مجاهدات آیت‌الله شیرازی علیه استعمار فراموش‌نشدنی است
کد خبر: 4155299
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
آیت‌الله سبحانی:

مجاهدات آیت‌الله شیرازی علیه استعمار فراموش‌نشدنی است

مرجع تقلید شیعیان گفت: سوابق مجاهدات و تلاش‌های مرحوم آیت‌الله العظمی سیدعبدالله شیرازی علیه استعمار در سنگرهای مختلف فراموش‌ناشدنی است.

آیت الله جعفر سبحانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سبحانی، مرجع تقلید شیعیان، پیامی را به همایش مرجع مجاهد ویژه نکوداشت مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی که امشب، 24 تیرماه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، صادر و از آن عالم بزرگوار تجلیل کرد.

متن پیام آیت‌الله سبحانی به شرح زیر است:

حوزه‌های علمیه به خصوص حوزه علمیه خراسان در سال 1405 قمری یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی و روحانی خود مرجع بزرگوار شیعه حضرت آیت‌الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی را از دست داد. به همین جهت، در بسیاری از شهرستان‌ها جلسات متعددی به عنوان بزرگداشت و تجلیل از مقام شامخ این فقیه بزرگوار برپا گردید.

فوت این روحانی جلیل‌القدر و مرجع بزرگوار بدون شک به خصوص در عصر حاضر غم‌انگیز و جبران‌ناپذیر و مصداق بارز «ثلمه لایسدها شیء» است. مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی که مقارن ساعت 1:30 بامداد روز پنجشنبه در محرم الحرام سال 1405 هجری قمری در سن 95 سالگی بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت، در سال 1309 هجری قمری در شهر شیراز دیده به جهان گشود.

ایشان در سن 15 سالگی به دنبال مبارزه سرسخت پدر بزرگوارشان مرحوم آیت‌الله سید محمدطاهربر ضد سلطنت استبداد قاجار و نفوذ استعمار انگلیس، به اتفاق پدرش برای مدت 6 ماه به سیوند شیراز تبعید شد. مرحوم آیت‌الله شیرازی پس از تحصیلات کافی در زادگاه خود شیراز و شهر مقدس قم در سال 1333 هجری قمری به منظور درک مراتب عالیه اجتهاد و ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت کرد و نزد علما و اساتید بزرگی چون مرحوم آیت‌الله آقاشیخ محمدحسین نائینی و آیت‌الله شیخ ضیاءالدین عراقی و آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی بهره جست و به درجه اجتهاد نائل شد.

فقید سعید در سال 1314 هجری شمسی به منظور زیارت مرقد مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه والثناء به ایران آمد و در مشهد مقدس رحل اقامت افکند و طی اقامت خود در مشهد، مبارزه بر ضدّ رژیم سفّاک رضاشاه را آغاز و گاه با دیگر علما و فقهای آن عصر در تصمیم‌گیری بر ضد رژیم پهلوی، نقش ارزنده‌ای ایفا کرد. سوابق مجاهدات و تلاش‌های ایشان بر ضد استعمار در سنگرهای مختلف فراموش ناشدنی است.

در حوادث قیام مسجد گوهرشاد، همراه با مرحوم آیت‌الله حاج حسین قمی و مرحوم آیت‌الله حاج سید یونس اردبیلی اقدامات مؤثری به عمل آورد و در این رابطه از سوی رژیم منفور پهلوی همراه دیگر علما و فقهای مبارز دستگیر و برای چهار ماه به زندان محکوم شد. آیت‌الله شیرازی پس از گذراندن دوره زندان به نجف اشرف مراجعت نمود و در آنجا حوزه درسی خود را تشکیل داد و به عنوان یکی از شخصیت‌های علمی در عراق سکونت گزیدند. فقید سعید در سال 1354 پس از مبارزات زیادی با رژیم بعثی عراق، بار دیگر به مشهد بازگشتند. سرانجام در نخستین روز محرم الحرام 1405 هجری قمری برابر با 5 مهر 1363 بدرود حیات گفتند.

ایشان از نخستین کسانی بودند که در مبارزات با رژیم فاسد پهلوی با سایر مراجع عظام و علمای اعلام تا پیروزی انقلاب اسلامی همکاری داشتند و همواره از حریم تشیع دفاع می‌نمودند به همین دلیل امام امت در بیانیه خود درباره این بزرگ تجلیل فوق‌العاده نمودند و مجلس فاتحه باشکوهی از طرف معظم‌له در تهران برگزار شد.

مراسم تشییع جنازه آن فقید سعید باشکوه بسیار عظیمی انجام گرفت و در جوار مرقد مطهر حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. از آن فقید سعید، فرزندان روحانی برومندی به یادگار ماند که امیدواریم چراغ بیت علم را همچنان فروزان نگاه دارند. از خدمات ارزنده آن مرحوم می‌توان در مشهد مقدس از درمانگاه، حسینیه و مدرسه ایشان نام برد و از آن فقیه بزرگوار تألیفات زیادی برجای مانده است که برخی از آن‌ها به چاپ رسیده و برخی دیگر هنوز به صورت خطی باقی است.

ما این مصیبت بزرگ را به پیشگاه اقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء، مراجع عظام و علمای اعلام و به‌خصوص حوزه علمیه مشهد و خاندان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای آن بزرگوار طلب مغفرت و برای بازماندگان آن مرحوم، صبر و اجر مسئلت می‌کنیم. عاش سعیدا و مات سعیدا.

انتهای پیام
captcha