نقش زینب کبری(س) در گسترش فرهنگ حسینی بی‌بدیل است
کد خبر: 3884240
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

نقش زینب کبری(س) در گسترش فرهنگ حسینی بی‌بدیل است

عضو هیئت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر الگو گیری زنان از حضرت زینب(س)، گفت: نقش حضرت زینب کبری(س) در گسترش فرهنگ حسینی بی‌بدیل است و با شجاعت، مجاهدت و بلاغت کلام خویش، واقعه عاشورا را در تاریخ ثبت و ماندگار ساخت.

ام‌المصائب؛ الگوی زنان عالم/ نقش زینب کبری در گسترش فرهنگ حسینی بی‌بدیل استآیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم با اشاره به اینکه ابعاد شخصیتی حضرت زینب(س) مغفول مانده است، اظهار کرد: ایشان عاقله آل محمد بودند یعنی اهل فکر و مطالعه بودند، هم‌چنین عقیله بنی‌هاشم هم بودند که با توجه به خود مفهوم عقیل این مهم روشن می‌شود؛ عقیل بر وزن فعیل به معنای صیغه مبالغه و صفت مشبهه و از ریشه عقل به معنای درک عمیق از حقایق عالم است.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) پیام عاشورا را با سخنرانی در کوفه و شام با رساترین فریادها ابلاغ کرده و استمرار اين حركت و بيان اهداف و رسالت‌های اين حركت را ایشان بر عهده گرفتند و یزیدیان تاریخ را برای همیشه رسوا کردند و فلسفه قیام امام حسین(ع) بدون حضرت زینب(س) عقیم می‌ماند.

استاد حوزه و دانشگاه صبر را يكی از صفات مطلوب و كمالات انسانی معرفی کرد و گفت: حضرت زینب(س) صبورانه در برابر مشكلات و سختی‌ها ايستادگی ‌كردند و از زمان کودکی تا پایان حیات مصائب مختلف را دیدند و بردباری کردند تا جایی که لقب «ام‌المصائب» یعنی مادر مصیبت‌ها را به خود گرفتند.

غرویان با اشاره به ابعاد سیاسی و اجتماعی زندگی حضرت زینب(س) بیان کرد: ایشان در تاريخ کربلا به عنوان يك زن نقش‌آفرینی کردند و برخلاف تصور برخی افراد كه می‌گفتند زن مسلمان نمی‌تواند در صحنه اجتماع حضور داشته باشد ايشان با حفظ حدود و ارزش‌های الهی وظيفه و رسالت تاريخی خود را انجام دادند که این مهم می‌تواند الگوی زنان مسلمان باشد چرا که حضرت زینب (س) با ایفای نقش مهم و تأثیرگذار در کربلا نام خود را به‌عنوان الگویی برای زنان در تاریخ ثبت کرد.

ولایتمداری حضرت زینب(س)

وی ابراز کرد: بزرگ‌ترین خدمت را بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش این کاروان اسیران انجام داده که کاروان‌سالاری آن‌ها را حضرت زینب (س) بر عهده داشتند و بی‌شک حضور پر رنگ بانوی دشت کربلا، زینب کبری در گسترش فرهنگ حسینی بی‌بدیل است و با شجاعت، مجاهدت و بلاغت کلام خویش عظمت وجودی امام حسین (ع) و واقعه عاشورا را در تاریخ ثبت و ماندگار ساخت.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه تمام این نقش‌آفرینی حضرت زینب(س) در تاریخ کربلا نشان از ولایتمداری ایشان دارد، ابراز کرد: ازخودگذشتگی حضرت زینب(س) نشان می‌دهد که ایشان به امامش وفادار بود و نسبت به ولایت ایشان معرفت داشت و هدف و برنامه مقدس امام زمان خویش را قبول داشت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید سیره و روش زندگانی حضرت زینب(س) در جامعه ترویج و نهادینه شود، یادآور کرد: شجاعت و درایت زینبی باید سرلوحه روش زندگی همه مسلمان و به خصوص زنان جامعه باشد.

انتهای پیام
captcha