اندیشمندان پاکستانی هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند
کد خبر: 4166989
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

اندیشمندان پاکستانی هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند

علما و اندیشمندان پاکستان در همایشی که به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان برگزار شد، با تأکید بر نقش هدایتگر قرآن کریم، هرگونه توهین به کتاب آسمانی مسلمانان و ادیان الهی را محکوم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با تکرار اهانت به مقدسات اسلامی در کشورهای اروپایی، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته، همایش باشکوهی تحت عنوان «قرآن‌سوزی؛ توهین به ادیان و تهدید همزیستی مسالمت‌آمیز» با حضور علما و اندیشمندان در سالن کلیسای متدیست «بیت ایل میموریل» بزرگ‌ترین کلیسای مسیحیان پروتستان در شهر کویته برگزار شد.

این همایش دومین نشست از مجموعه نشست‌های علمی، همگرایی، برادری، تمدن اسلامی و همزیستی مسالمت‌آمیز است که برگزاری آن با همکاری مشترک مدرسه خاتم النببین (ص) کویته، حزب جماعت غربای اهل حدیث، کلیسای متدیست بیت ایل میموریل و دانشگاه اسلامی الحمد صورت گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقصود علی دومکی، سخنگوی حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان و رئیس مدرسه خاتم النبیین(ص) مطالبی را درباره اهداف همایش ایراد کرد و این گردهمایی را نمونه‌ای از عشق و برادری و بین پیروان ادیان مختلف و همزیستی مسالمت آمیز دانست.

وی گفت: با این نشست می‌توانیم نقشه بدخواهان را که وابسته به هیچ مذهب و دینی نیستند، شکست دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقصود علی دومکی با تشکر از واکنش مسیحیان ایالت بلوچستان در مقابل سوزان قرآن کریم و هتاکی به مقدسات اسلامی در کشورهای اروپایی گفت: توقع داریم که زعمای مسیحی و دیگر ادیان در بلوچستان از جایگاه خودشان به دولت‌های اروپایی بفهمانند که توهین به مقدسات اسلامی به بهانه آزادی بیان قابل پذیرش نیست و سازمان ملل نیز برای جلوگیری از چنین اقدامات شرم‌آور قانونگذاری کند و موضع جدی در قبال آن داشته باشد.

وی ضمن محکومیت جنایت علیه مسیحیان پاکستان و آتش زدن املاک و کلیساهای آنان در منطقه جرانوالای پاکستان به دست افراط‌گرایان، یک آیه از قرآن کریم و یک آیه از انجیل مقدس را که راجع به برادری و نیکی در برابر دیگران است، قرائت کرد.

سخنران دوم، سائمن بشیر، رئیس کلیسای متدیست «بیت ایل میموریل» (پروتیستان) بود. وی بیان کرد: سوزاندن قرآن و کتاب‌های مقدس نه در دین اسلام توجیه شده و نه در کتاب‌های دیگر ادیان الهی. قرآن کریم برای ما هم به همان اندازه محترم و مقدس است که برای مسلمانان است و آموزه‌هایی که در این کتاب مقدس آمده، برای ما راه هدایت است و ما همواره سعی می‌کنیم که به آموزه‌های قرآن کریم عمل کنیم.

وی ابزار کرد: توجه به پیام و درس قرآن مهم‌ترین موضوعی است که باید در کنار احترام قرآن به آن عمل کنیم.

عتیق، رئیس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه الحمد گفت: امنیت نیاز طبیعی و عاطفی یک انسان است. پیام حقیقی قرآن انسانیت و هدایت انسان به راه درست است. ما باید آموزه‌های قرآن و انجیل را به نسل‌های آینده آموزش دهیم و در مقابل آنانی که با اهانت و تمسخر به مقدساتمان، قلوب ما را جریحه‌دار می‌کنند، باید با ترویج پیام امن و همزیستی مسالمت‌آمیز پاسخ آنان را بدهیم.

بابر یوسف زئی، سخنگوی پیشین سروزیر ایالت بلوچستان گفت: عمل شنیع آتش زدن قرآن و توهین به مقدسات اسلامی در سوئد به دست یک فرد دیوانه، محکوم‌برانگیز است.

مولانا فضل ربی، رهبر جماعت غربای اهل حدیث بلوچستان بیان کرد: اهانت به ادیان چه در سوئد اتفاق بیفتد و چه در پاکستان، هیچ یک ربطی به آموزه‌های الهی ندارد. باید بنشینیم و بیندیشیم و کوتاهی‌ها و کم و کاستی‌های خود را برطرف کنیم و راه هدایت دین مبین اسلام و سایر ادیان الهی را که خداوند به ما نشان داده‌اند، پیشه کنیم. در هر جایی از دنیا اگر توهین به ادیان الهی صورت بگیرد، باید یکصدا آن را محکوم کنیم.

