کد خبر: 4271767
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰
حجت‌الاسلام‌ رفیعی:

افراد نباید پاسوز نزدیکان فاسد خود شوند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امروز افراد زیادی هستند که فرزندشان و یا یکی از نزدیکانشان فاسد هستند، گفت: این افراد نباید پاسوز نزدیکان فاسد خود شوند و در گزینش‌ها باید به این مسئله دقت شود و فساد یک نفر را به‌پای کس دیگری ننویسند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه،به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه، در محفل تفسیر سوره مبارکه توبه که امروز، 23 اسفندماه در حرم بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به آیه ۲۳ این سوره اظهار کرد: در سوره توبه آمده است، از افرادی که نسبت به اسلام عناد دارند دوری کنید و حتی با افراد نزدیک خانواده خود که مشرک هستند نیز دوستی نکنید و از آنها تأثیر نپذیرید.

وی افزود: خداوند می‌فرماید: «اگر کسی با مشرکان دوستی کند ستمگر است»؛ در آیه ۲۴ سوره توبه به ۸ مورد، از جمله پدر، فرزند، برادر، همسر، فامیل، اموال، کاسبی و منزلی اشاره شده است که اگر خداپرستی با این ۸ مورد تعارض پیدا کرد، به فرموده خداوند باید آن‌ها را کنار گذاشت و خدا را ترجیح داد و اگر این کار را انجام ندهند ایمانشان درست نیست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه گاهی اوقات ایمان انسان با محبت فرزند و یا خواسته همسر تعارض پیدا می‌کند، گفت: گاهی ممکن است خانمی بگوید من می‌خواهم بی‌حجاب بیرون بروم و یا شوهر در ماه رمضان می‌گوید باید ناهار درست کنی و خودت هم روزه نگیری که در این صورت انسان باید اولویت خود را خواست خدا قرار دهد.

وی با اشاره به جریان حنظله غسیل الملائکه که از مؤمنان شاخص بود، گفت: ایشان پدری به نام ابوعامر داشت که منافق و ضد اسلام و پیامبر(ص) بود و جنگ بدر را این شخص به راه انداخت، حنظله روزی خدمت پیامبر(ص) رسید و گفت «اجازه دهید من پدرم را به قتل برسانم؛ ولی پیامبر(ص) این اجازه را به او ندادند و فرمودند از او دوری کن.»

رفیعی گفت: گاهی ممکن است فرزند انسان منافق و کافر باشد، مانند پسر حاتم طایی به نام عدی که از اصحاب امیرالمؤمنین(ع) و پدر سه شهید بود اما یک پسرش به نام زید منحرف شد و به معاویه پیوست، جناب عدی در میدان شهر فریاد زد «ای مردم این پسر من نیست و من او را به‌عنوان اولاد خود قبول ندارم.»

وی با اشاره به شخصیتی به نام قرظه که از اصحاب رسول خدا بود، اظهار کرد: ایشان دو پسر داشت به نام امر و علی که امر در کربلا در سپاه امام حسین(ع) بود و علی در سپاه ابن زیاد بود و این برادر بد مدام روی امر کار می‌کرد تا از امام حسین(ع) دست بردارد اما او قبول نکرد تا وقتی که شهید شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به مثال کسانی که همسرشان کافر و مشرک بودند، گفت: خداوند در سوره تغابن دررابطه‌ با افرادی که می‌گفتند زن و فرزند ما نمی‌گذارند که از مکه به مدینه مهاجرت کنیم، می‌فرماید: «همسر و فرزندی که شما را از خدا باز می‌دارد، دشمن شما هستند البته بهتر است که با مشاوره و تدبیر با همسر و فرزند کافر برخورد کرد اما کسی که لجاجت دارد دیگر نیاز نیست وابستگی خود را حفظ کرد.»

وی با اشاره به افرادی که فامیلشان و عشیره‌شان منحرف بودند، بیان کرد: ابولهب عموی پیامبر(ص) بود و امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «ما با عمو‌های خود، فرزندان خود، برادران خود و عشیره خود می‌جنگیدیم و این جز بر ایمان ما نمی‌افزود زیرا پیوند دینی بر پیوند نسبی مقدم است.»

رفیعی با بیان اینکه امروز هم افراد زیادی هستند که فرزندشان و یا یکی از نزدیکانشان فاسد هستند، اظهار کرد: این افراد نباید پاسوز نزدیکان فاسد خود شوند و در گزینش‌ها باید به این مسئله دقت شود و فساد یک نفر را به‌پای کس دیگری ننویسند.

وی ابراز کرد: عمرسعد، پسرعمویی به نام هاشم داشت که از اصحاب و یاران امیرالمؤمنین(ع) بود و در جنگ صفین به شهادت رسید و حضرت برای او مرثیه گفتند و گریه کردند؛ حضرت علی(ع) فرمودند: «من چهار محمد را دوست دارم؛ زیرا دوست نداشتند که خدا معصیت شود، یکی از اینها محمد بن جعفر بن ابی‌طالب بود، دیگری محمد فرزند خودشان بود، سوم محمد بن ابی‌بکر فرزند ابوبکر بود که در جنگ جمل با خواهرش همکاری نکرد و درحالی‌که استاندار مصر بود به شهادت رسید و چهارمی هم محمد بن ابی حذیفه است که پسردایی معاویه بود.»

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه گاهی اوقات اموال، کاسبی و سرمایه انسان سبب گمراهی انسان می‌شود، گفت: حضرت خدیجه کبری(س) همه اموال و کاسبی خود را در راه اسلام گذاشتند و افراد بسیاری خانه و زندگی خود را در مکه رها کردند و به مدینه هجرت کردند.

وی در پایان یادآور شد: پیام این آیه این است که پدر، فرزند، همسر، برادر و فامیل اگرچه مهم هستند و ۲۳ آیه قرآن دررابطه‌ با صله‌رحم است اما اگر اینها بخواهند دین انسان را از او بگیرد دیگر مهم نیستند زیرا در اسلام هدف مهم‌تر است و وقتی هدف خداپرستی باشد اولادی که بخواهند جلوی خداپرستی را بگیرند دیگر اهمیت ندارند.

انتهای پیام
captcha