کرده آن سال یک دستگاه ماشین زائربر هم نداشت اما اکنون ۱۵ ماشین زائربر در سه محور فعال هستند؛ صندلی چرخ‌داری که برای زائران درنظر گرفته شده در هر شیفت حداقل ۵۰ صندلی است و صندلی امانی در دوره‌ای معنا نداشت اما اکنون سه دفتر امانی در درب‌های ۱۷، ۲۴ و یک به صورت مستمر باز است.

عبدی ادامه داد: شیوع کرونا مشکل حضور خادمان را داشتیم چراکه برخی به علت محدودیت‌های تردد نتوانستند حضور پیدا کنند، برخی دچار بیماری شدند و برخی هم با توجه به مریضی پیش زمینه‌ای در گروه پرخطر قرار داشتند و حضور آن‌ها در حرم منطقی نبود به همین علت برخی از دفاتر برای دقایقی بسته بود اما این بسته بودن‌های موقت به معنای تعطیلی آن خدمت نبوده است.

وی تصریح کرد: در حوزه خدمات اماکن رواق خواهران تا اوایل دهه ۹۰ هیچ خدماتی به زائر به صورت مستقل ارائه نمی‌شد اما اکنون در این بخش هفت نوع خدمت به زائران ارائه می‌شود.

توجه به حفظ شأن زائرین و رعایت ادب با آنان در حرم حضرت معصومه(س)

عبدی با بیان اینکه برای ارتقای اخلاق خادمان دوره‌های مختلف آموزشی و اخلاقی را برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: هفته‌ای چهار جلسه برای خدام اخلاق خادمی و مباحث مرتبط ارائه می‌شود.

مدیر حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: ما به دنبال وحدت رویه و انسجام در ورودی‌ها هستیم و نسبت به موضوعات امنیتی به‌صورت ویژه حساسیت به خرج می‌دهیم هر‌ چند در این رابطه حفظ شأن زائر اهمیت بسیاری دارد.

وی از اصحاب رسانه به‌عنوان چشم تیزبین آستان مقدس و زبان گویای فعالیت‌ها و عملکردهای خادمان حرم نام برد و گفت: ۱۰ هزار نفر خادم داریم اما ۶ هزار نفر با توجه به وضعیت کرونایی در حرم حضور پیدا می‌کنند که این افراد در نگاه، رفتار و انگیزه تفاوت دارند اما ما به دنبال منسجم‌سازی این خدام هستیم.

عبدی با بیان اینکه جذب خادم افتخاری در حرم مطهر مراحلی دارد، گفت: باید از نهادهای امنیتی استعلامی انجام شود و امکان دارد برخی از روندها کمی طول می‌کشد به همین علت افرادی که منتظر خدمت افتخاری هستند باید کمی صبر کنند.

وی تصریح کرد: ۷۰۰ نفر دارای مدرک دکتری و فوق لیسانس و ده‌ها مدیر استانی و کشوری در حرم به صورت افتخاری خدمت می‌کنند که از ظرفیت این افراد به صورت ویژه بهره‌مند هستیم.

عبدی عنوان کرد: حرم مطهر در ۱۹ دی امسال برای نخستین بار میزان دیدار غیرحضوری مردم قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که با امکانات موجود، آستان مقدس فضای مناسبی را ایجاد کرد و این دستاورد با همکاری اصحاب رسانه و مردم رقم خورد که در این دیدار جلوه زیبایی از قم و حرم به جهان منعکس شد.

وی از خدمات مرحوم مولایی به‌عنوان اولین تولیت آستان مقدس یاد کرد و گفت: وقتی این شخصیت تولیت بودند خدمات ارزشمندی ارائه کردند، مجموعه آستان ساختار سازمانی نداشت بلکه فقط سرکشیک و خدمت‌گزار داشت اما حسابداری و نذورات و خیلی از اتفاقات را مرحوم مولایی رقم زد؛ در زمان آیت‌الله مسعودی خمینی نیز اقدامات قابل توجه به ویژه در حوزه موقوفات حرم رقم زده شد که جا دارد در این افراد از این افراد یاد کنیم.

عبدی با بیان اینکه آستان مقدس در مباحث مدیریتی مسجد اعظم ورودی ندارد، یادآور شد: تنظیف و خدمت به زائران توسط خادمان حرم دنبال می‌شود اما مباحث مدیریتی این مسجد بر عهده تولیت آن است.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha