راهکارهای شاد زیستن در خانواده
کد خبر: 4146732
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
سخنران حرم بانوی کرامت تبیین کرد؛

راهکارهای شاد زیستن در خانواده

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد لقمانی با اشاره به راهکارهای تقویت نشاط و خوشحالی در خانواده گفت: ایجاد فضای گفتمان و شوخی‌های درون خانواده، خودکنترلی، ایجاد تعادل در زندگی و دور کردن از گناه و پوشیدن لباس عفت و تقوا انسان از بهترین راهکارهای رسیدن به حال خوب در خانواده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد لقمانی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد لقمانی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم حضرت معصومه(س) که شامگاه 19 خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، درباره لازمه داشتن زندگی مطلوب بیان کرد: شاد بودن خانواده لازمه زندگی مطلوب است؛ هجوم اخبار ناخوشایند و نامطلوب در ایران چندین برابر استاندارد جهانی است که داشتن خانواده خوشحال بهترین راهکار مقابله با این هجمه‌هاست.

وی خانواده خوشحال را بهشت زودرس توصیف کرد و افزود: زندگی دنیا آمیخته با شادی و رنج است و اگر نگاه ما به زندگی واژگونه باشد، دائماً در حالت غم و اندوه قرار می‌گیریم. کسانی که خداوند به ایشان توفیق می‌دهد که نگاهشان متمرکز به داشته‌های زندگی باشد، همواره در وادی شکر، شادی، لبخند و خوشحالی به سر برده و غرق در شادی هستند.

لقمانی با تأکید بر اینکه بزرگ‌نمایی نداشته‌ها و شکوه، شکایت و ناشکری، انسان را گرفتار رنج و حسرت و افسوس می‌کند، یادآور شد: اگر انسان فرهاد باشد همه را شیرین می‌بیند؛ برای ایجاد فضای شاد در زندگی، در گام نخست باید از درون احساس شادی داشت و وقتی نگاه انسان نگاه شیرینی باشد همه برای او شیرین می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد ظاهر حوادث تلخ، باطنی شیرین دارد، یادآور شد: امام علی(ع) می‌فرمایند: «دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَةٌ: دنیا خانه‌ای است که با بلا، اندوه، غم و درد عجین شده است»، باید مدیریت کنیم و کمتر اندوه در پیش‌ گرفته و خودمان خود را گرفتار بلا و ماتم نکنیم، چراکه زندگی با تدبیر نیمی از شادی است.

لقمانی با بیان اینکه اگر نگاه مثبت را در زندگی جریان دهیم زندگی می‌تواند خوشحال‌کننده باشد، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در دعای هفتم صحیفه سجادیه ضمن تأکید بر اهمیت نائل شدن به حسن نظر، مثبت‌نگری و نیک‌اندیشی می‌فرمایند: «وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ: و چیرگی اندوه را به نیرویت از من برگیر.»

وی با اشاره به اینکه دو روز در زندگی انسان از بهترین روزهاست، یادآور شد: نخست روزی است که انسان به دنیا می‌آید و دومین روز مهم، روزی است که انسان می‌فهمد برای چه به دنیا آمده است. اگر نفهمیم چرا به دنیا آمده‌ایم، زندگی را در شهوت، خور و خواب خلاصه خواهیم کرد. انسان برای گذران عمر در دنیا نیست، بلکه باید رشد کند زیرا حیوانات هم تنها عمر می‌کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه زندگی، بندگی و آبرو برجسته‌ترین داشته‌های انسان است، افزود: سعادت، سربلندی و سپیدبختی در دنیا مهمترین داشته و دستاورد در زندگی انسان است و زیباترین حس سجده، زمزمه بر روی زمین و شنیده شدن آن در آسمان‌هاست.

لقمانی به زیبایی‌ها و ظرفیت‌های زندگی دنیا در تجلی بخشیدن به بندگی ذات اقدس الهی اشاره کرد و ادامه داد: آبرو، شخصیت و سلامتی از مهم‌ترین رزق‌های انسان در دنیاست و در بهشت قصری است به نام کاخ شادمانی که تنها کسانی که در دنیا دل بچه‌ها را شاد کرده‌اند، بدان راه پیدا می‌کنند.

وی ضمن اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، ارزش بالای آرامش خاطر در زندگی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: اگر انسان به مرحله‌ای برسد که با داشتن تمام دنیا، ذره‌ای مغرور نشود و یا در صورت از دست دادن تمام دنیا، ذره‌ای مأیوس و مغموم نشود، در این صورت این فرد تجلی حیات طیبه و در اوج آرامش خاطر است و در مسیر بهشت قدم برمی‌دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اهمیت نوع نگاه در رسیدن به آرامش در زندگی تصریح کرد: طمع، حرص و زیاده‌خواهی در رقابت‌های دنیا از پربسامدترین علل زمین خوردن عقل انسان و بی‌آبرو شدن اوست.

وی ایجاد فضای گفتمان و شوخی‌های درون خانواده را از بهترین راهکارهای رسیدن به حال خوب توصیف کرد و افزود: در گفت‌وگوها، کینه و بدبینی از بین رفته، نشاط در محیط خانواده تقویت می‌شود و باید قدر داشته‌های خود را بدانیم.

لقمانی خودکنترلی و ایجاد تعادل در زندگی را از دیگر راهکارهای تقویت نشاط و خوشحالی دانست و گفت: دور کردن زمینه گناه و پوشیدن لباس عفت و تقوا انسان را در مسیر نشاط و شادمانی قرار می‌دهد، امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «حلّوا أنفسكم بالعفاف: وجود خود را با پاکی و پاک‌دامنی شاد کنید.»

انتهای پیام
captcha