مهجوریت قرآن سبب استقرار منکرات در جامعه می‌شود
کد خبر: 4193390
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
آیت‌الله حسینی بوشهری:

مهجوریت قرآن سبب استقرار منکرات در جامعه می‌شود

رئیس جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مهجوریت قرآن باعث استقرار منکرات در جامعه می‌شود و پیروان آن به فراموشی سپرده می‌شوند و مجازات الهی را نیز در پی دارد، بدانید که نقش اول قرآن موعظه است و سپس شفاعت، هدایت و در نهایت رحمت است.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، رئیس جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، رئیس جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم در آیین رونمایی از قرآن کریم به خط جمعی از بانوان کتاب که امروز 21 دی‌ماه در حرم بانوی کرامت برگزار شد، گفت: کسانی که ‌در طی چند سال عهده‌دار نگهداری قرآن هستند و برای آن قلم زدن، با قرآن مأنوس هستند و با نگاه کردن به قرآن رحمت زیادی برای خود جمع می‌کنند.

وی تصریح کرد: انسان باید از لحظات زندگی استفاده کند و قلمی به دست بگیرد و همانند این خواهران که قرآن نوشتند، شروع به کتابت قرآن کند. دو دسته از انسان‌ها موجب ماندگاری قرآن شدند؛ حافظان و کاتبان قرآن، حافظان قرآن که در زمان نزول آیه را از پیامبر می‌گرفتند و حفظ می‌کردند.

بوشهری با اشاره به کاتبان قرآن در واقع حافظان قرآن نیز محسوب می‌شوند، گفت: حافظان قرآن خود را از کتابت بی‌نیاز می‌دیدند اما پیامبر اسلام(ص) به این مقدار بسنده نکرد و کتابت را نیز لازم دانست و هنگام زمان نزول آیات کتابت و حفظ آن به صورت توامان صورت می‌گرفت.

وی افزود: کلمات قرآن بر روی روح انسان اثر می‌گذارد، تا ۵ قرن گذشته کتابت قرآن به صورت خط کوفی بود که بدون نقطه و اعراب بود و برخی اوقات به صورت اشتباه خوانده می‌شد اما مسلمانان اندلس رسم‌الخط قرآن را تغییر دادند و برای آن نقطه و اعراب‌گذاری انجام دا‌دند.

کتابت قرآن همراه با عمل به آیات الهی باشد

بوشهری ادامه داد: نگارش قرآن آغاز یک راه برای رسیدن به مقصد بزرگ است و کتابت قرآن از نگارش تا روخوانی برای این است که در نهایت به دستور قرآن عمل کنیم و نقش آفرین باشیم و نگذاریم که قرآن مهجور شود.

وی با اشاره به حدیث نبوی «اتخذو هذه‌القرآن مهجورا» اظهار کرد: قرآن در عصر پیامبر نگارش می‌شد اما مهجور بود، مهجوریت یعنی به دستورات قرآن عمل نکردن و اگر امروز ما هم درک صحیحی از قرآن نداشته باشیم در واقع قرآن را محجور کردیم.

وی تصریح کرد: قرآن کتاب هدایت انسان است که نقش آفرینی می‌کند و نظام جمهوری اسلامی بر پایه قرآن و مکتب اهل بیت استوار شده و به گفته مقام معظم رهبری در مسیر پیاده کردن احکام الهی هستیم، همچنین نباید به ظاهر قرآن اکتفا کنیم و به مفهوم آن نیز باید بنگریم، درست است که روخوانی و نگاه به آیات پاداشی دارد اما عالی‌ترین پاداش‌ها این است که به قرآن عمل کنیم و به مفهوم آن بنگریم.

وی در پایان با بیان پیامدهای مهجوریت قرآن در جامعه، گفت: مهجور بودن قرآن باعث استقرار منکرات در جامعه می‌شود و پیروان آن به فراموشی سپرده می‌شوند و مجازات الهی را نیز در پی دارد، بدانید که نقش اول قرآن موعظه است و سپس شفاعت و هدایت و در نهایت رحمت است.

انتهای پیام
captcha