تمجید سوئد از تصمیم دانمارک در ممنوعیت قرآن‌سوزی
کد خبر: 4164950
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۰

تمجید سوئد از تصمیم دانمارک در ممنوعیت قرآن‌سوزی

وزیر خارجه سوئد اعلام کرد برای اقدام دانمارک در ممنوع کردن توهین به مقدسات احترام زیادی قائل است. وی در عین حال افزود برای اقدام مشابه در سوئد باید قانون اساسی این کشور تغییر کند.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی، پیتر هوملگارد وزیر دادگستری دانمارک، روز جمعه به خبرنگاران گفت: دولت لایحه‌ای را ارائه خواهد کرد که بر اساس آن رفتار نامناسب با نمادهای مذهبی مهم متعلق به یک جامعه مذهبی ممنوع شود. وی افزود: هدف این قانون ممانعت از سوزاندن و هتک حرمت (کتب مقدس) در اماکن عمومی است.

این اقدام دانمارک پس از آن صورت می‌گیرد که هتک حرمت به قرآن کریم در این کشور خشم مسلمانان را برانگیخته است.

در همین حال، نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد اگر قرار باشد در این کشور موضع مشابهی اتخاذ شود، باید قانون اساسی اصلاح شود زیرا سیستم موجود در این کشور با دانمارک متفاوت است. به گزارش رسانه‌های محلی، اولف کریسترسون روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: من برای کاری که دانمارک انجام می‌دهد احترام زیادی قائل هستم. اما برای اجرای طرح مشابهی در سوئد باید قانون اساسی تغییر کند.
از سوی دیگر وزارت خارجه سوئد در پاسخ به سوال خبرگزاری آناتولی در مورد اقدام مشابه از سوی سوئد، با یادآوری قانون نظم عمومی این کشور اعلام کرد که سوئد می‌تواند روند بررسی درخواست‌های مجوز برای هتک حرمت عمومی به قرآن را طولانی‌تر کند.
 
این وزارتخانه در پاسخ به این سوال که آیا سوئد می‌تواند اقدامی مشابه در این زمینه انجام دهد، اعلام کرد که سوئد دارای «سیستم مجوز» است که دانمارک فاقد آن است. این بدان معنی است که ما این امکان را داریم که روند بررسی درخواست‌های مجوز را گسترش دهیم تا بتوان امنیت سوئد را مد نظر قرار داد. وی افزود: دانمارک موقعیتی متفاوت دارد.
 
وزارت خارجه سوئد افزود که دولت سوئد تحقیق برای بازنگری قانون نظم عمومی خود آغاز کرده است تا اطمینان حاصل شود که امنیت کشور در هنگام بررسی درخواست‌های مجوز برای تجمعات عمومی در نظر گرفته شود. این وزارتخانه همچنین بیان کرد که هتک حرمت به قرآن یا هر کتاب مقدس یا کتاب دیگری که از نظر بسیاری مقدس است، یک اقدام توهین‌آمیز، بی احترامی و یک تحریک آشکار است و دولت سوئد به شدت این اقدامات را که منعکس کننده نظرات دولت و یا اکثریت مردم سوئد نیست، رد می‌کند. 
دانمارک و سوئد پیش از این اعلام کرده بودند که در حال بررسی راه‌هایی برای محدود کردن قرآن‌سوزی هستند.
انتهای پیام
captcha