به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، فيض الاسلام عضو هيئت علمی جامعة المصطفی 24 اسفندماه در نشست تخصصی زبان شناسی و جايگاه آن در علوم اسلامی با اشاره به اهميت زبان شناسی و كاربرد آن در ترجمه و تفسير قرآن گفت: زبان و ادبيات عرب متشكل از صرف و نحو و بلاغت و ... است كه در مباحث علوم اسلامی نياز زيادی به آن داريم بنابراين مجبوريم و نياز داريم كه چنين علمی را فراگيريم.
وی ادامه داد: ما 500 آيه با عنوان آيات الاحكام داريم كه ارتباط زيادی با معانی و الفاظ دارند و الفاظ و معانی نيز با زبان شناسی مرتبط هستند و اگر مراكز علمی و حوزه ها نسبت به زبان شناسی توجه كنند آيات الاحكام می توانند متاثر از زبان شناسی باشد.
وی ادامه داد: اگر اين مبحث در حوزه ها رواج يابد بر احكام نيز تاثير خواهد داشت و با علوم ديگر مانند تاريخ و ... نيز اثرگذار خواهد بود.
وی افزود: بيشتر دانشمندان اسلامی زبان را امری توقيفی می دانند و آن را نشانه لطف خداوند به انسان می دانند اما دانشمندان غربی نظر تكامل زبانی را مطرح می كنند.
فيض الاسلام تصريح كرد: اين عده معتقدند كه نياز انسان باعث شده تا زبان به وجود آيد و بيش از هفت نظريه نيز در اين باره ايجاد شده است.
فيض الاسلام اظهاركرد: زبان شباهت زيادی به موجود زنده دارد و همان طور كه يك موجود زنده رشد می يابد و از بين می رود زبان هم اين سرنوشت را طی می كند.
وی افزود: زبان شناسی اسلامی شامل صرف و نحو و بلاغت و فقه اللغه و .... به اين دليل به وجود آمده است كه دانشمندان بتوانند با فراگيری آن به علوم اسلامی بپردازند.
وی اظهارداشت: در قرن 18 و 19 ميلادی با فراگير شدن نهضت علمی و انفجارعلوم و اطلاعات علمی متولد شد به نام علم زبان شناسی جديد كه تعريف آن شناخت و بررسی زبان به روش علمی است و اهتمام به تكلم دارد.
همچنين محمد جنتی فر، عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در اين نشست در سخنانی گفت: زبان را نهادی اجتماعی معرفی كرده اند و زبان شناسان معتقدند تاريخچه زبان از هند و باز بان سانسكريت آغاز می شود و بعد به يونان و ساير نقاط منتقل می شود.
وی ادامه داد: مطالعات زبانی را امروز در سه مرحله نيمه اول قرن نوزده، قرن نوزده به بعد و تاريخ زبان های جهان و تحولات زبانی مختف تقسيم بندی می كنند.
جنتی فر اظهارداشت: ميان عناصر زبان دو رابطه جانشينی و همنشينی وجود دارد و وجود دوگانه زبان و گفتار را بايد از يكديگر جدا دانست.
وی ادامه داد: آواشناسی در تجويد، معنا شناسی در تفسير قرآن كاربرد زيادی دارد و بسياری از انديشمندان با استنادبه آيه دوم سوره يوسف ثبات می كنند تعريب و معرب در قرآن وجود ندارد اما برخی ديگر معتقدند كه واژه های معرب در قرآن وجود دارند.