مسجد اولین شاخصه تمدن اسلامی است
کد خبر: 4164165
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵

مسجد اولین شاخصه تمدن اسلامی است

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی اردبیل بر ضرورت احیای کارکرد اجتماعی مساجد تاکید کرد و افزود: مسجد اولین شاخصه شهر‌ها در تمدن اسلامی است.

حجت‌الاسلام سیدمحسن محسنی، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام سیدمحسن محسنی، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی اردبیل، ۳۰ مردادماه، در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی مساجد در مسجد آقاکاظم اردبیل اظهار کرد: بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 30 مرداد است، روز جهانی مساجد نام‌گذاری شده که در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد.

وی افزود: مسجدالأقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آنجا که مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والا برخوردار است. واقعه معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) و نمازگزاردن دیگر پیامبران به امامت ایشان در مسجدالأقصی موجب شده تا محبوبیت این مکان مقدس نزد مسلمانان دوچندان شود.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی اردبیل مسجد را اولین بنا برای ابلاغ پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد و افزود: در سال ۱۶ هجری قمری مسجد قبا به دست پیامبر(ص) به عنوان اولین بنای برای تبلیغ دین اسلام بنا شد و به عنوان مسجد تراز اسلامی در راستای حل مشکلات مردم و انجام امور مختلف اجتماعی فعالیت کرد.

محسنی اولین شاخصه شهر‌ها در تمدن اسلامی را وجود بنای مقدسی به نام مسجد عنوان کرد و افزود: مسجد در حوزه‌های آموزشی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، محلی برای ایجاد آرامش روحی، روانی و قوت معنوی شناخته شده و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تربیت و استعدادیابی نسل جوان را از کارکرد‌های مهم مسجد برشمرد و افزود: مسجد به عنوان محیطی برای تربیت و استعدادیابی و رشد معنوی افراد مختلف بویژه نسل جوان بوده و نیازمند گسترش فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی اردبیل بر ضرورت احیای کارکرد اجتماعی مساجد تاکید کرد و خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی و رسیدگی به امور مردم باید در اولویت فعالیت‌های مساجد باشد و اگر چنین نباشد رونق مساجد کاسته خواهد شد.

محسنی افزود: مسائل مختلفی از جمله ایجاد کارگاه‌های تولیدی، کارآفرینی، کتابخانه، مراکز ترویج ازدواج آسان، تهیه جهیزیه، مراکز ترک اعتیاد از جمله مواردی است که مساجد می‌تواند در رفع مشکلات مردم تلاش کند.

گفتنی است؛ در این مراسم از هیئت امنای مسجد آقاکاظم اردبیل به عنوان مسجد نمونه و شاخص و نیز امام جماعت این مسجد، حجت‌الاسلام صابر طهماسبی، به عنوان امام جماعت جوان و موفق اردبیل، تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha