سیدعباس صالحی: شهید سلیمانی سردار وحدت اسلامی بود/شهریاری: مکتب حاج قاسم مکتب ارزش‌های انقلاب است
کد خبر: 4111254
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
گزارش ایکنا از نشست «قدس شریف، مسیر مشترک امت واحده»؛

سیدعباس صالحی: شهید سلیمانی سردار وحدت اسلامی بود/شهریاری: مکتب حاج قاسم مکتب ارزش‌های انقلاب است

نشست امت همدل؛ یادواره شهید قدس، سردار حاج قاسم سلیمانی با عنوان «قدس شریف، مسیر مشترک امت واحده» عصر امروز در دانشگاه بین‌المللی مذاهب برگزار شد.

نشست «قدس شریف، مسیر مشترک امت واحده»

به گزارش ایکنا، نشست امت همدل؛ یادواره شهید قدس، سردار حاج قاسم سلیمانی با عنوان «قدس شریف، مسیر مشترک امت واحده» عصر امروز، یکشنبه 11 دی، در دانشگاه بین‌المللی مذاهب با حضور علما، صاحب‌نظران و فعالان حوزه مقاومت و تقریب برگزار شد و مهمانان حاضر در این همایش در محورهای «نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در بازگرداندن اولویت فلسطین به اولویت اول جهان اسلام»، «جایگاه و نقش شهدای مقاومت و تقریب در فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی»، «بررسی ظرفیت‌های تقریبی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی»، «تأثیر شهادت حاج قاسم سلیمانی بر وحدت و همدلی مسلمین» و «نقش محور مقاومت در تغییر معادلات منطقه‌ای» به ایراد سخنرانی پرداختند.              

سیدعباس صالحی، رییس دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، درسخنانی با عرض خیر مقدم به حضار و گرامیداشت یاد امام(ره) و شهید سلیمانی و همرزمانش به تبیین اندیشه و مکتب شهید سلیمانی از منظر تقریب مذاهب پرداخت و گفت: او واقعا یک مکتب بود که پشتوانه این مکتب حکمت بود و حکمت او یک تابلوی راهنما و مؤثر برای ما است.

وی افزود: یکی از حوزههای درس‌آموز از ایشان در حوزه وحدت و تقریب است و بی‌تردید او سردار وحدت و تقریب اسلامی بود.

صالحی در ادامه به بیان سه حوزه تقریبی در زندگی و مکتب شهید سلیمانی پرداخت و گفت: حوزه اول، حوزه تقریب اجتماعی است که در این حوزه ایشان دارای نظر اجتماعی و عمل مستمر بود؛ به ویژه آنجایی که می‌گوید این بی حجاب است، آن باحجاب است... اینها مردم ما هستند، بچههای ما هستند، پدر اداره میکند، پدر جذب میکند.

سیدعباس صالحی

وی ابراز کرد: از نگاه شهید سلیمانی جامعه ما خانواده ماست و این جمله کلیدی ایشان است و تقریب اجتماعی مبتنی بر همین نگاه‌هاست و زندگی اجتماعی را باید با این جمله اداره کرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به ساحت دوم تقریبی، تقریب بین مذاهبی در اندیشه و عمل سردار سلیمانی، گفت: او در سه دوره زندگی خود در دفاع مقدس، فرماندهی قرارگاه جنوب شرق و فرماندهی نیروی قدس سپاه، اصولی در رابطه با تقریب مذاهب داشت و آنها را به کار می‌بست.

وی ابراز کرد: از جمله اصول مهم تقریب بین مذاهبی در اندیشه ایشان، دوست داشتن و تکریم اهل سنت، قبول نداشتن پروژه شیعهسازی و تبشیر شیعی در مسیر فعالیت، کمک عادلانه به مجموعههای فرهنگی شیعه و اهل سنت و حمایت از جان و مال و ناموس اهل سنت همانند شیعیان بود.

وی تقریب انسانی و بین ادیانی را سومین حوزه تقریبی در نظر و عمل شهید سلیمانی عنوان کرد و گفت: نوع نگاه و ایده‌ها و ادبیات نظری و کارکرد عملی شهید سلیمانی در این عرصه نیز قابل توجه است. 

