درس انقلاب پای رحل قرآن
کد خبر: 4014561
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

درس انقلاب پای رحل قرآن

مرحوم پرویز رمضانی، یکی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی استان فارس بودند که از دهه ۴۰ به تشویق شهید آیت‌الله دستغیب پا به عرصه فعالیت‌های قرآنی گذاشتند و در سنگر ۴۰ ساله این شهید بزرگوار نیز جلسات قرآنی را در دوران پیش از انقلاب برپا می‌کردند.

مرحوم پرویز رمضانی، پیشکسوت قرآنی فارسمحمدمحسن یقطین، پیشکسوت قرآنی فارس و استاد دانشگاه شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تسلیت درگذشت پرویز رمضانی، یکی از پیشکسوتان قرآنی استان گفت: آن مرحوم متولد سال 1307 در شیراز بودند و از سال 60 با ایشان آشنایی پیدا کردم.

وی با بیان اینکه در آن سال‌ها در مسابقات قرآن همراه با مرحوم رمضانی بود، افزود: ایشان از شاگردان شهید آیت‌الله دستغیب بودند و همزمان با کار در چاپخانه قرآن را هم حفظ می‌کردند آن هم با شرایط و امکاناتی که در دوران قبل از انقلاب حاکم بود.

یقطین ادامه داد: مرحوم رمضانی بعد از انقلاب فعالیت قرآنی خود را بیشتر ادامه دادند و در مسابقات سراسری اوقاف سال 67 که میزبان هم شیراز بود، مقام دوم کشور را کسب کردند و در کنار قرآن، حافظ نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، زیارت کبیره ابوحمزه ثمالی، دیوان حافظ و سعدی را هم حفظ بودند.

این پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه مرحوم رمضانی به دلیل حفظ این موارد حافظه بسیار قوی داشتند، گفت: آن مرحوم طی سال‌ها کلاس و جلسات قرآنی در مساجد محلات قدیمی شیراز و همچنین منزل خودشان برپا می‌کردند اما در مسابقات به عنوان داور حضور پیدا نکردند.

وی با یادآوری اینکه آن مرحوم تا حدود سال 75 و 77 در مسابقات شرکت می‌کردند، افزود: آخرین مرتبه‌ای که با ایشان در مسابقات حضور داشتم حدود سال 75 در تهران بود البته ایشان 30 سال از من بزرگتر بودند.

یقطین با بیان اینکه سواد ایشان ابتدایی قدیم بود و شاید به همین دلیل وارد عرصه داوری مسابقات قرآن نشدند، گفت: آن مرحوم از دهه 40 وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شدند و در مسجد جامع عتیق به عنوان سنگر مبارزات پیش از انقلاب شهید آیت‌الله دستغیب، جلسات قرآنی را برپا می‌کردند.

این استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: مرحوم رمضانی از شاگردان شهید دستغیب بوده و به واسطه ایشان هم حافظ قرآن شدند، یعنی شهید آیت‌الله دستغیب بسیار بر روی شکل‌گیری شخصیت قرآنی و تدین آن مرحوم تأثیرگذار بودند.

وی در پایان یادآور شد: افتخار شاگردی در محضر مرحوم رمضانی داشته‌ام و اکنون هم دکترای ادبیات عرب داشته و استاد دانشگاه شیراز هستم.

یادآور می‌شود، مرحوم پرویز رمضانی یکی از پیشکسوتان قرآنی فارس که عمری را در کنار رحل قرآن گذراند، روز گذشته، 28 آبان‌ماه در شیراز به رحمت ایزدی پیوست.

انتهای پیام
captcha