گفتمان مقاومت، گفتمانی قرآنی و براساس تعامل انسانی است
کد خبر: 4025607
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱

گفتمان مقاومت، گفتمانی قرآنی و براساس تعامل انسانی است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران گفتمان مقاومت را بر اساس شعار «نه شرقی و نه غربی» تشکیل داده است، گفت: گفتمان مقاومت، گفتمانی قرآنی و دلپذیر است که بر اساس تعامل انسانی و به دور را از هیمنه و سلطه بر دیگران شکل‌گرفته است.

حسن هانی زاده

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: ایران بزرگ‌ترین و محوری‌ترین کشور منطقه تلقی می‌شود که نقش تأثیرگذاری در تغییر نقشه سیاسی منطقه به نفع ملت فلسطین و ملت‌های مستضعف منطقه داشته است؛ از ابتدای انقلاب تاکنون ایران همواره به‌عنوان کشوری که حضوری فعال در رخدادهای منطقه و جهان داشته پا به عرصه وجود گذاشت لذا نوعی تقابل بین جریان‌های استکباری با جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در طول چهار دهه گذشته رخ داد اشغال افغانستان، بحران سوریه و جنگ یمن نتیجه تقابل 2 جبهه حق و باطل است؛ از یک سو ایران در صدد است که نقش رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی را در منطقه کمرنگ کند و از سویی دیگر آمریکا با هژمونی نظامی خود تلاش دارد اسرائیل را به‌عنوان قدرت برتر منطقه بر ملت‌های مسلمان تحمیل کند لذا ایران همواره تلاش دارد تا جبهه گسترده‌ای تشکیل دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ایران، سوریه، عراق، لبنان، یمن و جنبش‌های مبارز فلسطینی جبهه گسترده‌ای را علیه رژیم صهیونیستی تشکیل دادند، هر چند که ایران هزینه‌های زیادی برای تقویت این جبهه پرداخت کرده است که شهادت بسیاری از سردارانی همچون حاج قاسم سلیمانی از جمله این هزینه‌هاست اما اکنون محور مقاومت در بهترین وضعیت خود قرار دارد و آثار شکست نیز در نیروهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی آشکار شده است.

وی افزود: جبهه منسجم تشکیل شده از پایداری و ثبات بالایی برخوردار است، جبهه مقاومت از ایران شروع شده و ایران محوری‌ترین بخش جبهه مقاومت محسوب می‌شود و سپس به عراق، سوریه، لبنان و یمن گسترش پیدا کرده است.

وحشت آمریکا از تقویت جبهه مقاومت

هانی‌زاده تصریح کرد: جبهه مقاومت دارای استراتژی تقابل با آمریکا، استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی است به همین دلیل آمریکا از تقویت این جبهه توسط ایران وحشت دارد و ترور شخصیت‌های ایرانی و همچنین اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران صرفاً به‌خاطر نقش تأثیرگذار منطقه‌ای و جهانی ایران برای تقابل با هژمونی آمریکا بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از رژیم‌های مرتجع عرب با آمریکا و رژیم صهیونیستی همکاری کردند ولی جبهه مقاومت هر روز قوی‌تر می‌شود و ما شاهد وضعیت فلسطین هستیم که رژیم صهیونیستی در برابر رزمندگان فلسطینی عاجز مانده است.

مکتب حاج قاسم مکتب پایدار است

این کارشناس مسائل بین‌الملل اشاره کرد: یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی و نظامی منطقه در طول سه دهه گذشته سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود، این شهید با سازمان‌دهی نیروهای مردمی در فلسطین، لبنان و عراق باعث شد توطئه‌های آمریکا نقش بر آب شود و مکتب حاج قاسم یک مکتب پایدار سیاسی و نظامی است اگرچه این شهید توسط آمریکا و عوامل آمریکا در منطقه ترور شد اما راه وی ادامه خواهد داشت چون راهبرد شهید سلیمانی برای تقویت محور مقاومت و ایجاد انسجام و تشکیل کمربند مقاومتی در برابر نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی به منطقه بود و همچنان ادامه خواهد یافت.

هانی‌زاده گفت: علی‌رغم ترور سردار سلیمانی راه این شهید ادامه دارد، فرار نیروهای آمریکایی از افغانستان و خواسته مردم عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی و تضعیف جایگاه آمریکا در منطقه نتایج راهی است که شهید حاج قاسم سلیمانی ترسیم کرد و این مسیر همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: تمدن نوین اسلامی نیازمند مؤلفه‌هایی است ازجمله این مؤلفه‌ها می‌توان به ابزارهای رسانه‌ای، جنگی و وجود استراتژی پایدار اشاره کرد. جبهه مقاومت برای مقابله با آمریکا و استکبار جهانی نیازمند همدلی و همکاری بین کشورهای منطقه است البته این محور در حوزه نظامی و تقابل فیزیکی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دست بالایی دارد اما در حوزه رسانه باید کارهای بیشتری انجام شود.

ضرورت توجه محور مقاومت به رسانه‌

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: در فضای مجازی حضور فعال رسانه‌ای جبهه مقاومت باید پررنگ‌تر شود لذا ازآنجایی‌که صهیونیست‌ها در اجاره رسانه‌های جهانی و مدیریت افکار عمومی دست بالاتری دارند به نظر می‌رسد محور مقاومت باید از فضای مجازی و رسانه‌ای برای تقویت محور مقاومت و ملت‌های منطقه استفاده بیشتری انجام دهند.

وی اضافه کرد: در خصوص مبانی قرآنی و اعتقادی جبهه مقاومت باید بگوییم که جمهوری اسلامی ایران این گفتمان را بر اساس شعار «نه شرقی و نه غربی» تشکیل داده است، گفتمان مقاومت، گفتمانی قرآنی و دلپذیر است که بر اساس تعامل انسانی و به دور را از هیمنه و سلطه بر دیگران و عدم سلطه‌پذیری شکل گرفته است.

این کارشناس بیان کرد: گفتمان مقاومت یک تعامل انسانی و اسلامی است که محور آن جذب همه ملت‌ها حول یک محور و عدم پذیرش سلطه است تا همه در صفی واحد مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنند.

هانی‌زاده در پایان با تأکید بر اینکه محور مقاومت باید برای تقابل با قدرت‌های استکباری راهبرد بلندمدت داشته باشد؛ یادآور شد: گفتمان مقاومت باید محوریت سیاسی و راهبردی داشته باشد، بدون وجود یک استراتژی برای تقابل با قدرت‌های استکباری در منطقه نمی‌توان انسجام کاملی در پیشبرد محور مقاومت ایجاد کرد، علاوه بر اینکه محور مقاومت باید از ابزارهای مدرن جنگی استفاده کند تا به‌صورت منسجم راه را در راستای دفع شر متجاوز و مقابله با رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی دنبال کند.

انتهای پیام
captcha