فاصله ایمان و عمل مهم‌ترین مشکل جامعه شیعی است
کد خبر: 3967472
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه:

فاصله ایمان و عمل مهم‌ترین مشکل جامعه شیعی است

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه گفت: یکی از مشکلات جامعه شیعی فاصله بین ایمان و عمل است که باید توسط فاضلان و عالمان برطرف شود، چراکه برخی شناسنامه‌ای شیعه‌ هستند و مطابق قرآن و سیره ائمه(ع) زندگی نمی‌کنند.

فاصله بین ایمان و عمل، مهم‌ترین مشکل جامعه شیعی استحجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه، شب گذشته، ششم اردیبهشت‌ماه در نشست شب‌های بندگی که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن هر جا سخن از ایمان و دستور کسب آن را داده، در کنارش عمل صالح نیز آورده است چون عمل و زیست مؤمنانه سبک زندگی قرآنی و اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه شیعی فاصله بین ایمان و عمل است که باید توسط فاضلان و عالمان برطرف شود، چراکه برخی شناسنامه‌ای شیعه‌ هستند و مطابق قرآن و سیره ائمه(ع) زندگی نمی‌کنند.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید در مقام عمل شیعه بود، افزود: رمضان بهترین موقعیت برای آشتی با قرآن و ائمه(ع) است، ما همه محب اهل بیت(ع) هستیم اما محب بودن کافی نیست؛ باید با عمل افراد را به ایمان و عمل صالح دعوت کرد.

ویژگی‌های سبک زندگی مؤمنانه

ملکی تصریح کرد: امام صادق(ع) در حدیثی چهار ویژگی سبک زندگی مؤمنانه را بیان می‌کنند؛ اولین ویژگی ورع است. ورع چند درجه از تقوا بالاتر است. تقوا به معنی انجام واجبات و ترک محرمات است اما ورع انجام مستحبات و ترک مکروهات است.

وی دومین ویژگی زندگی مؤمنانه را در حدیث امام صادق(ع) اجتهاد و تلاش معرفی کرد و گفت: مؤمنان کسانی هستند که اهل نظم، کوشش و حرکت جهادی منظم باشند و تلاش و حماسه باید از زندگی مؤمن جاری شود.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: در بخشی از دعای امین‌الله شهادت می‌دهیم که ائمه در راه خدا و به حق و در حد توان جهاد کرده‌اند؛ در قاموس مؤمن تنبلی معنا و مفهوم ندارد و مؤمن نباید مزدورانه کار کند بلکه باید برای اجر اخروی باشد.

ملکی اظهار کرد: قرآن می‌گوید برای حصول بهشت رضوان تلاش و حماسه کنید و مسابقه بدهید؛ در خیر از هم پیشی بگیرید و سبک زندگی مؤمنانه سبقت در خیر است.

قائم مقام حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه اگر قربانی هابیل پذیرفته شد به علت تقوایش بود، بیان کرد: خداوند اعمال متقین را می‌پذیرد و استثنا ندارد ولی عمل ریاکارانه و منافقانه پذیرفتنی نیست، بنابراین نیت انسان باید از ابتدا تا انتها خالص باشد.

وی سومین ویژگی سبک زندیگ مؤمنانه را نماز معرفی کرد و گفت: علت جذبه آیت‌الله بهجت نماز ایشان بود، نمازی که سر وقت، مملو از خشوع، معرفت و خضوع بوده است؛ نماز باید عاشقانه باشد، باید از غفلت در نماز و زمان آن دوری کرد و با حضور قلب نماز خواند.

ملکی افزود: افرادی هم که می‌گویند فرزندشان رغبت به نماز ندارد علتش را باید در نماز خودشان جستجو کنند؛ اگر فرزندان مراقبت از نماز و عشق و شعف عبادت را در چهره والدینشان نبینند به نماز ترغیب نمی‌شوند.

