کد خبر: 4290418
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۶
حجت‌الاسلام محسن الویری تبیین کرد

آیاتی که بر عدم برنامه‌پذیری نصرت الهی دلالت دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: آیات قرآن کریم از جمله سوره نساء آیه ۴۵، فرقان آیه ۳۱، آل عمران آیات ۱۲۳ تا ۱۲۶، انفال آیات ۷ تا ۱۴ بر عدم برنامه‌پذیری نصر الهی دلالت دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان مانند اجزای یک برنامه، میزان تحقق سنت‌های الهی را ارزیابی کرد، گفت: اگر برنامه یک کوشش سازمان‌یافته ذهنی و فیزیکی برای تعیین یک هدف و شناسایی مجموعه عوامل مؤثر برای رسیدن به آن هدف و تعیین رابطه بین این عوامل و بر اساس آن مشخص ساختن زنجیره اقداماتی باشد که در یک فرایند مشخص ما را به آن هدف برساند و در عین حال چالش‌های پیش رو، هزینه‌ها، وظیفه‌ها، تغییرات لازم در مسیر، سهم و نقش عوامل انسانی را مشخص سازد، سخن در این است که باور به سنت الهی در کجای این فرایند قرار می‌گیرد.

عدم برنامه‌پذیری نصر الهی براساس قرآن

الویری در تبیین مفهوم سنت الهی افزود: سنت‌های الهی به منزله مجموعه روش‌ها، قواعد، ضوابط و باید‌ها و نباید‌های اداره جهان از سوی خداوند هستند و آیات قرآن کریم از جمله سوره نساء آیه ۴۵، فرقان آیه ۳۱، آل عمران آیات ۱۲۳ تا ۱۲۶، انفال آیات ۷ تا ۱۴ بر عدم برنامه‌پذیری نصر الهی دلالت دارند.

وی اظهار کرد: در این آیات از عواملی مانند صبر، تقوی، استغاثه و ایمان به عنوان عوامل زمینه‌ساز نصرت الهی یاد شده است، ولی سهم هر یک از این عوامل و چگونگی پیوند بین آنها مشخص نیست و افزون بر آیات مطرح شده، در پاره‌ای دیگر از آیات قرآن کریم، نصرت مسلمانان به مشیت الهی نسبت داده شده است که از جمله آن می‌توان به پیروزی مسلمانان در غزوه بدر اشاره کرد.

الویری با طرح سومین دسته از آیات قرآن کریم در رابطه با عدم برنامه‌پذیری نصر الهی، ادامه داد: دیگر آیات قرآن کریم هم دیدگاه روشنی درباره چگونگی تحقق و مجموعه شرایط لازم و کافی آن در اختیار ما قرار نمی‌دهند مانند سوره محمد آیه ۷، حج آیه ۴۰، غافر آیه ۵۱.

عوامل زمینه‌ساز تحقق سنت نصرت به‌معنای برنامه‌پذیری آن نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن بررسی مفهوم سودمندی سنت‌های الهی، بیان کرد: اگرچه عواملی مانند ایمان، صبر و تقوا زمینه‌ساز تحقق سنت نصرت هستند و در عین حال نمی‌توان به استناد این موارد سنت نصر را برنامه‌پذیر اعلام کرد، اما از منظری دیگر سنت‌ها به منزله قوانین شناخته شده و ناشناخته یک جامعه است.

 وی با اشاره به پنج مورد از سودمندی‌های سنت‌های الهی افزود: سنت‌های الهی اولاً می‌توانند روح حاکم برنامه‎ها باشند که همسویی با آنها آرامش روانی برای اطمینان از به ثمر رسیدن برنامه‌ها می‌آورد، دوما مورد نظر قرار دادن آنها، به ما اطمینان می‌دهد که عالم هستی برای حسن اجرای برنامه‌های ما از ما دستگیری می‌کند هر چند زمان و مکان آن مشخص نباشد، سوما، رعایت آنها به ما اطمینان می‌دهد که در مسیر رسیدن به هدف و در مواجهه با چالش‌ها و موانع، مجموعه عوامل عالم هستی همراه ماست و در تضاد و مبارزه با جبهه باطل است و چهارما ما هر چند از جزئیات و ساز و کار تحقق سنت‌های الهی ناآگاه باشیم، اما از برکات آن بهره‌مند خواهیم بود.

الویری با تاکید بر ظرفیت بالای بحث سنت‌های الهی در فلسفه تاریخ گفت: در این جنگ تحمیلی، پرسش چه زمانی پیروز می‌شویم، پرسش دقیقی نیست اما در عین حال یقین داریم که با مشیت الهی از نصرت خداوند بهره‌مند خواهیم شد؛ بیان زمان و مکان دقیق این نصرت دشوار است.

انتهای پیام
captcha