مدرک گرایی جایگزین یادگیری واقعی شده است
کد خبر: 4179236
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷

مدرک گرایی جایگزین یادگیری واقعی شده است

استاد دانشگاه فارابی گفت: به جای اینکه به سمت یادگیری واقعی برویم٬ همیشه به دنبال گذراندن دوره آموزشی دانشگاه و مدرک گرفتن هستیم.

مدرک گرایی جایگزین یادگیری واقعی شده استبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، جبار باباشاهی، عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس فارابی قم در کارگاه تحلیل بازار کار رشته‌های مختلف مدیریت که به‌همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم برگزار شد، در خصوص وضعیت بازار رشته مدیریت، گفت: در سال گذشته ۶۰ هزار نفر از ایران مهاجرت کردند، در نتیجه بازار برای کسانی که در حال حاضر در ایران هستند بازار رو به پیشرفتی است، ولی باید تحلیل خوبی از آن داشته باشیم.

وی افزود: کسی که تازه وارد بازار کار می‌شود نباید انتظار داشته باشد که صندلی مدیریتی را از ابتدا به او بدهند بلکه باید مراتب پیشرفت را گام به گام طی کند٬ برای مثال یک جوان ۲۲ ساله‌ای که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باید از مراتب پایین‌تری، چون کارمندی شروع به کار کند.

استاد دانشگاه فارابی با اشاره به بازار مدیریت مالی حسابداری اظهار کرد: بزرگترین و گسترده‌ترین بازار کار مدیریت٬ مربوط به رشته مدیریت مالی و حسابداری می‌باشد٬ چرا که در دهه اخیر، قوانین مالیاتی تشدید شده‌اند، قطعا تمام کسب وکار‌های هم نیاز به تراکنش مالی و پرداخت مالیات دارند درنتیجه شاخه مدیریت مالی حسابداری از بازار کار خوبی برخوردار است.

وی افزود: بازار مدیریت بازارگانی که مربوط به حوزه خرید و فروش، صادرات و کار‌هایی از قبیل بازرگانی می‌باشد از بازار کار خوبی برخوردار است، اما به شرط اینکه دانشجویان این رشته در یکی از حوزه‌های فروش و بازرگانی متمرکز شوند.

باباشاهی با تشریح بازارکار مدیریت صنعتی و دولتی گفت: در بین رشته‌های مدیریتی٬ رشته مدیریت صنعتی بازار کار کوچک‌تری دارد چرا که متاسفانه ایران کشور صنعتی نیست و ساختار درستی در این زمینه ندارد و افراد این رشته بیشتر وارد حوزه مدیریت پروژه و مانند آن می‌شوند٬ حال مدیریت دولتی چطور؟ بازار بزرگی دارد، اما مرتبط با بخش استخدامی دولتی می‌باشد که در هر استان ۵۰ دستگاه دولتی اعم از مخابرات٬ توانیر٬ گاز٬ آبفا دارند که هر ساله افرادی بازنشسته می‌شوند که نیاز به جایگزین دارند.

وی افزود: در حال حاضر دو رویکرد در بازار وجود دارد٬ رویکرد کسانی که آچار فرانسه هستند و کسانی که در یک حوزه متخصص هستند، اما نیاز بازار افرادی نیست که اچار فرانسه هستند٬ بلکه افرادی است که در یک زمینه خاص مثل بازاریابی اینترنتی٬ CRM متخصص هستند.

استاد دانشگاه فارابی با تحلیل کلی از بازار مدیریت گفت: در حال حاضر اگر یک سری از پیش نیاز‌های لازمه را داشته باشیم می‌توانیم به راحتی مشغول به کار شویم٬ با تحلیل بازار‌های کاریابی اینترنتی همچون پونیشا٬ ایران‌تلنت متوجه می‌شویم که 30 درصد بازار متعلق به رشته‌های مدیریتی است و ناگفته نماند که در این بازار نترس باشید٬ از رد شدن در مصاحبه‌های کاری نترسید و انتظار نداشته باشید اولین جایی که برای مصاحبه کاری رفتید شما را قبول کنند.

باباشاهی ادامه داد: منابع انسانی که قبل‌تر یکی از شاخه‌های مدیریت دولتی بوده که کار‌هایی از قبیل استخدام٬ حقوق دادن به کارکنان را انجام می‌دهد و در حال حاضر بازار خوبی هم دارد اگر برای مثال در بازار ۳ هزار موقعیت شغلی داشته باشیم ۲۰۰ الی ۲۵۰ تا از آن مربوط به منابع انسانی می‌باشد.

وی با اشاره به بحث آموزشی گفت‌: متاسفانه به سمت مدرک‌گرایی رفته‌ایم، یعنی آموزش‌های دانشگاهی ما به سمت این رفته که دانشجویان صرفا یک دوره آموزشی بگذرانند و مدرک خود را بگیرند، اما کم‌تر کسی به دنبال یادگیری واقعی است، دانشجویان باید سعی کنند خود یادگیری داشته باشند و مطالعه آزاد را به برنامه روزانه خود اضافه کنند.

انتهای پیام
captcha