چالش‌های پیش روی مساجد برای ایجاد پایگاه قرآنی
کد خبر: 4053685
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲

چالش‌های پیش روی مساجد برای ایجاد پایگاه قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برای تبدیل مسجد به یک پایگاه، در هم افزایی نیروها با یک ضعف سنگین و چالش برانگیزی مواجه هستیم؛ در واقع ما پتانسیل‌ها و نیروها را داریم اما از آن بهره نمی‌بریم.

هادی مساح، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی هادی مساح، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: طبق فرمایش رهبری یکی از ضروریات جامعه اسلامی تبدیل مساجد به قطب فرهنگی و معنوی و پایگاه قرآنی است؛ البته در این زمینه نقاط ضعفی وجود دارد که باید برطرف و به نقطه قوت تبدیل شود.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال برای تبدیل مسجد به یک پایگاه در هم‌افزایی نیروها با یک ضعف سنگین و چالش برانگیزی مواجه هستیم. در مجموعه‌ای چون مسجد، پایگاه مقاومت بسیج، کانون فرهنگی هنری، امام جماعت و هیئت امنا و هیئت مذهبی وجود دارد ولی نکته حائز اهمیت این است که بتوان از این نیروها و قابلیت‌ها در راستای اجرای اهداف اسلامی به طور کامل بهره برد و این پتانسیل‌های بالقوه را به فعلیت رساند.

این فعال قرآنی ادامه داد: وقتی مردم پشت سر امام جماعت به نماز می‌ایستند یعنی امام جماعت را به عنوان رهبر و پیشروی خود قبول دارند، در نتیجه امام جماعت می‌تواند از این فرصت استفاده کند و به عنوان یک مرجع، دعوت کننده و علمدار پایگاه باشد.

مساح ادامه داد: لازم است با گزینش افراد در مسجد و طی نشست‌هایی یک برنامه واحد تحت محوریت مسجد برنامه‌ریزی شود تا نیروها منسجم و یک نفر در رأس آن، افکار و پیشنهادات مطلوب و سازنده را عملیاتی کند.

وی با اشاره به راهکارهای رفع نقاط ضعف این مجموعه‌ها بیان کرد: اجرای این برنامه‌ها به یک تیم کارآزموده و آموزش دیده، قوی و پیگیر و پایِ‌کار نیازمند است که به کار تشکیلاتی و مسئولیت‌های خود واقف و از فناوری‌ها و مسائل روز جهان آگاه باشد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی افزود: با وجود چنین توانمندی‌هایی در مساجد استان می‌توانیم هر مسجد را به یک پایگاه قرآنی و معنوی و فرهنگی تبدیل کنیم و با استفاده از فناوری‌های دانش بنیان این مجالس و برنامه‌ها را تقویت کرده و یک کار محتوایی مطلوب را در فضای مجازی انتشار دهیم. البته مشارکت مردم می‌تواند کار را برای مجریان این برنامه‌ها نیز هموار سازد تا در هم‌افزایی نیروها و تبدیل مسجد به پایگاه مؤثر واقع شوند.

مساح در پایان بیان کرد: یک پیشنهاد عملیاتی این است که مساجد می‌توانند از ظرفیت مؤسسات قرآنی نیز استفاده کنند بدین منظور مساجد می‌توانند از ظرفیت‌های مکان‌های خالی خود استفاده کرده و با در اختیار قرار دادن آنها به مؤسسات از ظرفیت مؤسسات در تقویت برنامه‌های آموزشی و تبلیغی قرآنی بهره ببرند.

انتهای پیام
captcha