معتکفان در کثرت جمعیت هم به دنبال خلوت خود باشند
کد خبر: 1404323
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
موسوی شاهرودی تصریح کرد:

معتکفان در کثرت جمعیت هم به دنبال خلوت خود باشند

گروه اجتماعی: یک کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه در عبادت‌هایی مانند اعتکاف اصل مسئله این است که انسان از جمعیت دور شده با خدا خلوت کند، به معتکفان توصیه کرد که علی‌رغم ازدحام مساجد به دنبال خلوت خود باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی موسوی شاهرودی، کارشناس مذهبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) تصریح کرد: اگر چه برای امر مستحبی همانند اعتکاف فضائل زیادی ذکر شده است، اما اگر جنبه عبادی خود را از دست دهد به صورت یک امر عادی در می‌آید.
وی ادامه داد: ما باید بدانیم که فضیلت و استحباب اعتکاف برای چیست. هر عبادتی یک روح دارد و روح عبادت است که انسان را تعالی می‌دهد؛ اگر روح عبادت نباشد عبادت صرفاً حرکاتی خشک است.
این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه اگر از واجبات هم روح عبادت گرفته شود، فضائلی که برای آن ذکر شده قطعاً محقق نخواهد شد، گفت: مثلاً در رابطه با نماز روایات مهمی داریم که نماز معراج مومن است و یا نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می‌دارد، اما گاهی می‌بینیم افراد برای اقامه نماز به مسجد هم می‌روند اما در آنها تغییری ایجاد نمی‌شود در این صورت باید فهمید که در عبادت صورت گرفته آنچه مورد توجه شارع مقدس بوده، محقق نشده است.
مهم‌ترین راه برای عبادت خلوت و پرهیز از کثرت است
این عضو کمیته فقهی بعثه مقام معظم رهبری، مهم‌ترین راه برای عبادت را خلوت و پرهیز از کثرت عنوان کرد و گفت: هر چه انسان از کثرت فاصله داشته باشد در عبادت کامیاب‌تر است. مثلاً نماز شب بسیار توصیه شده است. البته نماز جماعت فضائل خاص خود را دارد اما در نماز جماعت روح جمعی مورد توجه است.
وی مردان الهی را به دو دسته تقسیم کرد، گروهی که در عین حال که در کثرت هستند، کثیر را نمی‌بینند و فقط با خدا مرتبط هستند یعنی در حال نماز جماعت هم حال عبادت خود را دارند و گروهی که گاهی برای خلوت و عبادت به مکان خاصی می‌روند. 
حجت‌الاسلام موسوی شاهرودی با اشاره به اینکه به دلیل استقبال زیاد از مراسم اعتکاف مساجد پرازدحام می‌شود، گفت: در عبادت‌هایی مانند اعتکاف اصل مسئله این است که انسان از جمعیت دور شده و از خانه و کاشانه به کنج عزلت مسجد برود، اما اکنون مساجد بسیار شلوغ و پرازدحام هستند.
وی تصریح کرد: نمی‌توان گفت به دلیل حضور جمعیت بسیار زیاد در مساجد مردم به اعتکاف نروند، اما معتکفان باید سعی کنند در کثرت هم با خدا خلوت کنند و به دنبال تأمین نیاز روحی خود باشیم.

captcha