گزارش ایکنا از آغازین روز مرحله استانی مسابقات قرآن در قم
کد خبر: 3994214
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

گزارش ایکنا از آغازین روز مرحله استانی مسابقات قرآن در قم

مرحله‌ استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم از ساعت ۸ صبح امروز در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی(ع) آغاز شد و تا جمعه، ۱۲ شهریور، ادامه دارد.

چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان قم آغاز شد/غائبین پرشمار مسابقاتبه گزارش ایکنا از قم، مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم قم، از هشت صبح امروز، نهم شهریور در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی(ع) آغاز شد. براساس برنامه‌ریزی‌ اداره‌کل اوقاف استان، این دوره از مسابقات ویژه بانوان از امروز آغاز شده و تا جمعه، ۱۲ شهریور، ادامه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین باقری، مسئول کمیته فنی چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم استان، در حاشیه این مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: در بخش بانوان، ۴۹ نفر در رشته حفظ پنج جزء شرکت کردند که در دو نوبت صبح و بعدازظهر امروز، ۹ شهریورماه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه در بخش بانوان هشت نفر در رشته‌ دعاخوانی و شش نفر در رشته تحقیق شرکت کردند، افزود: هر کدام از شرکت‌کنندگان در رشته‌های خود در نوبت بعدازظهر روز اول مسابقات با یکدیگر رقابت می‌کنند.

باقری از مشارکت ۶۳ نفری حافظان ۱۰ جزء قرآن کریم در بخش بانوان این دوره از مسابقات خبر داد و اظهار کرد: چهارشنبه، 10 شهریورماه که روز دوم مسابقات است، به رقابت حافظان ۱۰ جزء با یکدیگر اختصاص دارد. در بخش بانوان، ۳۹ نفر در رشته حفظ ۲۰ جزء، پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه در نوبت صبح و عصر با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ بعدازظهر همان روز هشت نفر از شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

وی از حضور ۳۵ نفر حافظ کل قرآن کریم در چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم خبر داد و گفت: سایر شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل قرآن کریم در نوبت صبح و بعدازظهر روز پایانی این دوره از مسابقات مورخ جمعه، ۱۲ شهریورماه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

باقری با اشاره به اینکه در بخش بانوان، ۲۶ نفر در رشته ترتیل شرکت کردند و روز پایانی مسابقات با یکدیگر رقابت می‌کنند، بیان کرد: اساتید محترم از جمله ادیب‌زاده، عزت‌پژوه، احمدی، علی‌عسگری، بنی‌فاطمی، گل‌محمدی، میرغیاثی به ترتیب رئیس هیئت داوران، داوران بخش تجوید، داور بخش حسن حفظ، داور بخش صوت، داور رشته لحن و داور بخش وقف و ابتدا هستند.

باقری از رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی در این دوره از مسابقات خبر داد و افزود: برای جلوگیری از هرگونه تجمع و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از حضور مدعوین و حضار محروم هستیم.

مسابقات قرآن استان قم محروم از آیین افتتاحیه و اختتامیه

سیدمحمد صالح‌نژاد، رئیس اداره قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم در بازدیدی سرزده از محل برگزاری مسابقات قرآن استان قم روند برگزاری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مسابقات را مورد بررسی قرار داد.

وی در حاشیه بازدید از روند برگزاری مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ازقم، اظهار کرد: عملکرد کمیته فنی در روز اول این دوره از مسابقات منظم، قانون‌مند و با نظارت حداکثری بر دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است. به علت وضعیت کرونایی، چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن استان قم بدون آیین افتتاحیه آغاز و بدون آیین اختتامیه نیز به پایان می‌رسد.

رئیس اداره قرآن اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به طرح ساماندهی داوران که سال گذشته از سوی اوقاف برگزار شد، تصریح کرد: بسیاری از داوران برگزیده در این طرح، در هیئت داوران این دوره از مسابقات حضور دارند، از این‌رو مسابقات قرآن اوقاف امسال علاوه بر رقابت شرکت‌کنندگان جمعی از جامعه قرآنی استان قم، می‌تواند کارگاه آموزشی ویژه داوران جوان و تازه نفس باشد.

صالح‌نژاد با یادآوری اینکه حفظ جان افراد در مسابقات از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: شکوه مسابقات را فدای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کردیم، امیدواریم این بیماری از کشور ما رخت ببندد تا برای دوره‌های بعدی مسابقات قرآن شاهد حضور باشکوه تماشاگران و همراهان متسابقان باشیم.

چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان قم آغاز شد/غائبین پرشمار مسابقات

غایبان پرشمار مسابقات قرآن

در حالی که اسامی متسابقان چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن استان قم از پیش مشخص شده بود، شرکت‌کنندگان بسیاری از حضور در مسابقات سرباز زدند.

فاطمه علی‌عسگری از چهره‌های جدید داوری این دوره از مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: تجربیات زیادی در زمینه داوری مسابقات قرآن داشتم، اما امسال برای اولین بار به مسابقات قرآن اوقاف استان قم دعوت شدم و از این تجربه احساس رضایت و خرسندی دارم.

وی با بیان اینکه حضور در یک جمع قرآنی و اساتید برجسته این حوزه سبب ایجاد نشاط روحی می‌شود، ادامه کرد: استقبال شرکت‌کنندگان رشته حفظ ۵ جزء در نوبت صبح روز اول مسابقات قرآن بسیار کم بود. با توجه به اینکه تدابیر ویژه‌ای جهت رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی در مسابقات اندیشیده شده بود اما بسیاری از متسابقان غایب بودند و این امر بسیار ناراحت‌‌کننده بود. ما انتظار داشتیم تمامی شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات، اجازه ندهند بیماری کرونا سبب تضعیف روحیه آنان و مانع حضورشان در محل برگزاری مسابقات شود.

علی‌عسگری کاهش تبلیغات برگزاری مسابقات قرآن کریم از سوی رسانه‌ ملی را علت دیگر استقبال کم متسابقان دانست و افزود: رسانه ملی با اطلاع‌رسانی گسترده از این دوره مسابقات می‌تواند سبب تشویق و ترغیب علاقه‌مندان جهت حضور در مسابقات شود.

یادآور می‌شود، روز اول چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن استان قم در حالی برگزار می‌شود که علاوه بر غایبان پرشمار آن، نبودن تماشاگران و همراهان شرکت‌کنندگان در محل برگزاری مسابقه سبب شده است تا سکوت غریبی بر فضای سالن حکمفرما شود، اما نظم و انضباط در پذیرش متسابقان و رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی با بهره‌مندی از تب‌سنج، اهدای ماسک و ماده ضدعفونی‌کننده به شرکت‌کنندگان از نکات مثبت و لذت‌بخش روز اول مسابقات بود.

انتهای پیام
captcha