وی بیان کرد: چهارمین ویژگی زندگی مؤمنانه خیر مؤمن است و مؤمنان افرادی هستند که به هر جا وارد می‌شوند عامل خیر هستند؛ در مجالسی که آن‌ها حضور دارند گناه و خطا جایش را به صفا و صمیمیت می‌دهد و در واقع این افراد در مکتب امام صادق(ع) رشد کرده‌اند.

ملکی اظهار کرد: مرحوم اوجی عالم فقید سنی ترکیه‌ای که به دست امام خمینی(ره) شیعه شدند، بعد از شیعه شدن به آلمان رفت و مرکزی به نام مکتب اهل بیت(ع) برای جذب جوانان تشکیل داد؛ رمز موفقیت ایشان عمل به سخن امام رضا(ع) بوده است که فرمودند: «اگر مردم دنیا زیبایی کلام ما را بفهمند به سمت ما می‌آیند»؛ در این مرکز کلام اهل بیت(ع) را برای جوانان تبیین می‌کنند و بعد صاحب کلام را معرفی می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر به سبک زندگی قرآنی عمل نکنیم قرآن خواندن به کارمان نمی‌آید. نتیجه این اتفاق می‌شود عربستانی که دست دوستی به دشمن آشکار دین می‌دهد و أشداء علی الکفار را عمل نمی‌کند.

ملکی با اشاره به اینکه باید ابی لهب زمان را شناخت، بیان کرد: عمل به سیره قرآن دست رد زدن به سینه کفار است و شرک امروز تفکر غربی و امانیستی و بت امروز انسان و شهوت او است که باید از این شرک و بت اعلام برائت کرد.

استاد تفسیر قرآن گفت: در قرآن حضرت ابراهیم(ع) و پیروانشان بهترین اسوه در عبادت و بندگی، راز و نیاز، توبه و مبارزه هستند.

 مؤمن به جهان عاشقانه می‌نگرد

ملکی در ادامه نشست با توجه به آیه ۱۱۲ سوره توبه، بیان کرد: اولین ویژگی انسان مؤمن در این آیه اهل توبه بودن اوست؛ در این آیه از جمله اسمیه استفاده است و این ساختار در عربی به معنای استمرار است؛ توبه، محاسبه خویشتن و جبران خطاهاست که در وجود مؤمن استمرار دارد و ملکه وجود اوست.

وی با اشاره به اینکه دومین ویژگی مؤمن در سوره توبه عبادتش است و مؤمنین فقط خدا را عبادت می‌کنند، گفت: سومین ویژگی آن‌ها «حامدون» است. این یعنی نعمت الهی را می‌بینند، خضوع می‌کنند و در مقابل نعمت‌ها شاکرند.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: چهارمین ویژگی مؤمنان سیر و سیاحت و زندگی متفکرانه، عابدانه، عارفانه و عاشقانه است. حضرت علی(ع) سفر افرادی که از سفرشان عبرت نمی‌گیرند را به گشت و گذار کبوتر تشبیه کرده است و آنان را توبیخ می‌کند؛ باید عاشقانه به جهان نگاه کرد و از همه چیز عبرت گرفت.

این استاد تفسیر قرآن تصریح کرد: نهایت خضوع در عبادت سجده و سپس رکوع است. یکی از ویژگی‌های مؤمنان راکعون و ساجدون بودن ایشان است یعنی مؤمنان سجده و رکوع طولانی و خاشعانه دارند.

وی افزود: بعد از این به ویژگی‌های اجتماعی مؤمنان مثل امر به معروف و نهی از منکر می‌رسد و در نهایت به تشکیل حکومت اسلامی و الهی می‌رسد.

ملکی ابراز امیدواری کرد که همه ما بتوانیم مصداق آیه ۱۱۲ سوره توبه باشیم و خداوند به همه توفیق بدهد از لحظات ماه رمضان بهره بگیریم.

انتهای پیام
captcha