مؤلفه‌های مقوم ایمان
کد خبر: 4147548
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
سخنران حرم بانوی کرامت تبیین کرد؛

مؤلفه‌های مقوم ایمان

حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا با تأکید بر اینکه ایمان صرفاً مقوله‌ای اعتقادی و تنها منحصر در ذهن نیست، گفت: رعایت حلال و حرام، تغییر خواست‌های نفسانی در مقابل خواست الهی، پرهیز از خطاها به خاطر خدا و اخلاص در عمل از مهم‌ترین مؤلفه‌های مقوم ایمان است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی‌آریا، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد سعیدی‌آریا، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم حضرت معصومه(س) که شامگاه 22 خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به روایت «أصلُ الإيمانِ حُسْنُ التَّسليمِ لأمرِ اللّه» گفت: اصل و اساس ایمان، بهترین تسلیم در مقابل امر الهی است و براساس سنت الهی حزب خدا و حزب شیطان همواره در تقابل هم قرار دارند و غلبه با حزب‌الله است.

وی با تأکید بر تسلیم شدن در برابر اوامر الهی ادامه داد: شیطان و نفس، دائماً انسان را به سمت بدی‌ها سوق می‌دهند؛ اهل‌ بیت(ع) در تبیین ایمان به کمال ایمان و یقین اشاره می‌کنند و به‌خوبی مؤلفه‌های تقویت و ضعف ایمان را مورد توجه قرار داده‌اند.

سعیدی‌آریا با بیان اینکه ایمان قوی، رهایی‌بخش انسان در دوراهی گناه است، اظهار کرد: مضجع شریف اهل‌ بیت(ع)، مکانی مقدس برای کسب معرفت الله است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت به تفاوت معرفت درونی در مقابل معرفت به لسان اشاره کرد و گفت: معرفت به قلب و شناخت نسبت به خداوند متعال معرفت به تمام صفات الهی است. اگر خداوند را به‌درستی باور داشته باشیم، هیچ‌گاه گرفتار گناه و اسباب گناه نمی‌شویم.

وی اقرار لسانی، ذکر شهادتین و اعتقاد به آن را حداقل ایمان دانست و بیان کرد: لسان، نخستین گام در ظرفیت‌یابی نفس برای کسب معارف است و سرآغاز بیشتر مباحث انسان با لسان و زبان رقم می‌خورد؛ مسئله زبان، مسئله مهمی است و ممانعت از گناهانی که با لسان رقم می‌خورد، تنها بخشی از آن‌هاست.

سعیدی‌آریا با تأکید بر اینکه ایمان صرفاً مقوله‌ای اعتقادی و تنها منحصر در ذهن نیست، اظهار کرد: ایمان همراه با عمل بوده و اگر تجلی بیرونی نداشته نباشد، همچون لسان اثرات سطحی دارد. رعایت حلال و حرام، تغییر خواست‌های نفسانی در مقابل خواست الهی، پرهیز از خطاها به خاطر خدا و اخلاص در عمل از مهم‌ترین مؤلفه‌های مقوم ایمان است.

وی با اشاره به جایگاه اخلاص در عمل، به آثار ریا و شرک خفی اشاره کرد و افزود: براساس روایات اسلامی، کسانی که اعمال خود را در دنیا تنها به خاطر خدا انجام داده، همواره بر خلوص در نیت و عمل توجه دارند و در قیامت از جایگاه ویژه و برتری برخوردار هستند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ناامید کردن امید کسی که به غیرخدا امید بسته را از سنت‌های الهی توصیف کرد و ادامه داد: فقط برای خدا بودن و نیت را پاک و خالص کردن، در تقویت ایمان بسیار مهم است و ایمان، عفت نسبت به حرام را در انسان متجلی می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر انسان در محیط‌های مستعد گناه قرار گیرد، ناخودآگاه به سمت گناه کشیده می‌شود، تصریح کرد: نباید با اهل دنیا نشست و برخاست کرد زیرا نشست و برخاست با اهل دنیا و مرور مداوم سختی‌ها و دشواری‌های ذات دنیا و تمرکز بر طمع و خواست‌های نفسانی، در دل انسان دلهره ایجاد می‌کند و آرامش را از انسان می‌گیرد.

سعیدی‌آریا با بیان اینکه طمع آدمی انتها ندارد و انسان را به وادی تباهی می‌کشاند، اظهار کرد: آرامش قلب هیچ ربطی به داشته‌ها و نداشته‌های دنیا ندارد، رفع طمع از برجسته‌ترین پیش‌نیازهای سیر در تقویت ایمان است. صبر بر طاعت، معصیت و مصیبت بسیار مهم است. تسلیم شدن به امر الهی و اینکه انسان به طاعت الهی راضی باشد، نشان‌دهنده و تجلی ایمان واقعی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت گذشت را یکی دیگر از شئون ایمان برشمرد و تأکید کرد: گذشت از خطای دیگران، از صفات اهل آسمان است، از صفات انسان‌های پست و اهل دنیا این است که گذشت نداشته، هیچ‌گاه از دیگران راضی نمی‌شوند. وقتی انسان نسبت به دیگران گذشته داشته باشد، ایمانش تقویت می‌شود.

سعیدی‌آریا به آثار صبر بر بلا و مصیبت‌ در ارتقای ایمان اشاره کرد و یادآور شد: گستره صبر، نه‌ تنها در خویشتن، بلکه انتقال آن به دیگران و ایجاد آرامش در دل‌ها، نشان‌دهنده اوج تجلی ایمان به خداوند متعال است. ایمان به این است که انسان همواره و در هر شرایطی شاکر بر تمام گشایش‌ها و نعمت‌ها باشد؛ اگر انسان اهل احسان و نیکی باشد، به‌واسطه صبر، از تمام امتحانات الهی پیروز و سربلند بیرون می‌آید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه صدق، راستی بر گفتار و از رفتار صالحان و نوعی انطباق گفتار و عمل است، اظهار کرد: صدق در گفتار و رفتار، نشانه ایمان انسان و کذب نیز مهم‌ترین مؤلفه کم‌فروغ‌سازی ایمان در دل است.

وی انفاق حتی در دوران تنگ‌دستی را از رموز تقویت ایمان دانست و یادآور شد: کمک به دیگران و رهایی از توجیهات شیطانی، بر انسان تأثیرگذار است؛ خداوند متعال می‌فرمایند که 10 برابر آنچه انسان در راه خدا انفاق نموده را به خود انسان بازمی‌گردانند.

سعیدی‌آریا مقابله با حب نفس را نشانه ایمان دانست و یادآور شد: سکوت در مقابل بدی دیگران در عین توانمندی، انصاف در نفس را تقویت می‌کند؛ حرکت در مسیر حل مشکلات طرفین و گوشزد کردن زیاده‌روی‌ها، از مباحث مهم مراقبات نفسانی است.

انتهای پیام
captcha