سخنران بعدی، عرفان علی دوگر، رئیس سازمان دانشجویان امامیه ایالت بلوچستان بود. وی اظهار کرد: قرآن‌سوزی به نفع هیچ فرد یا مذهب تمام نمی‌شود بلکه این شیطان‌پرستان هستند که از این حرکت نفع می‌برند. کاری که در سوئد انجام شد، عامل آن یک فرد نبود بلکه توطئه استعمار بود.

عالم خان کاکر، نائب دبیر حزب تحریک انصاف بلوچستان حادثه سوزاندن قرآن کریم را در سوئد محکوم کرد و دولت سوئد را به خاطر حمایت از این اقدام و عامل آن مذمت نمود.

سردار جبیر جی سینگ، رهبر جامعه سیک‌ها در کویته بود که حادثه اسفناک جرانوالا را به نمایندگی از مردم سیک، محکوم کرد و از دولت پاکستان خواست که برای دفاع از حقوق اقلیت‌های مذهبی و امنیت معابد و کلیساها، اقدام جدی کند تا از وقوع اینگونه حوادث در آینده جلوگیری شود.

وی گفت: ما اولین کسانی در کویته بودیم که حادثه سوزاندن قرآن کریم در سوئد را محکوم کردیم و اسقف واتیکان هم این حرکت را محکوم داشته و خواستار مجازات عاملین آن شد.

پیر سید حبیب الله شاه چشتی، رهبر جماعت اهل سنت بلوچستان پیشنهاد کرد که کمیته کل ادیان تشکیل شود تا مواردی چون توهین به مقدسات در داخل کشور را بررسی کنند.

عنایت مسیح، کشیش کلیسای متدیست (پروتستان) در رابطه به قرآن‌سوزی در سوئد گفت: پاپ فرانسیس اولین کسی بود که حرکت قرآن‌سوزی را محکوم کرد و مسیحیان در سرتاسر جهان این فعل شیطانی را محکوم داشتند.

وی عنوان کرد: قرآن به همان اندازه‌ای که برای مسلمانان مقدس است، در نزد مسیحیان نیز جایگاه مقدسی دارد و اگر در جایی به قرآن بی احترامی شود، همه انسان‌ها و انسان‌دوستان و صاحبان ایمان از این عمل ناراحت می‌شوند.

سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته جنایت قرآن‌سوزی در اروپا را به شدت محکوم کرد و همدردی خود را با قربانیان حادثه جرانوالا نیز ابراز داشت.

وی گفت: موج نارضایتی ایجاد شده در میان کشورهای دارای اکثریت مسلمان، منبع اصلی فشار بر دولت‌هایشان برای مقابله به مثل است و ریشه حادثه جرانوالا را باید انفعال دولت‌های غربی در مقابل توهین به اعتقادات جمعیت دو میلیاردی مسلمانان دانست.

وابسته فرهنگی ایران در کویته در پایان سخنرانی خود، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد صادر کردند را برای حاضرین قرائت کرد.

خالد رحمت، اسقف اعظم مسیحیان بلوچستان از ابتکار خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و دیگر مجموعه‎‌ها برای برگزای این نشست بسیار مهم قدردانی کرد و گفت: اگر کسی به قرآن، مقدسات اسلامی و یا به کتاب مقدس و اعتقادات دیگر ادیان توهین می‌کند، همه از آن رنجیده خاطر می‌شوند. ما از همان روز اول، حرکت سوزاندن قرآن در سوئد را محکوم کرده‌ایم و امروز هم از این عمل اعلام انزجار می‌کنیم.

وی افزود: ما به همه کتاب‌ها و ادیان آسمانی احترام می‌گذاریم و معتقدیم که همه این کتاب‌ها و ادیان برای هدایت بشر نازل شده‌اند و از آموزه‌های اینها برای ترویج پیام صلح و دوستی استفاده می‌کنیم. قرآن در هر جایی از دنیا و به‌دست هر کسی که مورد اهانت قرار بگیرد، قابل محکوم است.

جواد رفیعی، رئیس کنفرانس شیعیان بلوچستان، مولانا عبدالحق هاشمی امیر جماعت اسلامی بلوچستان و عضو شورای همبستگی ملی، اکبر زاهدی رئیس شورای علمای شیعه پاکستان، مولانا عطاء الرحمان، نائب امیر جماعت اسلامی بلوچستان، سراج احمد یوسف زئی، از فعالان حوزه سلامت و رسانه بلوچستان، حجت‌الاسلام والمسلمین، محمد جمعه اسدی رئیس حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع)، نوابزاده حاج لشکری، رئیسانی سناتور پیشین پاکستان و رئیس انجمن صلح بلوچستان از دیگر سخنرانان این نشست بودند.

انتهای پیام
captcha