به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه اول آذرماه در محفل معارفی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم درباره طغیان گفت: انسان در هیچ دورهای بدون چارچوب فکری و مکتب نبوده و آنچه امروز بیدینی نامیده میشود، درواقع محصول فرهنگسازی جریانهای سلطه جهانی است.
وی با بیان اینکه در صدر اسلام نیز مردم بدون دین نبودند بلکه گرفتار آیینهای تحریفشده بودند، تصریح کرد: مقایسه شرایط امروز با زمان پیامبر(ص) خطاست و باید ساختارهای پنهان تأثیرگذار بر رفتار جوامع را شناخت.
پناهیان افزود: حتی کسانی که ادعا میکنند دین ندارند، اغلب بهصورت ناآگاهانه پیرو الگوهای فرهنگی و اخلاقی تحمیلیاند که از سوی قدرتهای مسلط ترویج میشود و این وضعیت نوعی دینداری بردگان است.
وی با بیان اینکه جریانهای صهیونیستی با بهرهگیری از ابزارهای رسانهای، هنری و فرهنگی، سبکهایی از بیبندوباری را بهعنوان آزادی تبلیغ میکنند تا جوامع را تضعیف و به سلطه نزدیکتر کنند، تأکید کرد: حوزههای علمیه باید ریشه انحراف را در ساختارهای طغیان جستوجو کنند، نه در رفتارهای فردی، چراکه پیامبران نیز نخست با طاغوتها مواجه شدند و سپس به سراغ هدایت مردم رفتند.
پناهیان با اشاره به آیات مربوط به مستضعفان در قرآن گفت: مستضعف کسی است که توان مقابله ندارد، اما اگر فردی خود را به استضعاف بسپارد و به تقویت طاغوت کمک کند، به گفته قرآن کریم، در عذاب با طاغوت شریک خواهد بود.
وی ادامه داد: رسالت پیامبران، رهایی انسانها از سلطه ساختارهای قدرت ظاهراً اخلاقی است؛ ساختارهایی که ممکن است در پوشش احترام، سخاوت یا آداب مذهبی، مردم را در جایگاه ضعف نگه دارند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان نمونههایی از تاریخ صدر اسلام اضافه کرد: بسیاری از مخالفان پیامبر(ص) نه بهخاطر بیاخلاقی، بلکه بهدلیل منافعی که از ساختار قدرت مکه بهدست میآوردند، با اسلام مخالفت کردند.
وی افزود: مستضعفان فکری و مستکبران هر دو در برابر حق طغیان میکنند؛ اولی از سر غرور و دومی از سر وابستگی، و همین ضعف درونی موجب میشود جوامع زیر بار سلطه بمانند.
پناهیان با اشاره به روایات مربوط به نقش حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص) گفت: تلاش آن حضرت برای جلوگیری از بازگشت جامعه به ساختارهای طغیان قبل از اسلام نشاندهنده حساسیت جایگاه ایشان در صیانت از مسیر نبوت است.
استاد حوزه علمیه قم تعبیر انقلاب بر اعقاب در قرآن را به معنای بازگشت جامعه به نظامهای طبقاتی و قدرتمحور پیش از اسلام دانست و گفت: این انحراف ممکن است حتی با استفاده ابزاری از دین رخ دهد.
وی با اشاره به بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب یادآور شد: همیشه همه ملتها توان قیام علیه سلطه را ندارند زیرا مستکبران با ایجاد رفاه سطحی و وابستگی، روح مقاومت را از مستضعفان میگیرند.
پناهیان در پایان تأکید کرد: فهم ریشههای طغیان و استضعاف، شرط لازم برای شناخت وضعیت امروز جهان است و جامعه مؤمن باید از تکرار الگوهای شکستخورده تاریخ پرهیز کند.
انتهای پیام