تحقیق درباره ارزش‌سنجی درهم و دینار جزء اولویت‌های فقهی است
کد خبر: 4149602
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
حجت‌الاسلام فلاح‌زاده:

تحقیق درباره ارزش‌سنجی درهم و دینار جزء اولویت‌های فقهی است

رئیس مؤسسه موضوع‌شناسی احکام دینی در نشست کرسی آزاد‌اندیشی نقد و بررسی کتاب ارزش‌سنجی درهم و دینار در عصر تشریع گفت: تحقیق درباره ارزش‌سنجی درهم و دینار جزء اولویت‌های فقهی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدحسین فلاح زادهبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی، نشست کرسی آزاد‌اندیشی «نقد و بررسی کتاب ارزش‌سنجی درهم و دینار در عصر تشریع» اول تیر ماه در مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس مؤسسه موضوع‌شناسی احکام دینی در این نشست، با تقدیر برگزاری این کرسی آزاداندیشی به اهمیت این موضوع و کارکردهای آن در امور فقهی اشاره کرد و گفت: این موضوع از خواسته‌های اصلی مقام معظم رهبری بوده که در اولویت پژوهش قرار گرفت.

وی افزود: این مسئله موضوع بسیار مهمی است که از ابتدا تا پایان فقه، مبتلابه است و در بسیاری از احکام اقتصادی و مالی، نقش‌آفرین و تاثیرگذار است.

رئیس مؤسسه موضوع‌شناسی احکام دینی با بیان اینکه چندین کتاب در این باره نوشته شده است، تصریح کرد: دستور مستقیم مقام معظم رهبری به ما این است که بحث درهم و دینار را کار کنید ولی واقعیت این است که ما در این زمینه کوتاهی داریم و باید این پروژه علمی را حداکثر یک ساله تحویل می‌دادیم.

وی افزود: نکته دیگر بحث معادل‌سازی درهم و دینار با گوسفند و شتر و ... است؛ ما در خصوص حد ترخص و حد مسافت شرعی به این نتیجه رسیدم که معیار و دلیلی دارد و در مورد معادل‌سازی با شتر هم این مسئله وجود دارد. 

فلاح‌زاده با بیان اینکه باید برای درهم و دینار، سنجه آن را بیابیم، گفت:  در گذشته سنگ‌هایی در شیشه نگهداری می‌شد که می‌تواند به بحث ما کمک کند و این کار خیلی ارزشمند است و اگر یکبار انجام شود تا سالیان زیادی پاسخگوی سؤالات ما است.

وی با اشاره به تغییرات سکه‌های پول در طول تاریخ، افزود: بخشی از این سکه‌ها در موزه‌ها وجود دارد و می‌تواند به تحقیق ما کمک کند یا درباره میانگین‌گیری این مسئله وجود دارد که آیا می‌توان آن را به سایر موضوعات هم تعمیم داد؟ 

در پایان حجت‌الاسلام خوش اخلاق ضمن پاسخگویی به برخی سوالات و نقدهای مطرح شده بیان کردند که عنوان ارزش‌سنجی درهم و دینار انتخاب شد، چرا که موضوع‌شناسی فراتر مطالب مطرح شده در این کتاب است که مستلزم هزینه‌های زیادی برای پژوهش میدانی است.

انتهای پیام
captcha