دانشگاه قم مظهر تجلی وحدت حوزه و دانشگاه است
کد خبر: 4188676
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹

دانشگاه قم مظهر تجلی وحدت حوزه و دانشگاه است

معاون پژوهش دانشگاه قم بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات، حقوق، ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم از تحصیلات حوزوی نیز برخوردار هستند می‌توان گفت دانشگاه قم مصداق تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه است.

به گزارش ایکنا از قم،  به نقل از واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، سعید فراهانی‌فرد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم در نشست خبری هفته پژوهش که امروز 27 آذرماه در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه قم به لحاظ این که اکثر اعضای هیئت علمی ۴ دانشکده حقوق، ادبیات و علوم انسانی، علوم اقتصاد و دارایی و الهیات آن، علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، تحصیلات عالی حوزوی نیز دارند یکی از مظاهر تجلی وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی افزود: در دوهفته گذشته دو جریان در دانشگاه داشتیم که یکی از آن‌ها برگزاری همایش هفته پژوهش استان بود که ۱۴ آذرماه از پژوهشگران و فناوران استان تقدیر شد و به‌لحاظ این‌که معاون پژوهشی دانشگاه معین یعنی دانشگاه قم دبیر این جشنواره بود، فناوران و پژوهشگران سطح استان مدارک را به دانشگاه ارسال کردند و افرادی در گروه‌های مختلف هیئت علمی پژوهشگر، هیئت علمی فناور، دانشجوی پژوهشگر و کارمندان پژوهشگر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم اضافه کرد: سه‌شنبه هفته گذشته، برنامه هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر در تهران به صورت ملی برگزار شد که امسال از دانشگاه قم، علی احسانی که از افتخارات استان و دانشگاه قم و جزو دانشمندان یک درصد و دو درصد هستند در این مراسم به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در حضور وزیر علوم مورد تقدیر قرار گرفتند.

فراهانی بیان کرد: ما شش مجله دارای اعتبار پژوهشی داریم که مورد تأیید وزارت علوم هستند علاوه براین‌که همه رتبه‌های الف و ب دارند ۳ رتبه الف و ۳ رتبه ب، مجله فلسفه کلامی که فصلنامه هست موفق شد تا افتخاری را برای دانشگاه قم ایجاد کرده و نمایه بین‌المللی اسکوپوس را دریافت کند و امسال برای بار دوم در سطح کشور جزو مجلات برتر کشوری مورد تقدیر قرار گرفت و قابل ملاحظه است که تنها ۳ مجله در سطح کشور مورد تقدیر قرار گرفتند که در بین مجلات علوم انسانی فقط مجله فلسفه کلامی به عنوان مجله برتر انتخاب شد.

وی ادامه داد: به طور خاص فردا در دانشگاه از پژوهشگران و فناوران دانشگاه قم در گروه‌های مختلف تقدیر خواهد شد که شامل اعضای هیئت علمی پژوهشگر، کارمندان پژوهشگر برتر دانشجویان که در دو بخش پژوهشگر برتر و پایان‌نامه‌های تقاضا محور هستند؛ البته از داوران، مدیران و خدمت‌گذاران عرصه پژوهش نیز در این مراسم تقدیر به عمل خواهد آمد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم اضافه کرد: رتبه پژوهشی دانشگاه قم در این چند سال در بین دانشگاه‌های جامع از ۵۰ به ۲۷ کشوری رسیده و امیدواریم که در سال‌های آینده بین ۱۰ تا ۲۰ رسیده و پس از آن هم بین ده دانشگاه برترکشورقرار بگیرد که البته این ظرفیت در دانشگاه قم وجود دارد و دور از ذهن نیست؛ البته همانطور که تا به حال در عرصه مقالات مرجعیت علمی تلاش شده در صدد هستیم تا در بحث فناوری و نیاز‌های کشور نیز همواره پیش‌قدم باشیم، چرا که همه پژوهش‌ها باید به گونه‌ای باشند که دررفع نیاز‌های کشور موثر واقع شوند.

دو دانشمند یک درصد؛ افتخاری برای دانشگاه قم

دکتر علی احسانی مدیر پژوهش دانشگاه قم نیز در این نشست عنوان کرد: به این دلیل که جشنواره‌های استانی همیشه در دانشگاه جامع برگزار می‌شوند ما کمیته‌های علمی را در دانشگاه‌ها برگزار می‌کنیم که پژوهشگران در حوزه‌های مختلف بررسی می‌شوند که خوشبختانه امسال ۶۵ نفر به‌عنوان پژوهشگر و فناور برتر در حضور معاون وزیر علوم و استاندار محترم قم مورد تقدیر قرار گرفتند. 

وی افزود: ما هر سال جشنواره داخلی برگزار می‌کنیم و پژوهشگران برتر استان را در این جشنواره‌ها در حوزه‌های مختلف معرفی کرده و از آن‌ها تجلیل می‌کنیم که به امید خدا فردا این مراسم در دانشگاه قم برگزار خواهد شد.

مدیر پژوهش دانشگاه قم در خصوص موفقیت‌های استان قم توضیح داد: در ده‌ساله اخیر چهره قم بسیار عوض شد و قم نه‌تن‌ها چهره حوزوی گسترده و شاخصی در دنیا دارد امروزه با وجود دانشگاه‌هایی که درآن ایجاد شده از جمله دانشگاه جامع قم که دارای شش دانشکده است و به زودی نیز تلاش می‌شود تا دانشکده‌های جدیدی به آن اضافه شود، چهره‌ای ملی و بین‌المللی به خود گرفته است.

