مقابله با هتک حرمت قرآن نیازمند وحدت بزرگان دینی است
کد خبر: 4165306
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
حجت‌الاسلام نقیب:

مقابله با هتک حرمت قرآن نیازمند وحدت بزرگان دینی است

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه مقابله با قرآن‌سوزی‌های اخیر نیازمند اتحاد بزرگان دینی ما و کشورهای اسلامی است، گفت: اگر مراجع عظام، بزرگان دینی و رهبران دینی کشورهای اسلامی موضع‌گیری صریح، جدی و واحد داشته باشند همه مسلمانان وظیفه خود را می‌دانند تا از آن پیروی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در نشست تخصصی «بررسی ابعاد و خاستگاه رسانه‌ای غرب از هتک ساحت قدسی قرآن کریم» که امروز، پنجم شهریورماه به همت دانشگاه ادیان و مذاهب و پرتال فرهنگی راسخون برگزار شد، بیان کرد: اهانت به کتاب مقدس را جایز نمی‌دانیم و در دین اسلام به همه کتب آسمانی باور و اعتقاد داریم، همان‌گونه که به همه پیامبران الهی باور و اعتقاد داریم.

وی با بیان اینکه واژه نور در قرآن کریم برای قرآن، پیامبر و امام به‌کار رفته است، افزود: در آیه 32 سوره توبه آمده است: «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»، در آیه هشتم سوره صف نیز می‌خوانیم: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» و در ادامه هر دو سوره خداوند فرمود: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و آيين درست روانه كرد تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند هر چند مشركان را ناخوش آيد»، براساس این آیات، اراده تکوینی خداوند بر آن است تا دین را تمام کند و این کار را انجام می‌دهد.

نقیب اظهار کرد: موضوع قرآن‌سوزی بستگی به موقعیت مکانی و انگیزه‌های فردی و اجتماعی دارد. گاهی اوقات انگیزه‌ها به عدم توانایی مقابله با قرآن بازمی‌گردد، اسلام بر مبنای قرآن شکل گرفته و نقطه محوری همه مسلمانان است، اما گاهی اوقات انگیزه‌هایی برای اسلام هراسی وجود دارد. درواقع عده‌ای به نام قرآن، هراس و وحشتی را نسبت به اسلام در جهان ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از انگیزه‌های هتک حرمت قرآن یا قرآن‌سوزی، تقدس‌زدایی از قرآن است و موضوعات رسانه‌ای و سیاسی هم از دیگر انگیزه‎های این اقدام موهن است که به نوعی قومیت‌ها و مذهب و دین را تحریک کنند. به‌نظر می‌رسد اتفافات اخیر فردی نیست و دولت‌ها و سرویس‌های جاسوسی پشت پرده قرآن‌سوزی‌های اخیر است.

نقیب تصریح کرد: دولت‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی تاکنون اقدامی علیه این هتک حرمت انجام ندادند و انتظاری از آنان نیست، ما مسلمانان باید آ‌ن‌قدر قوی باشیم که بتوانیم از طریق رسانه پیام خود را به جهان مخابره کنیم و دولت‌های اسلامی باید قدرت و اتحاد بیشتری داشته باشند و در ایران حوزه‌های علمیه باید قدرت بیشتری پیدا کند تا بتواند استدلال و پیام خود را انتقال بدهد، اما تا رسیدن به این موضوع فاصله داریم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری پس از امام خمینی(ره) نماد انقلاب است و نشر آموزه‌های قرآنی از انقلاب آغاز شد، افزود: در دوران امیرالمؤمنین(ع) بغض‌ها و کینه‌های مردم بروز و ظهور پیدا کرد و نقاط تاریک روشن شد، همان‌گونه که در دوران ولایت مقام معظم رهبری بغض‌ها و کینه‌های دشمنانان روشن شد.

مراجع نسبت به هتک حرمت قرآن موضع‌گیری سریع داشته باشند

نقیب با بیان اینکه مقابله با قرآن‌سوزی‌های اخیر نیازمند اتحاد بزرگان دینی ما و کشورهای اسلامی است، تصریح کرد: اگر مراجع عظام، بزرگان دینی و رهبران دینی کشورهای اسلامی موضع‌گیری صریح، جدی و واحد داشته باشند همه مسلمانان وظیفه خود را می‌دانند تا از آن پیروی کنند، اما اگر موضع‌گیری سریع اتفاق نیفتاد افراد متفرقه ورود پیدا می‌کنند و در چنین شرایطی تندروی‌های مختلف و ناهنجاری رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: کشورهای غربی مبانی مختلفی را برای خود مشخص کردند و محکم و جدی بر آن مبانی پایبند هستند و با دنیا هم براساس همان مبانی مقابله می‌کنند، ما مسلمانان هم باید مبانی خود را بشناسیم و آن را به دنیا تفهیم کنیم و براساس همان مبانی با دنیا مقابله کنیم، این مبانی هنوز برای خودمان و جهانیان تبیین و تفهیم نشده است.

نقیب اظهار کرد: قرآن در کشور خودمان و در بین مردم به‌درستی تبیین نشده است و صرفاً در ایام وقوع این حوادث، چندین نشست برگزار شده و به پایان می‌رسد، اما باید سلسله جلسات و نشست‌های قرآنی روزانه وجود داشته باشد تا افراد علاقه‌مند بتوانند روزانه یک تولیدمحتوای قرآنی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه از نظر رسانه‌ای تاکنون اقدام شاخصی درباره قرآن انجام نشده است، افزود: به همان میزان که برای اربعین و ایام محرم حرکات شاخص انجام می‌شود، برای قرآن هم باید چنین حرکاتی در بین مردم انجام شود که به‌نظر می‌رسد این وظیفه رسانه‌هاست.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه کمتر از یک درصد موقوفات کشورمان مربوط به قرآن است، بیان کرد: در حوزه وقف آموزش قرآن و فعالیت‌های قرآنی در کشورمان با کمبود شدید مواجه هستیم و در این راستا باید مردم را توجیه کنیم.

وی با بیان اینکه در کشورمان جامعه قرآنی نداریم، گفت: ما در کشورمان اجتماعات قرآنی داریم که در قالب مسابقات قرآن و گردهمایی حافظان قران کریم شاهد آن هستیم، اما جامعه قرآنی نداریم که همگی در یک هدف مشخص حرکت کنند و این ضعف جدی در حوزه قرآن است.

نقیب با بیان اینکه شب شعر قرآنی باید در کشور تشکیل شود، اظهار کرد: شب شعر قرآنی در کشور نداریم، به‌طور مثال شعر آیینی در کشور وجود دارد، آیا نمی‌توانیم در حوزه قرآنی هم شب شعر قرآنی تشکیل بدهیم و شاعران قرآنی تربیت شوند.

وی با اشاره به اینکه حرکت تاریخ دورانی و فنری نیست، گفت: حرکت تاریخ از منظر قرآن کریم یک حرکت مستقیم است که اگرچه دارای نوساناتی است، اما سیر مستقیم از حکومت مهدوی آغاز شده و تا رسیدن به خدا ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha