ورود حوزویان به هوش مصنوعی واجب ضروری است
کد خبر: 4165295
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
رئیس دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب:

ورود حوزویان به هوش مصنوعی واجب ضروری است

رئیس دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه حوزه‌ علمیه باید با تولیدمحتوای رسانه‌ای درگیر شود تا بتواند جریان‌سازی و تولید محتوای دینی و قرآنی انجام بدهد، گفت: بدنه حوزه علمیه هنوز با تولیدمحتوا و هوش مصنوعی درگیر نشده است، در حالی که به ناچار باید به این سمت حرکت کنیم و این یک واجب ضروری است تا بتوانیم پیام خود را به دنیا مخابره کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا نواب، رئیس دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهببه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا نواب، رئیس دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست تخصصی «بررسی ابعاد و خاستگاه رسانه‌ای غرب از هتک ساحت قدسی قرآن کریم» که امروز، پنجم شهریورماه به همت دانشگاه ادیان و مذاهب و پرتال فرهنگی راسخون برگزار شد، بیان کرد: غرب متأسفانه یکی از بزرگترین خطاهای استراتژیک خود را انجام داده است و تکرار این اتفاق اگرچه سخت و دردناک است، اما دستاوردهای بزرگی برای بشریت و جهان اسلام دارد، همان‌طور که در صدر اسلام هم داشتیم.

وی افزود: قرآن وحدت‌آفرین‌ در میان مسلمانان است به‌نوعی محور و جمع‌کننده همه مسلمانان است و این اتفاق ظرفیت خوبی را برای مسلمانان جهان ایجاد می‌کند. هتک حرمت یک جنگ رسانه‌ای است و اقتضائات آن هم رسانه‌ای است و نوع مواجهه ما با این جنگ رسانه‌‎ای باید چینش رسانه‌ای باشد تا بتوانیم در جنگ نرم پاسخ آنان را بدهیم.

نواب اظهار کرد: در حوزه علمیه و نگاه‌های متداول بین حوزویان هنوز در حوزه رسانه به نظریه‌ای شاخصی نرسیدیم و گاهی اوقات نگاه به رسانه نگاه ابزارانگارانه است و عده‌ای بر این باورند که با نگاه ابزارانگارانه باید به سراغ رسانه برویم و تا زمانی که به این شکل به رسانه بنگریم با انواع و اقسام جنگ‌ها و هجمه‌ها از سمت غرب مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه هر نوع خبر منتشرشده در فضای مجازی یک برداشت مثبت و یک برداشت منفی دارد، ادامه داد: قرآن، بالاترین ظرفیت را برای تولیدمحتوا برای هر ذائقه‌ای دارد، بنابراین ما به‌عنوان مسلمان باید شناختی نسبت به فضای مجازی و محتواهای تولید شده انجام بدهیم و باید تکلیف خود را با رسانه یک‌بار برای همیشه مشخص کنیم.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تولید محتوای قرآنی

نواب تصریح کرد: اگر حوزه علمیه قم امروز مالک اپلیکیشن اینستاگرام یا توییتر بود با همه مضرات و محتواهای صالح یا ناصالح، آیا این موضوع به نفع مسلمانان بود یا به ضرر جهان اسلام؟ اگر ما سراغ این پلتفرم‌ها رفته بودیم و مالک آن بودیم آیا برای اسلام مفید بود؟ من اعتقاد دارم باید به سراغ توسعه پلتفرم‌ها و هوش مصنوعی برویم اگر برای دنیا محتوای قرآنی تولید نکنیم دنیا برای فرزندان ما تولیدمحتوا می‌کند.

وی افزود: میزان جستجو کردن کلمه قرآن در هفته‌های اخیر چندین‌ برابر شده است و این اتفاق ظرفیت مناسبی را برای مسلمانان ایجاد کرده است، زیرا اگر کسانی در اقصی‌‌نقاط دنیا هستند که هیچ نامی از قرآن نشنیده و اطلاعی ندارند، با ترند شدن نام قرآن، آن را می‌شناسند.

نواب با اشاره به اینکه دولت کشورمان باید از این اقدام استفاده بهتری برای وحدت جهان اسلام انجام می‌داد، اما این بهره را نبرد، گفت: سرویس‌های جاسوسی و موساد پشت پرده قرآن‌سوزی است و دولت‌ سوئد برای امتیازگیری از جهان اسلام از این حربه استفاده می‌کند؛ برای سوئد به‌عنوان کشوری که محلی از اعراب نداشت و در بین کشورهای اسلامی اهمیت نداشت، به‌نظر می‌رسد این اقدام یک دستاورد به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: هتک حرمت همزمان به قرآن و مقام معظم رهبری برای مسلمانان نشانه‌ای است که نام ایشان در کنار قرآن در طی این سال‌ها تثبیت شده است و اگر کسی به قرآن اهانت می‌کند، ایشان هم که در طی سالیان طولانی به نشر معارف قرآنی اهمیت دادند، اقدامات موفقیت‌آمیزی انجام دادند و به همین خاطر نام ایشان در کنار قرآن می‌آید.

نواب اظهار کرد: این اقدام تبعات وحدت‌آفرین برای جهان اسلام دارد و باید به همه افکار و جریانات سمت و سو داد تا به سهم خودشان به مقابله بپردازند و طبیعتاً نوع گرایش‌ها و افکار مختلف می‌تواند با این اقدام مخالفت کند و برخی تندروی‌ها برای اسلام ضرر دارد و باید دولت‌ها از وقوع آن جلوگیری کنند اما هرنوع فکر و نگرشی می‌تواند وارد این صحنه شود تا توانایی مقابله معنادار با این جریان پیدا کنند، باید اجازه بدهیم تا همگی وارد این تقابل شوند اما هدایت‌شده باشد.

حوزه علمیه بر فناوری اطلاعات اشراف داشته باشد

وی ادامه داد: بی‌شک رویکرد به اسلام و قرآن در حال ازدیاد است و غرب از این معنا و مفهوم می‌ترسد و درصدد جلوگیری از آن برمی‌آید، اما به‌نظر می‌رسد پشت پرده اتفاقات اخیر موضوعات سیاسی و جنگ رسانه‌ای باشد.

رئیس دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه ما نیازمند پروداکت برای مقابله با غرب هستیم، بیان کرد: پروداکت در حوزه تعامل مردم با روحانیون در ایران وجود ندارد که بتوانند از طریق پلتفرم به‌‎آسانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند همچنین پروداکت در حوزه ارتباط مسلمانان در حوزه قرآن وجود ندارد که مأموریت اوقاف است درواقع کلیه قرآنیان اسلام نمی‌توانند به آسانی با یکدیگر تعامل کنند و همدیگر را بشناسند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید با تولیدمحتوای رسانه‎ای درگیر شود تا بتواند جریان‌سازی انجام بدهد، ادامه داد: بدنه حوزویان هنوز با تولیدمحتوا و هوش مصنوعی درگیر نشده است، در حالی که به ناچار باید به این سمت حرکت کنیم و این یک واحب ضروری است. حوزه علمیه برای اینکه پیام خود را به دنیا مخابره کند باید بر فناوری اطلاعات اشراف کامل داشته باشد و بدنه حوزویان باید در این حوزه ورود جدی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha