حاج قاسم تفکرات متنوع را بر محور مقاومت کنار هم جمع کرد
کد خبر: 4191704
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
عبدالحسین امیدی‌نیا:

حاج قاسم تفکرات متنوع را بر محور مقاومت کنار هم جمع کرد

پژوهشگر و تسهیل‌گر توسعه فردی و سازمانی گفت: حاج قاسم این توانایی را داشت که چندین ملت و تفکر را در یک جهت هدایت کند ایشان تنوع تفکرات را در محور مقاومت، جمع کرد که حکایت از گشودگی ذهن ایشان دارد.

سردار قاسم سلیمانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، عبدالحسین امیدی‌نیا، پژوهشگر و تسهیل‌گر توسعه فردی و سازمانی، امشب، 13دی‌ماه در پنجمین نشست از سلسله وبینارهای بزرگداشت مکتب سردار دل‌ها با موضوع «مرد میدان خود باش با تأکید بر شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» به سخنرانی پرداخت.

متن این سخنرانی به شرح ذیل است:

«شهید سلیمانی، سرمایه اجتماعی برای جامعه ایجاد کرد. اما اینکه شخصیت حاج قاسم، چگونه به عنوان قهرمان ملی و فراملی تبدیل شد و چرا ایشان مهم است، این سؤال بسیاری از مردم است.

به نظر من مهمترین وجهه اهمیت حاج قاسم با وجود اینکه سال‌های سال در میدان مبارزه بودند، این بود که ایشان در زمینه تأمین امنیت مردم، زمانی که امنیت در سطح منطقه به حداقلی رسیده بود، ورود پیدا کردند. از منظر روانشناختی، حاج قاسم وارد دنیای مطلوب مردم شد زیرا در تأمین نیازهای اساسی و بنیادی انسان‌ها نقش ایفا کرد.

مرد میدان، مرد بی‌نقص نیست بلکه مردی به اندازه کافی خوب است. مرد میدان دو کارکرد اساسی دارد؛ یک، راهبری می‌کند به جای دستور دادن؛ یعنی انگیزه‌ها را فعال می‌کند و دیگر اینکه بر مردم اثربخشی دارد.

سردار سلیمانی نسخه مطلوب خودشان شده بودند

حاج قاسم هم در حوزه شخصی و هم در حوزه خانوادگی و اجتماعی کامل بود. ایشان نسخه مطلوب خودشان شده بود و نسخه انسان توسعه‌مند روز به روز بهتر می‌شود چنانکه ایشان نیز اینگونه بود.

شهادت یعنی خوب زندگی کرده‌ای و آماده هستی، خوب بمیری. این مفهوم گویای آن چیزی است که امثال حاج قاسم برای آن زندگی می‌کردند. اگر حاج قاسم، کارهایی می‌کرد که امروز به عنوان الگو به آن نگاه می‌کنیم ناشی از چه کسی بودن ایشان است. شخصیت خوب بودن ایشان، موجب صدور عملکرد خوب ایشان شده است. زندگی خوب ریشه در شخصیت خوب دارد. اگر بخواهیم درس اساسی از ایشان بگیریم باید ابتدا شخصیت خودمان را خوب کنیم و تلاشمان بر توسعه شخصیت باشد تا بتوانیم از ایشان اثرپذیر باشیم.

برای سازه اخلاقی مرد میدان باید پنج آموزه را درونی کنیم؛ اولین سازه مرد میدان (در عرصه زندگی) نیت خیر و اراده خیر است. قصد و اراده بلاشک خوب است. دومین سازه، فضیلت است (فضیلت در واقع یک قدرت و حالت و ویژگی است که در ما می‌تواند نهادینه شود که اگر در وجود ما نهادینه نشود، چیزی به اسم توسعه شخصیت نمی‌توانیم داشته باشیم)، سومین سازه، حکمت است (فضیلت‌ها به واسطه حکمت‌ها راهبری می‌شود)، رکن بعدی، سعادت است (انسان فضیلت‌مند، آرمان و چشم‌اندازی دارد که بدون غایت روشن، حرکت نمی‌کند و براساس آن زندگی و رفتار می‌کند)، رکن پنجم، اسوه و الگو است (اسوه راهنمای چگونه بودن است).

حاج قاسم؛ جستجوگر اخلاص نیت

مهمترین ویژگی‌های حاج قاسم اخلاص، هدفی روشن، نیتی خالص و جلب رضای خداوند بود. ایشان جستجوگر اخلاص نیت بودند. فضیلت‌های حاج قاسم شامل جستجوگر، فضیلت تقوا، نیکوکاری، شجاعت، همدلی، گشودگی ذهن، نوع‌دوستی، تعهد و صداقت و... است.

رکن شجاعت شامل آمادگی برای عمل داوطلبانه و پرخطر و ارزیابی منطقی است. شجاعت، موجب رشد اخلاقی و بالندگی جامعه می‌شود. الگوهایی مثل حاج قاسم به ما کمک می‌کنند که گشودگی ذهن داشته باشیم و اگر نگاه اینگونه داشته باشیم در سطح جامعه، هم‌افزایی ایجاد می‌شود و اگر نگاه سلبی داشته باشیم، یقین داشته باشیم که بخش اعظمی از انرژی‌های اجتماعی را باطل کرده‌ایم.

نیت، فضیلت سازنده مرد میدان شد

حاج قاسم این توانایی را داشت که چندین ملت و تفکر را در یک جهت هدایت کند. اگر ایشان انسان متعصبی بود، قطعا نمی‌توانست این کار را انجام دهد. ایشان تنوع تفکرات را در یک جا (محور مقاومت) جمع کرد که حکایت از گشودگی ذهن ایشان داشت.

الگوها و اسوه‌ها در رشد و درک ما را کمک می‌کنند. حاج قاسم نیز از الگوهای بزرگ و راهبرانه بودند. انسان حکیم با مردم مدارا می‌کند. خردمندانه انتخاب می‌کند و ادعا و عملش بر هم منطبق است، ارزش گفتگو و مشارکت را می‌داند و راهبری الهام بخش است، چنانکه سردار سلیمانی اینگونه بودند. ایشان تمام سرمایه زیستی خود را به پای حفظ آرمان خود که همان حفظ کشور و نظام بود، گذاشتند.

حاج قاسم نوعی سبک زندگی است

در ذهن امثال حاج قاسم، شهادت بالاترین خواسته بود. البته شهادت تجلی رضایت خداوند است. آنهایی که عملی را براساس جلب رضایت خداوند انجام می‌دهند، همیشه و در هر شرایطی خشنود هستند.

حاج قاسم در صداقت سرامد بود و همواره نگاه منصفانه داشتند و به درستی تحلیل و رصد می کردند. مقاومت همان ناظر بر پایداری است. حاج قاسم، سبک زندگی است و امیدوارم به سبک ایشان فکر کنیم و به مردم و جامعه نگاه کنیم و عمل کنیم.

یادآور می‌شود، ششمین نشست از سلسله وبینارهای بزرگداشت مکتب سردار دل‌ها فردا، 14دی‌ماه با موضوع «پدیدارشناسی شخصیت سردار مقاومت و مهر» با سخنرانی عبدالله صلواتی، استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی همراه خواهد بود.

همچنین هفتمین نشست از سلسله وبینارهای بزرگداشت مکتب سردار دل‌ها، جمعه، 15 دی‌ماه با موضوع «سردار سلیمانی و گفتمان مقاومت» با سخنرانی علی صداقت از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سوریه و استاد دانشگاه بقیةالله(ع) و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha