مساجد هزینه اعتکاف را تعیین می‌کنند/ از اعتبارات دولتی برای معتکفان هزینه نمی‌شود
کد خبر: 1403191
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
نیک‌نژاد:

مساجد هزینه اعتکاف را تعیین می‌کنند/ از اعتبارات دولتی برای معتکفان هزینه نمی‌شود

گروه اجتماعی: مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران با تأکید بر اینکه مساجد در برگزاری اعتکاف به صورت مستقل عمل می‌‌کنند، گفت: هیچ‌ کس مجاز نیست از اعتبارات دولتی برای معتکفان هزینه کند چون اعتکاف یک امر شخصی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصیر نیک‌نژاد، مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام خبر برگزاری مراسم اعتکاف در بیش از 500 مسجد استان تهران، گفت: پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال گذشته افراد بیشتری در مساجد معتکف شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مطالبه هزینه 30 تا 150 هزار تومانی از معتکفان صحت دارد، گفت: این قیمت را تأیید نمی‌کنم، حداکثر قیمت حضور در مراسم اعتکاف تا 50 هزار تومان عنوان شده است.
ستاد مرکزی اعتکاف قیمت حضور در مراسم اعتکاف را تعیین نمی‌کند
حجت‌الاسلام نیک‌نژاد تصریح کرد: ستاد مرکزی اعتکاف قیمت حضور در مراسم اعتکاف را تعیین نمی‌کند. برخی از مساجد هزینه‌ای از معتکفان دریافت نمی‌کنند به این خاطر که یا خیّر و بانی دارند و یا مسجد منابعی دارد که هزینه‌های سه افطار و سه سحر و هزینه‌های جانبی را تأمین می‌کند.
وی با اشاره به اینکه برخی مساجد از هیچ گونه منابع درآمدی برخوردار نیست، گفت: هیچ‌ کس مجاز نیست از اعتبارات دولتی برای معتکفان هزینه کند چون اعتکاف یک امر شخصی است و خود معتکفان نیز راضی نیستند هزینه بیت‌المال برای اعتکاف آنها صرف شود.
عضو ستاد مرکزی اعتکاف در ادامه اظهار کرد: قیمت دریافتی از معتکفان به وجود بانی و شرایط هر مسجد بستگی دارد و مسئله ثابتی نیست. در مساجد مختلف ممکن است بانی مثلاً تأمین هزینه سه وعده افطار را برعهده بگیرد و سایر هزینه‌ها بر عده معتکفین باشد و یا هزینه‌ها با نحو دیگری تعمین شود و لازم باشد بخشی از هزینه توسط معتکفان پرداخت شود به همین دلیل قیمتی که در مساجد مختلف از معتکفان درخواست می‌شود متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه هزینه‌های اعتکاف محدود به غذا نیست، بلکه هزینه‌های جانبی از جمله هزینه سخنران، مداح، تهیه جزوه و کتاب و ... نیز وجود دارد، عنوان کرد: در بخش فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها کمک می‌کنند اما ممکن است میزان کمک کمتر از تعداد معتکفان و میزان تقاضا باشد.
تعداد معتکفان به حدی زیاد است که نمی‌توان برای هر فرد یک بسته فرهنگی دارد
مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران در ادامه گفت: تعداد معتکفان به حدی زیاد است که نمی‌توان برای هر فرد یک بسته فرهنگی شامل کتاب، جزوه، آموزش احکام اعتکاف و ... ارائه داد و ما از خیرین دعوت می‌کنیم که در برگزاری مراسم اعتکاف به مساجد کمک کنند.
وی تصریح کرد: نحوه برگزاری مراسم اعتکاف بیشتر وابسته به مدیریت امام جماعت مسجد است و سازمان تبلیغات فقط هماهنگ کننده، حامی و پشتیبان برنامه‌های فرهنگی است والا مسئله اعتکاف یک امر شخصی است که متولی آن مساجد و مدیر برگزاری آن امام جماعت به عنوان مدیر طبیعی مسجد است.
حجت‌الاسلام نیک‌نژاد تقارن زمان امتحانات مدارس و اعتکاف را موجب نگرانی و دغدغه جوانان عنوان کرد و گفت: علی‌رغم این همزمانی پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد معتکفان بیش از سال گذشته باشد.
نظارتی بر قیمت دریافتی از معتکفان وجود ندارد
وی در پاسخ به این سؤال که آیا نظارتی بر نحوه برگزاری اعتکاف در مساجد و میزان هزینه دریافتی صورت می‌گیرد، گفت: خیر؛ چون همه مسائل زیر نظر امام جماعت و هیئت امنای هر مسجد انجام می‌شود معمولاً تخلفی صورت نمی‌گیرد اما اگر تخلفی هم باشد امام جماعت و هیئت امنای مساجد به آن رسیدگی می‌کنند. اگر مشکلی هم به سازمان تبلیغات اسلامی اعلام شود، این سازمان خود ورود پیدا نمی‌کند بلکه مسئله را به امام جماعت اعلام می‌کند.
نیک‌نژاد تصریح کرد: هیچ کس به جز امام جماعت و هیئت‌امنا مجاز نیست در مسئله برگزاری اعتکاف ورود پیدا کند.

captcha