صالحی در پایان اظهار کرد: مکتب سلیمانی از دانش کلاسیک به دست نیامده است بلکه برخاسته از حکمت است. سردار سلیمانی سردار وحدت و تقریب بود و در این حوزه چیزهای زیادی برای یاد دادن و یاد گرفتن وجود دارد.

سپس حجتالاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی با بیان اینکه شعار شهید سلیمانی اطاعت از ولایت بود، گفت: او از جمله افراد برجسته‌ای بود که اطاعت از خدا، رسول خدا و اولیالامر را در درجه اعلی به منصه ظهور رسانده بود؛ او پذیرفته بود ولایت، محور مکتب اسلام است.

وی افزود: ترکیب ولی و متولی به مثابه سر و تن، ارزش‌هایی را برای ما به ارمغان آورده که دشمنان نیز امروز این ارزش‌ها را در اتفاقات اخیر مورد هدف قرار دادند.

شهریاری، اولین ارزش مولود این ترکیب را وحدت و انسجام ملی خواند و گفت: سربازانی چون حاج قاسم موجب شدند ما بعد از انقلاب اسلامی به انسجام و وحدت ملی مستدام برسیم با اینکه ایران از قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری

وی بیان کرد: دومین ارزش اقتدار بینالمللی و اتحاد کشورهای اسلامی است که بعد از انقلاب موفق شدیم بروزی از انقلاب اسلامی را در صحنه بینالملل عرضه کنیم که به اقتدار ما منجر شده و این نظام را به یک الگو تبدیل کرده است که نقش تلاش‌ها و رشادت‌های حاج قاسم در این میان انکارناپذیر است.

شهریاری، ارزش سوم را حقیقت رسانهای خواند و گفت: ما توانستیم پس از انقلاب و به ویژه پس از دهه 70، با پدید آمدن اینترنت، پیام و حقیقت انقلاب اسلامی را به جهان ارسال کنیم؛ البته دشمن هم در مقابل به دروغ رسانهای روی آورد.

وی در پایان اظهار کرد: چهارمین ارزش جایگزینی ارزش‌ها به جای ضد ارزش‌ها پس از انقلاب اسلامی بود، از جمله در موضوعی مانند حجاب بود که دشمن امروز در این باره پروژه اندلس‌سازی را کلید زده و در میان برخی جوانان، آن را با نوعی لجاجت لیبرالی به نمایش گذاشته است؛ اینها ارزش‌هایی بود که حاج قاسم برای آن‌ها تلاش کرده بود و باید این عصر را علاوه بر عصر خمینی، عصر سلیمانی نیز بدانیم. زیرا مکتب سلیمانی مکتب ارزش‌های انقلاب بود.

در ادامه حسین رویوران، رئیس هیئت امنای اتحادیه نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری، با بیان اینکه شهید سلیمانی مصداق یک امت بود، اظهار کرد: قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) را یک امت خطاب می کند. شهید سلیمانی نیز یک امت بود اما در رأس یک سازمان که همراه با این سازمان برنامه های خود را دنبال می کرد.

وی با طرح این سؤال که «چرا قدس مورد توجه انقلاب اسلامی و شهید سلیمانی قرار گرفت»، اظهار کرد: این توجه به نگاه استراتژیک حضرت امام (ره) باز می‌گردد؛ چرا که ایشان احساس کرد اگر بخواهیم آیه «ان هذه امتکم امة واحدة» تحقق پیدا کند، باید دشمن اسلام یعنی رژیم صهیونیستی را از بین ببریم.

حسین رویوران

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: مأموریت رژیم صهیونیستی از بین بردن توانمندی‌های جهان اسلام و مهار کردن آن است، پس اولویت برای تحقق امت واحده، فلسطین است. لذا انتخاب قدس نشان‌دهنده زیرکی و انتخاب استراتژیک نظام جمهوری اسلامی است.

مجتبی برزگری

انتهای پیام
captcha