تسلط بر زبان شناسی می‌تواند احكام فقهی را تحت تأثير قرار دهد
کد خبر: 2096519
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸

تسلط بر زبان شناسی می‌تواند احكام فقهی را تحت تأثير قرار دهد

گروه انديشه و علم: تسلط بر زبان شناسی و به كارگيری آن در ترجمه و تفسير قرآن می‌تواند احكام فقهی با عنوان آيات الاحكام را تحت تأثير قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، فيض الاسلام عضو هيئت علمی جامعة المصطفی 24 اسفندماه در نشست تخصصی زبان شناسی و جايگاه آن در علوم اسلامی با اشاره به اهميت زبان شناسی و كاربرد آن در ترجمه و تفسير قرآن گفت: زبان و ادبيات عرب متشكل از صرف و نحو و بلاغت و ... است كه در مباحث علوم اسلامی نياز زيادی به آن داريم بنابراين مجبوريم و نياز داريم كه چنين علمی را فراگيريم.
وی ادامه داد: ما 500 آيه با عنوان آيات الاحكام داريم كه ارتباط زيادی با معانی و الفاظ دارند و الفاظ و معانی نيز با زبان شناسی مرتبط هستند و اگر مراكز علمی و حوزه ها نسبت به زبان شناسی توجه كنند آيات الاحكام می توانند متاثر از زبان شناسی باشد.
وی ادامه داد: اگر اين مبحث در حوزه ها رواج يابد بر احكام نيز تاثير خواهد داشت و با علوم ديگر مانند تاريخ و ... نيز اثرگذار خواهد بود.
وی افزود: بيشتر دانشمندان اسلامی زبان را امری توقيفی می دانند و آن را نشانه لطف خداوند به انسان می دانند اما دانشمندان غربی نظر تكامل زبانی را مطرح می كنند.
فيض الاسلام تصريح كرد: اين عده معتقدند كه نياز انسان باعث شده تا زبان به وجود آيد و بيش از هفت نظريه نيز در اين باره ايجاد شده است.
فيض الاسلام اظهاركرد: زبان شباهت زيادی به موجود زنده دارد و همان طور كه يك موجود زنده رشد می يابد و از بين می رود زبان هم اين سرنوشت را طی می كند.
وی افزود: زبان شناسی اسلامی شامل صرف و نحو و بلاغت و فقه اللغه و .... به اين دليل به وجود آمده است كه دانشمندان بتوانند با فراگيری آن به علوم اسلامی بپردازند.
وی اظهارداشت: در قرن 18 و 19 ميلادی با فراگير شدن نهضت علمی و انفجارعلوم و اطلاعات علمی متولد شد به نام علم زبان شناسی جديد كه تعريف آن شناخت و بررسی زبان به روش علمی است و اهتمام به تكلم دارد.
همچنين محمد جنتی فر، عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در اين نشست در سخنانی گفت: زبان را نهادی اجتماعی معرفی كرده اند و زبان شناسان معتقدند تاريخچه زبان از هند و باز بان سانسكريت آغاز می شود و بعد به يونان و ساير نقاط منتقل می شود.
وی ادامه داد: مطالعات زبانی را امروز در سه مرحله نيمه اول قرن نوزده، قرن نوزده به بعد و تاريخ زبان های جهان و تحولات زبانی مختف تقسيم بندی می كنند.
جنتی فر اظهارداشت: ميان عناصر زبان دو رابطه جانشينی و همنشينی وجود دارد و وجود دوگانه زبان و گفتار را بايد از يكديگر جدا دانست.
وی ادامه داد: آواشناسی در تجويد، معنا شناسی در تفسير قرآن كاربرد زيادی دارد و بسياری از انديشمندان با استنادبه آيه دوم سوره يوسف ثبات می كنند تعريب و معرب در قرآن وجود ندارد اما برخی ديگر معتقدند كه واژه های معرب در قرآن وجود دارند.
captcha