3 تکلیف متولیان مساجد در ایجاد پایگاه‌های قرآنی
کد خبر: 4162820
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۸

3 تکلیف متولیان مساجد در ایجاد پایگاه‌های قرآنی

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید ظرفیت‌سازی کرده و هر سال تعدادی از مساجد را به سمت ایجاد پایگاه قرآنی ببریم، گفت: تلاش برای تأمین اعتبار این امر، تربیت اساتید قرآنی در مساجد و ایجاد زیرساخت‌هایی برای حضور تمام اقشار در محافل قرآنی از تکالیفی است که برای تحقق این امر بر دوش متولیان مسجد و مسئولان نهاده شده است.

حجت الاسلام امین مطهری مقدم، مدیر رسیدگی به مساجد خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام امین مطهری‌مقدم، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص الزامات تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآنی اظهار کرد: این حوزه را باید از دو وجه مردم و مسئولان و متولیان مساجد نگریست و سپس به عملکرد هر کدام توجه کرد.

وی با بیان اینکه باید آن تصمیم و اراده جدی در متولیان مساجد برای تبدیل شدن این مکان به پایگاه قرآنی را ببینیم، افزود: یادمان نرود مقام معظم رهبری بر تبدیل مساجد به جایگاهی برای اجرای کرسی‌های قرآنی تأکید فراوانی کرده‌اند و این امر تکلیفی بر دوش مسئولان است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: تلاش برای تأمین اعتبار این امر، تربیت اساتید قرآنی در مساجد و ایجاد زیرساخت‌هایی برای حضور تمام اقشار در محافل قرآنی به‌ویژه کودکان و نوجوانان، از تکالیفی است که بر دوش متولیان مسجد و همچنین مسئولان ارگان‌های دولتی و غیردولتی نهاده شده است.

مطهری‌مقدم ادامه داد: مردم نیز با کمک ائمه جماعت مساجد و همچنین متولیان باید به این امر کمک کنند. مردم در قالب پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در راستای تحقق قرآنی شدن مساجد کمک‌کننده باشند. در خراسان‌جنوبی تمام مساجد حتی آن‌هایی که کانون فرهنگی هنری ندارند، ظرفیت تبدیل شدن به پایگاه قرآنی را دارند. این استعداد در خراسان‌جنوبی وجود دارد و تنها باید بارور شود. تکلیف رهبری یک تکلیف همگانی بوده و تنها بر عهده نهاد و یا افراد خاص نیست.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: این امر در دو هزار مسجد در خراسان‌جنوبی می‌تواند محقق شود و باید طی فازها و مراحلی اجرایی شود، به‌صورتی که هر سال تعدادی از مساجد به پایگاه قرآنی تبدیل شده و یک هدف، آن هم ترویج فرهنگ قرآنی را دنبال کنند.

مطهری‌مقدم ادامه داد: باید ظرفیت‌سازی کرده و هر سال تعدادی از مساجد را به سمت ایجاد پایگاه ببریم. مقدمه و لازمه این امر تربیت مربیان قرآنی است تا با تربیت درست، راهبری درست صورت گیرد که در این راستا با همکاری دستگاه‌هایی چون ستاد اقامه نماز، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و نهادهای قرآنی و دینی دوره‌هایی را برای تربیت مربیان قرآن به‌منظور اعزام به مساجد در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: در نظر داشته باشیم صرف تلاوت و قرائت قرآن در محیط مساجد مدنظر ما نیست؛ بلکه باید زمینه‌سازی برای عملیاتی‌سازی پایگاه قرآنی را در ذهن داشته باشیم. در واقع محتواسازی برای رسیدن به قرآنی شدن کامل مسجد از طریق جذب جوانان، به‌کارگیری نیروهای قرآنی و سپس پرداختن اصولی به محتوای قرآنی مدنظر است. در واقع زیرساخت‌ها باید آماده شود.

مطهری‌مقدم گفت: وقتی به سمت گفتمان اجرایی پایگاه قرآنی پیش رفتیم، در حقیقت پایگاه قرآنی را عملیاتی‌سازی کرده‌ایم. ابتدا باید از جلسات تفسیر ویژه هر سنی به‌صورت جداگانه آغاز کنیم. درواقع اگر هر جرقه‌ای را از مسجد آغاز کنیم به‌صورت حرکت تدریجی، مدارس، تشکل‌ها و پایگاه‌های دانش‌آموزی و هر تشکلی را دربر خواهد گرفت و این‌گونه حتی مساجدی که در آن جلسات قرآن کم‌رنگ‌تر است، رونق می‌گیرند.

وی یادآور شد: هدف ما این است که در سال جاری، 100 پایگاه فعال قرآنی در سطح استان ایجاد کنیم تا برای هر سن و سلیقه‌ای برنامه داشته و بتوانند افراد زیادی را تحت پوشش خود قرار دهند. رسیدن به این مهم دور نیست. تنها باید کمی زیرساخت‌ها را آماده کنیم.

انتهای پیام
captcha