طاعت و رعایت شئون پروردگار انسان را به درجاتی از عصمت می‌رساند
کد خبر: 4178279
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
آیت‌الله غیب‌غلامی در گفت‌وگو با ایکنا:

طاعت و رعایت شئون پروردگار انسان را به درجاتی از عصمت می‌رساند

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: افرادی هستند که در اطاعت و در رعایت شئون پروردگار به مقاماتی می‌رسند که دارای عصمت هستند، البته این انحصار به امامزاده‌ها ندارد و برخی از عالمانی که در کسوت اهل بیت(ع) نیستند، ممکن است به این درجه برسند همان‌طور که پیش‌تر بودند عالمانی که از شبهات پرهیز می‌کردند.

آیت‌الله حسین غیب‌غلامی، استاد درس خارج حوزه علمیهآیت‌الله حسین غیب‌غلامی، استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) مرکزی برای علوم آل محمد(ص) شد که از همان ابتدای امر بزرگان علوم دینی در این بارگاه زانو زده و علم را منتشر کردند. حضرت صادق(ع) در این باره فرمود: «خداوند متعال این مرکز را حفظ می‌کند و هیچ جباری قصد سوء به قم را پیدا نمی‌کند مگر اینکه «وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ» یعنی ستایش خدای را که درهم‌شکننده سرکشان و نابودکننده ستمکاران است.

وی با بیان اینکه براساس روایاتی که در اکمال‌الدین صدوق و مرحوم مجلسی در بحار‌الانوار وجود دارد، علم از کوفه خارج شده و به قم می‌رسد، افزود: دنیا محتاج است به شهری که حضرت فاطمه معصومه(س) در آن سکنا دارد و در حول او نورافشانی و استضائه از نور حضرت می‌کنند، در فهم دین خدا و بزرگانی که در اینجا آرمیده‌اند و تا روز قیامت چراغ بزرگ‌ترین پایگاه مکتب شیعی روشن است و این به برکت حضرت معصومه(س) است. همان‌طور که حضرت سیدالشهدا(ع) برای دنیا نورافشانی خاص دارد، از نظر علمی هم دنیای اسلام مدیون حضرت فاطمه معصومه(س) است.


بیشتر بخوانید:


غیب‌غلامی اظهار کرد: زیارت حضرت معصومه(س) مسکن الفؤاد است و هر کسی که از بار غم و مصیبت سنگین باشد، با قدم گذاشتن در این صحن و سرا تمامی غموم از او برداشته می‌شود و این به اعجاز و نفس پاک حضرت است که می‌تواند تسکین‌دهنده قلب‌ها شود. اگر کسی به زیارت حضرت معصومه(س) می‌آید باید خود ایشان را زیارت کند. ابن تمیمیه گفته است اگر کسی برای زیارت برود قصد او زیارت قبر نباشد، آن زیارت مورد قبول واقع می‌شود. این استنادات، شبهه وهابیت را که می‌گویند مسلمانان قبرپرست هستند، را رد می‌کند.

وی افزود: تعبیری که در روایات وجود دارد آن است که اگر کسی می‌خواهد در زیارت حضرت معصومه(س) معرفت داشته باشد باید خود حضرت(س) را زیارت کند نه قبر او را. امام محمد تقی(ع) می‌فرماید: «مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ، فَلَهُ الجَنَّةُ؛ کسی که زیارت کند عمه مرا در قم، بهشت برای اوست» یا امام رضا(ع) فرمود: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند، در حالی که حق او را بشناسد، بهشت برای اوست»؛ این همان تعبیری است که در روایات برای انبیاء آمده که آنان در قبرهایشان زنده هستند و در حدیث معراج رسول خدا(ص) فرمود: «به یک یک انبیاء که مرور کردم دیدم انبیاء در حال نماز خواندن است و خاک ممنوع است از اینکه در اجساد انبیاء تصرفی کند.»

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: همان‌طور که انبیا زنده‌اند، حضرت فاطمه معصومه(س) نیز به همه زوار خود ناظر است و همگی را رصد می‌کند؛ اگر کسی دلشکسته باشد و عارفاً ایشان را زیارت کند، حتماً مقضی‌ الحاجات می‌شود و آنچه را که می‌خواهد از حضرت معصومه(س) دریافت می‌کند. 

عصمت صغری حضرت معصومه(س) به چه معناست

وی درباره عصمت صغری حضرت معصومه(س) گفت: معصوم را محدود و معدود به عده‌ای خاص می‌دانیم از این جهت افرادی هستند که در اطاعت و در رعایت شئون پروردگار به مقاماتی می‌رسند که دارای عصمت هستند البته این انحصار به امامزاده‌ها ندارد و برخی از عالمانی که در کسوت اهل بیت(ع) نیستند، ممکن است به این درجه برسند همان‌طور که پیش‌تر بودند عالمانی که از شبهات پرهیز می‌کردند و این حصری که آمده به‌عنوان ائمه معصوم(ع) اختصاصی است و مربوط به دایره تشریع است، اما در درجات پایین‌تر حضرت معصومه(س) و حضرت زینب(س) به این درجه نائل شدند.

غیب‌غلامی اظهار کرد: عصمت صغری داشتن حضرت به آن معناست که ایشان در درگاه خداوند مقرب هستند و از گناه و فکر گناه معصوم‌اند و اختصاص به ایشان ندارد و افراد عادی هم می‌توانند با تحمل مشقت و سختی در درگاه حق‌تعالی به این درجه برسند. حضرت دارای مقامات عالیه هستند که ایشان لایق شفاعت و عصمت شدند و شاید برای کسی که دارای این مرتبه از عصمت نباشد، این موقعیت مقدور نیست.

وی با اشاره به فرموده‌ای از پیامبر اکرم(ص) درباره حضرت فاطمه معصومه(س) که فرمود: «پاره تن من در قم مدفون می‌شود و هر کس به زیارت او بیاید بهشت بر او واجب خواهد شد» افزود: این تعبیر کفایت می‌کند که حضرت به‌عنوان اولاد پیامبر(ص) معرفی شده است، اما تعبیر پیامبر(ص) درباره حضرت فاطمه زهرا(س) اختصاصی است که فرمود: «فاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی» اگر بپذیریم که آن‌ها نور واحد هستند، تمام تعابیر برای آنان مجاز می‌شود، اما برخی از تعابیر اختصاص برای هر یک از ائمه معصوم(ع) به کار برده می‌شود. تعبیر پیامبر(ص) برای حضرت معصومه(س) با تعبیر به کار رفته برای حضرت فاطمه(س) تنها در لفظ متفاوت است، اما در معنا و مفهوم متفاوت نیستند.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha