کنشگری به معنای دوری از بن‌مایه‌های حوزوی نیست
کد خبر: 4209630
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
آیت‌الله اعرافی:

کنشگری به معنای دوری از بن‌مایه‌های حوزوی نیست

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه امروز را حوزه‌ای کنشگر و فعال هدف‌گذاری کرده‌ایم، گفت: این نقش‌آفرینی و کنشگری به معنای فاصله گرفتن از بُن‌مایه‌های حوزوی نیست.

علیرضا اعرافیبه گزارش ایکنا، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی آیت‌الله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزه‌های علمیه کشور در جمع دبیران ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه که در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، شکوه و عظمت راهپیمایی روز قدس را مورد اشاره قرار داد و افزود: جا دارد به عنوان حوزه از حضور شکوهمند، عزت‌مدار، مردم بصیر ایران اسلامی، همچنین مردان و زنانی که در سراسر دنیا روزجهانی قدس یکپارچه به منظور دفاع از مظلومان غزه و فلسطینان قهرمان در راهپیمایی شرکت کردند، تشکر داشته باشیم و درود بفرستیم به شهدای سوریه، شهدای امنیت در شرق کشور و چهار هزار شهید سرافراز حوزه و روحانیت که با جانشفانی خود، این شجره طیبه را آبیاری کردند.
 
وی تصریح کرد: حوزه علمیه امروز را حوزه‌ای کنشگر و فعال هدف‌گذاری کرده‌ایم، این نقش‌آفرینی و کنشگری به معنای فاصله گرفتن از بُن‌مایه‌های حوزوی نیست بلکه ضمن تقویت آن بُن‌مایه‌های روحی، اخلاقی و معنوی حوزه، در عصر انقلاب اسلامی لازم است آن بُن‌مایه‌ها در پهنه زندگی امروز نقش‌آفرینی گسترده‌‍ای داشته باشد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: اسناد و راهبردهای حوزوی باید در ستادهای راهبری و کنشگری های برگرفته از بُن‌مایه‌های حوزوی تقویت شود و استوارتر و شکوفاتر از گذشته در بحث الگوهای حوزوی در بخش‌های گوناگون و در مواجه با سایر نهادها و ارکان حوزوی به صورت برنامه‌ریزی شده، در لایه‌های متعدد حداقل در ۵۰ طرح نقش‌آفرینی داشته باشد.

ستادهای راهبری

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: ستادهای راهبری برآمده از بدنه حوزه و نهادهای حوزوی هستند که با هدف هم‌افزایی برای بهره‌برداری از نقش و ظرفیت‌های موجود تشکیل شده‌اند. این ستادها به صورت کاملا خودجوش، آزاد و دغدغه‌مند و بدون هیچ تعریف ساختاری، اما با برنامه و هدف متعالی شکل گرفته‌اند که برای کمک به حرکت بهتر و رسیدن به اهداف و برنامه‌های این ستادها مجموعه مدیر و معاونین حوزه نهایت همکاری را داشته و دارند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: این تعامل و همکاری در دبیرخانه‌های همکاری حوزه و برخی سازمان‌ها و ارکان نظام مانند آموزش و پرورش وسیع‌تر و عمر طولانی‌تری دارد که بدون تردید این وضعیت با سامان بیشتر سایر ستادهای راهبردی با ارکان نظام و دستگاه‌های اجرایی کشور، رنگ و بوی بهتری خواهد گرفت.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: امروز دشمنان اسلام، نظام و انقلاب روحانیت را زیر نظر دارند و حملات آنان نسبت به این قشر زحمتکش، کنشگر و اثرگذار بیش از پیش است، چرا که حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست و هر جا که نیاز است و صلاح باشد که حوزه و روحانیت حضور داشته باشد، حضور خواهند داشت.
 
آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: ستادهای راهبری باید در تعامل با دستگاه‌های محل مأموریت خود در برنامه‌ریزی‌ها شأن و شئون حوزه را حفظ کرده و دقیق باشند. بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت‌های حوزه و نهادهای حوزوی در دستور کار ستادهای راهبری باشد و سعی بر شناسایی ظرفیت بالفعل و بالقوه حوزه داشته باشید.
 
وی تصریح کرد: ستادهای راهبری حوزه باید به منظور حمایت و همراهی با نظام و انقلاب نهایت تلاش خود را در شناسایی، معرفی، انسجام و هم‌افزایی ظرفیت‌های دستگاه‌های حوزوی را در دستور کار خود قرار دهند و برای خروجی‌های کار خود، نقش مهمی برای نظام و عرصه بین‌الملل مدنظر داشته باشند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: ستادهای راهبری می بایست حرکتی برنامه‌ای، منشوری راهبردی و برنامه‌هایی ۵ ساله و برش‌های یک ساله داشته باشند.
 
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: با تشکیل شورای سیاستگذاری ستادهای راهبردی، وظیفه سنگینی شکل گرفت تا سازوکارها، تولیدات و مصوبات رنگ و بوی جدی‌تری به خود بگیرد و مسیر پیگیری‌ها و میزان پیشرفت در برنامه‌ها مشخص باشد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: ستادهای راهبری می‌بایست متناسب با محل مأموریت خود، تمام اسناد، قوانین و مقرارت مرتبط را مطالعه و مسلط باشند تا فعالیت‌ها متقن‌تر و خروجی‌ها سنجیده‌تر باشد.
انتهای پیام
captcha