موانع تربیت فرزند
کد خبر: 4148577
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
حجت‌الاسلام‌ تراشیون تبیین کرد؛

موانع تربیت فرزند

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه رسانه‌، نخستین مانع تربیت و عوامل کاهنده مؤلفه‌های تربیتی است، گفت: رسانه سرعت تربیت را کاهش می‌دهد و در همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای فرزندانمان رژیم رسانه‌ای تعریف کنیم و آن‌ها را در فضای رسانه رها نکنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 27 خردادماه، در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه رسانه‌، نخستین مانع تربیت و عوامل کاهنده مؤلفه‌های تربیتی است، بیان کرد: رسانه سرعت تربیت را کاهش می‌دهد. هر عاملی که دسترسی ما را به فرزندان کاهش دهد، سنگی است در میان راه، بنابراین در حوزه تربیت والدین، در همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای فرزندانمان رژیم رسانه‌ای تعریف کنیم و آن‌ها را در فضای رسانه رها نکنیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت صبح را از بهترین ساعت زندگی و زمان طلایی عمر برای رشد انسان دانست و افزود: نباید بهترین زمان رشد و تربیت را در فضای رسانه تلف کنیم، کارشناسان حوزه تربیت بر این باورند که رژیم رسانه‌ای انسان نباید بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه در روز باشد. استفاده بیش از دو ساعت از رسانه، شتاب تربیتی فرزندان را کاهش داده و آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی بر اهمیت توجه به محتواها و نوع روش‌های تربیتی از منظر رسانه اشاره کرد و ادامه داد: انسان وقتی درگیر رسانه می‌شود ایدئولوژی و افکارش تغییر می‌کند، محتوایی که از بستر رسانه به فرزندان انتقال پیدا می‌کند، علاقه ایشان را تحت تأثیر قرار داده و انگیزه آن‌ها را برای بندگی خدا، ظهور و بروز حیا و عفت، حجاب و یا حتی یادگیری علم و دانش تغییر می‌دهد.

تراشیون دوستان ناباب را دومین مانع مهم تربیتی دانست و ادامه داد: در حوزه تربیت، دوستان از جایگاه مؤثری برخوردارند و انسان‌ها بر مرام و منش هم‌نشینان خود تربیت می‌شوند، اگر پاک‌ترین وراثت در کنار دوست ناباب قرار گیرد، آن وراثت پاک تحت‌الشعاع قرارگرفته و دوست ناباب فرد را در وادی تباهی قرار می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه رهاسازی فرزندان، دیگر موانع تربیت است، اظهار کرد: فرزندانمان را باید بر پایه محبت اهل‌ بیت(ع) تربیت کنیم. بیشترین شتاب رشد و تکامل انسان در دو دهه نخست زندگی رقم می‌خورد و رهاسازی فرزندان آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در تقویت تربیت دینی آن‌ها ایجاد می‌کند.

وی تربیت پدرانه پسران و مادرانه دختران را بسیار مهم دانست و بیان کرد: دشمنان در تلاش‌اند تا دختران ما را از ویژگی‌ها و ظرافت‌های زنانه و پسران را از تجلی‌های مردانه خارج کنند. در دوران فراغت تابستان، نباید دختران و پسران خود را رها کرده و تربیت ایشان را به محیط‌های ناسالم واگذار کنیم، والدین باید بر تمام محیط‌های تربیتی فرزندانشان اشراف داشته باشند.

تراشیون به مقوله بیکاری به‌عنوان عامل دیگر کاهنده تربیت اشاره کرد و افزود: بیکاری، مادر تمام بیماری‌هاست. در هر شهر و محله‌ای بیکاری بیشتر باشد، آسیب‌های اجتماعی هم بیشتر می‌شود زیرا بیکاری سرآغازی بر امراض روحی، اخلاقی و رفتاری است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اگر فرزندان خود را پای رسانه رها کنیم خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آنان وارد می‌شود، اظهار کرد: از بستر رسانه و فضای مجازی رهاشده، هرکسی به خود جرئت می‌دهد تا بر روی فکر و ذهن فرزندانمان کار کند و اگر ما برای نسلمان برنامه نداشته باشیم، دیگران برنامه‌های هدفمندی را ترسیم می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیکاری، سم زیست مؤمنانه است، تصریح کرد: آب‌ و خاک بهترین تفرج‌گاه کودکان هستند. راحت‌طلبی از دیگر موانع مهم تربیت است و اگر قرار بود در ناز و نعمت خیری باشد، بدون شک انبیای الهی در ناز و نعمت بزرگ می‌شدند، بهای بهشت تحمل سختی‌های دنیاست.

تراشیون با تأکید بر اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) زندگی خود را براساس فقر اختیاری تنظیم و به خواست خود، فقیرانه زندگی کردند، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که رشد در سختی‌ها رقم می‌خورد و بچه‌هایی که درگیر ناز و نعمت می‌شوند، از عبادت و بندگی ذات اقدس الهی دور می‌شوند.

وی با بیان اینکه دنیا آمیخته با سختی است و هر اندازه به آخرالزمان نزدیک شویم، سختی‌های دنیا بیشتر می‌شود، یادآور شد: رفاه‌خواهی و رفاه‌طلبی از برجسته‌ترین موانع رشد و تربیت کودکان بوده زیرا بچه‌ را متوقع، زیاده‌خواه و زیاده‌طلب بار می‌آورد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت عدم آشنایی والدین با اصول تربیت را از دیگر موانع تربیت دانست و بیان کرد: امر و نهی زیادی فرزندان و تنبیه‌های بی‌مورد آسیب‌زاست و بچه‌ای که تنبیه می‌شود، از ریل تربیت خارج‌ شده و حداقل با ۱۵ آسیب تربیتی روبرو می‌شود.

وی بر اهمیت توجه به تنبه‌های تربیتی اشاره کرد و افزود: نباید فرزندان را مزدبگیر و معامله‌گر بار بیاوریم و انگیزه‌سازی برای انجام کارهای خوب از مهم‌ترین شیوه‌های تربیت دینی است و باید مبتنی بر اصول تربیت فرهنگی دینی، انگیزه‌های درونی فرزندانمان را تقویت کنیم.

تراشیون در بخش پایانی سخنان خود وقت نگذاشتن پدر و مادر را از جمله موانع شکل‌گیری تربیت دینی دانست و گفت: اگر پدر و مادر وقت نگذارند، نمی‌توانند نتیجه بگیرند زیرا تربیت فرایندی است که آرام‌آرام شکل می‌گیرد، توجه داشته باشیم که ملاحظات تربیتی فرزندمان پیش از تولد، حتی هنگام انتخاب همسر آغاز می‌شود.

انتهای پیام
captcha