دکتر احسانی ادامه داد: در کنار دانشگاه قم، دانشگاه علوم پزشکی کار‌های شاخصی را انجام دادند که به مواردی از آن‌ها اشاراه خواهم کرد. تا به امروز در پایگاه اسکوپوس ۷۸۸۰ داکیومنت علمی نمایه شده که می‌شود گفت ۹۸ درصد این‌ها به صورت مقالات علمی هستند که در ژورنال‌ها مختلف چاپ می‌شوند و بعضی هم می‌توانند مربوط به خلاصه کتاب‌های کنفرانس‌ها باشند که از این تعداد ۲۷۴۶ مقاله مربوط به دانشگاه قم، ۲۵۱۱ مقاله مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و بقیه نیز مربوط به دیگر دانشگاه‌های سطح استان بوده است.

وی اضافه کرد: طبق شاخص موجود در سال ۲۰۱۴ مجموع مقالات موجود در اسکوپوس ۲۷۴ بوده که در سال ۲۰۲۲ به ۹۷۳ رسیده که این شاخص می‌تواند نشان دهد فعالیت‌های علمی پژوهشی که در سطح بین‌المللی در قم انجام شده رو به افزایش است؛ همچنین یکی از شاخص‌های بین‌المللی در دنیا مرجعیت علمی است که در این بحث هم استان قم در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است.
 
مدیر پژوهش دانشگاه قم بیان کرد: یکی از شاخص‌هایی که جدیدا بسیار مطرح می‌شود پژوهشگران یک درصد و دو درصد هستند که یک درصد را ISI مشخص میکند و دو درصد را اسکوپوس. امسال ما در مجموعه یک درصد دو پژوهشگر در دانشگاه قم و دو پژوهشگر در دانشگاه علوم پزشکی داشتیم و در مجموعه دو درصد هم ۱۶ پژوهشگر در دانشگاه‌های مختلف داشتیم که ۶ نفر مربوط به دانشگاه قم، ۵ نفر مربوط به دانشگاه آزاد، ۳ نفر مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و ۲ نفر مربوط به دانشگاه صنعتی هستند.

احسانی ادامه داد: مراکز پژوهشی زیادی در کشور داریم که ۱۲ مرکز در دانشگاه هستند، یکی از مراکز بسیار خوب و فعال مرکز رشد دانشگاه است که ۵۱ شرکت فعال در این مرکز فعالیت می‌کنند که ۷ مرکز از بین آن‌ها مراکز دانش بنیان هستند. همچنین امسال برای اولین بار دانشگاه قم توانست وارد رتبه بندی تایمز شود؛ هم تایمز جهانی و هم تایمز موضوعی و رتبه ۵۳ را از بین ۷۳ مرکز پژوهشی که در ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند به دست آورد. در حوزه موضوعی نیز دانشگاه قم موفق شد تا در موضوع مهندسی رتبه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ و در موضوع علوم فیزیکی رتبه ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ را به دست آورد.

وی اضافه کرد: کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی زیادی در دانشگاه قم برگزار شده که در سال اخیر نیز دو عنوان کنفرانس ملی و بین‌المللی برگزار شد، فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور زیادی در دانشگاه ایجاد شده و سال گذشته ۴ فرصت مطالعاتی داشتیم، همچنین دوره‌های پسا دکترا در دانشگاه برگزار می‌شود که که در سال گذشته دو دوره
فراخوان شده دوازده نفر در این دوره‌ها جذب شده و دوره را به اتمام رساندند. در بحث پارک علم و فناوری هم به‌زودی شکل‌گیری پردیس علم و فناوری را در دانشگاه شاهد خواهیم بود.

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم؛ آماده همکاری با دانشگاه‌های سراسر استان

مرتضی یوسف‌زادی، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم نیز در این نشست به توضیحاتی در خصوص آزمایشگاه مرکزی پرداخته و بیان کرد: آزمایشگاه مرکزی یک سری وظایف سیستماتیک و عمومی در سطح دانشگاه دارد و یک سری خدمات را هم در سطح جامع و رسالت اجتماعی انجام می‌دهد. در حوزه آموزش تمام نیاز‌های آموزشی برگزاری کلاس‌ها در مقطع کارشناسی توسط آزمایشگاه مرکزی حمایت می‌شود.

 وی افزود: در بحث خرید تجهیزات و مواد معدنی برای حوزه آموزش نیز طبق توصیه‌های دکتر فراهانی سیاستی در پیش گرفته شده تا خرید‌های حوزه آموزش ترجیحاً از شرکت‌های دانش بنیان معتبرانجام شود. در حوزه پژوهش نیز از تجهیزات هایتک و دقت بالا جهت امور پژوهشی دانشجویان ارشد، دکتری و اساتید دانشگاه استفاده می‌شود که در این بحث هم تا حد توان جهت رفع نیاز‌ها اگر شرکت‌های دانش بنیان تجهیزات هایتک تولید کنند حتما از آن‌ها استفاده می‌شود، مگر در مواقع خاصی که در شرکت‌های داخلی تجهیزات مورد نیاز یافت نشود و مجبور به تهیه آن‌ها از شرکت‌های خارجی باشیم.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم با اشاره به اینکه در بعد خدمات جامع و رسالت اجتماعی نیز، استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی ما برای دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های دیگر فراهم است و قرارداد‌هایی نیز در این خصوص با برخی دانشگاه‌ها منعقد شده، یادآور شد: از همین‌جا اعلام آمادگی می‌کنیم که آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم این ظرفیت را برای تمام دانشجویان مقطع کارشناسی سراسر استان فراهم می‌کند تا در صورتی که ظرفیت‌های لازم آموزشی را در دانشگاه‌های خود نداشتند از آزماشگاه مرکزی دانشگاه قم استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha