به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، اعضای کمیته برگزاری همایش «غدیر در گستره تمدن و فرهنگ اسلامی با تأکید بر تاریخ و مذاهب اسلامی» با مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی جعفر سبحانی دیدار و گفتوگو کردند.
در این دیدار آیتالله العظمی سبحانی ضمن تقدیر و تشکر از حجتالاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و هیئت همراه برای برپایی این همایش و با تبریک اعیاد ماه ذی الحجه بیان کرد: پایهگذار عید غدیر خود پیامبر اکرم (ص) است. ایشان پس از آن که از منبر فرود آمد، امیرمؤمنان را در یک خیمهای نشاند و امرالناس بالتهنئة علیه. حتی شیخین هم آمدند و تهنئه کردند و گفتند «بَخٍّ بَخٍّ لَک یا عَلِی أَصْبَحْتَ مَوْلَای وَ مَوْلَی کلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ» بعداً اصحاب نیز به تدریج آمدند و تبریک گفتند و این تبریک گفتن به معنای عید است. بنابراین اگر سلفیها بیایند و بگویند دلیل شما بر عید چیست؟ باید بگویید که یکی از این دلایل همین روایت است.
این مرجع تقلید ادامه داد: در طول تاریخ مسلمانان عید غدیر را محترم میشمردند. خصوصاً در زمان فاطمیها، که در بغداد در روز غدیر جشن رسمی برگزار میشد.
آیتالله العظمی سبحانی با طرح این سؤال که فلسفه غدیر چیست؟ و پیامبر اکرم(ص) با این کار خواستند چه مسئلهای را محقق بفرمایند افزود: جز اینکه این کار امر الهی بوده، یک مسئله اجتماعی هم در کار بوده و آن این است که در آن روز سه خطر مسلمانان را تهدید میکرد. از طرف شرق، امپراطوری ایران بوده که نامه پیامبر(ص) را پاره کردند، از طرف غرب، رومیان بودند و از طرف شمال هم شامیان بودند. به همین جهت پیامبر(ص) تا شام رفت و راه را امن کرد. خطر سوم، خطر منافقین بود. اینها همیشه در کمین بودند تا علیه اسلام توطئهای کنند.
این مرجع تقلید بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرد عاقلی بود و اعقل العقلا بود. نمیشود یک دین را که دین اجتماعی است، برپا و بعد آن را رها کرد و رهبری برای آن تعیین نکرد. محاسبات عقلانی ایجاب میکند که پیامبر(ص) در مقابل این خطرها فردی را انتخاب کند که هم کامل است و هم در این ۲۳ سال خودش را نشان داده است و مسئله دیگر این است که چرا پیامبر(ص) این موضوع را به خود مسلمانان واگذار نکرده است؟
وی افزود: مسلمانان عشیرهای بودند و مسلما هر عشیرهای نسبت به رئیس خود حساسیت داشت. حتی انصار نیز نسبت به رؤسای خود حساس بودند. آیا یک جمعیت عشیرهای میتوانست بدون رهبر باشد؟ این عقلانی است که پیامبر(ص)، چنین جامعهای را بدون رهبر بگذارد؟ و به همین جهت محاسبات پیامبر (ص) ایجاب میکرد که جامعه را بدون رهبر نگذارد و فردی را انتخاب کند که بتواند بر تمام این عشیرهها رهبری کند.
استاد درس خارج حوزه گفت: برخی دیگر میگویند که پیامبر(ص) مجبور شده بود به این کار زیرا که علی (ع) متهم شده بود به برخی مسائلی که در یمن بود و برخی کارهای اختصاصی نسبت به خود انجام داده بود و بعضی با او دشمن شده بودند. ولی در جواب باید گفت نیازی نبود که پیامبر(ص) در یک بیابان گرم و زیر آفتاب سوزان، مردم را جمع کند و بالای منبر برود و بعد در وحدانیت خدا، رسالت خود، مرگ خود سخن بگوید و بعد شهادت بخواهد از مردم و دست علی(ع) را بالا ببرد.
آیتالله العظمی سبحانی افزود؛ مکان غدیر هنوز مشخص نشده است. این مکان در نزدیکیهای جحفه است. اگر بشود این را از نظر جغرافیای معین کنند، بسیار مؤثر است. مرحوم نجفی مقدار زیادی در آن مناطق رفته بوده و کارهایی کرده که به نتیجه قطعی نرسیده است.
آیتالله العظمی سبحانی بار دیگر با تشکر از برگزارکنندگان این همایش گفت: انشاءلله این همایش یک همایش الهی خواهد بود و این ولایت که برای کشور ما نعمتی است، به وسیله آقایان محکمتر و پربارتر باشد.
در ابتدای این دیدار حجتالاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب نیز ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر گفت: مسئله غدیر مسئله بسیار مهمی است، به همین جهت دانشگاه ادیان و مذاهب در ۱۵ تیرماه همایشی را در موضوع غدیر در گستره تمدن و فرهنگ اسلامی با تأکید بر تاریخ و مذاهب اسلامی برپا کرده است.
وی افزود: این همایش قرار بود در سال ۹۸ برگزار شود که با آمدن کرونا به تعویق افتاد. به همین جهت دوستان دوباره آن را احیا کردند. در حال حاضر میتوان گفت که مسئله کرونا و دیگر مسائل کاملاً از بین رفته و به همین جهت مناسب دیدیم که این همایش را در ۱۵ تیرماه و روز قبل از عید غدیر برگزار کنیم.
در پایان تمامی آثار منتشر شده دانشگاه ادیان و مذاهب از طرف رئیس دانشگاه، به آیتالله العظمی سبحانی اهدا شد.
انتهای پیام