تأثیر بهبود روابط ایران و عربستان بر فعالیت قرآنی حج 1402
کد خبر: 4137714
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
در دوره توجیهی کاروان قرآنی اعزامی به حج مطرح شد

تأثیر بهبود روابط ایران و عربستان بر فعالیت قرآنی حج 1402

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن با پرداختن به آغاز مأموریت کاروان قرآنی حج همزمان با آغازین روز‌های اعزام حجاج ایرانی، به بهبود روابط سیاسی ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: این شرایط، مجال خوبی برای ظهور و بروز فعالیت فرهنگی به ویژه قرآنی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دوره توجیهی ـ آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال ۱۴۰۲ صبح امروز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن؛ حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای کاروان قرآنی امسال به میزبانی سازمان اوقاف و با مشارکت کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن و حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف با تلاوت آغازین حجت‌الاسلام والمسلمین خورشیدی، از اعضای کاروان قرآنی امسال، برگزار شد.

میرزاجانی با اشاره به جزئیات اعزام کاروان قرآنی امسال و مأموریت کاروان نور که از روز‌های ابتدایی اعزام حجاج ایرانی آغاز و تا واپسین روز‌های حضور ایشان در مکه و مدینه ادامه خواهد داشت اظهار کرد: پس از برگزاری آزمون‌های انتخابی در سال جدید، امسال هم ۲۰ نفر از استادان و قاریان ممتاز، یک حافظ و یک گروه تواشیح به حج ابراهیمی اعزام می‌شوند و به اجرای برنامه‌های قرآنی در جمع حجاج ایرانی و حاجیان سایر کشور‌ها خواهند پرداخت.


گزارش تصویری دوره توجیهی آموزشی کاروان قرآنی حج 1402 


رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن گفت: کاروان قرآنی امسال بر اساس برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده در مکه مکرمه و مدینه منوره به اجرای برنامه و محافل قرآنی می‌پردازند. یکی از مشخصه‌های کاروان قرآنی امسال حضور دو نفر از اساتید شناخته شده قرآنی کشور همچون استاد احمد ابوالقاسمی به عنوان سرپرست کاروان و استاد محمدحسین سعیدیان از تهران است که حضور این دو استاد عزیز نکته قوت این کاروان است؛ لذا فرصت مغتنمی است که اعضا از تجربیات این عزیزان به نحو احسن استفاده کنند.

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن متوسط سن اعضای کاروان امسال را ۳۶ سال دانست و افزود: این نشان می‌دهد که امسال یک کاروان با نشاط، پخته و کاربلد را داریم که هم از پختگی اعضای آن و هم از نشاط آنان می‌توان استفاده کرد. در کاروان امسال حدود ۹۰ درصد از اعضای امسال حج اولی هستند و امیدواریم دوستان با یک حرارت، هیجان و انرژی سرشار نسبت به برنامه‌های مؤثر قرآنی اقدام کنند.

میرزاجانی به سطح تحصیلات اعضای کاروان قرآنی حج تمتع ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: سه نفر از اعضای کاروان نور سال جاری فارغ‌التحصیل مقطع دکتری، ۹ نفر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و هشت نفر کارشناسی و پایین‌تر هستند.

وی به ضرورت هماهنگی، همکاری و وقت‌شناسی اعضای کاروان در برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: نظم و انضباط در ایام حج برای کاروان قرآنی خیلی اهمیت دارد و اعضای این کاروان باید به این امر اهتمام داشته باشند. رعایت این نکات و نکات بهداشتی در این سفر ازجمله مواردی مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ لذا به تلاوت زیبا و تأثیرگذار و سلامت خود توجه کنید تا بتوانید در ایام حج تمتع بهترین محافل را برگزار کنید.

بهبود روابط سیاسی ایران و عربستان مجالی برای ظهور و بروز فعالیت قرآنی کشور در حج 1402

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت اعزام اعضای کاروان نور به حج تمتع ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: استاد احمد ابوالقاسمی به عنوان سرپرست کاروان و سیدمحمد حسینی‌پور و هچنین محمد موحدیان‌عطار پنجم خرداد به عنوان کاروان مدینه قبل اعزام می‌شوند. محمدمهدی روحانی هفتم خرداد و علیرضا عتیق‌زاده از زنجان دهم خردادماه در قالب کاروان مدینه قبل اعزام خواهند شد.

میرزاجانی ادامه داد: گروه تواشیح میعاد دهم خردادماه و استاد سعیدیان همراه با امید حسینی‌نژاد در قالب کاروان مدینه‌ بعد سیزدهم خرداد عازم حج تمتع می‌شوند. سعی داریم محمدرضا جاهدی‌نیا از خراسان رضوی را به عنوان تنها حافظ قرآن کریم در بین اعضای کاروان نور زودتر به این سفر اعزام کنیم. همچنین محمد کاظمی و رسول تمجید، کبیری و جاهدی‌نیا شانزدهم خردادماه، علی‌اکبر کاظمی و غلامی ۲۵ خرداد و محسن یاراحمدی از لرستان و حجت‌الاسلام خورشیدی ۱۲ خرداد عازم حج تمتع خواهند شد که هنوز این زمان‌بندی قطعی نشده است.

وی با بیان اینکه اعضای کاروان قرآنی حج امسال از ۱۲ استان کشور حضور دارند، گفت: زمان مأموریت اعضای کاروان حج ممکن است ۳۵ تا ۴۰ روز یا بیشتر به طول بینجامد. البته ماموریت دوستان ما در گروه تواشیح بیش از این زمان و حدود ۴۵ روز خواهد بود.

رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن در ادامه به بهبود روابط سیاسی ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: این شرایط مجال خوبی برای ظهور و بروز فعالیت فرهنگی به ویژه قرآنی خواهد بود و بر همین اساس انتظار داریم، اعضای ۲۰ نفره کاروان قرآنی رسالت بین‌الملل خود را تقویت کرده و با حضور در بعثه دیگر کشور‌ها می‌تواند اثر‌بخش باشد و نمودی از انس با قرآن مردم ایران را به نمایش بگذارد؛ لذا آن طور فعالیت کنید که همچون ۲۰۰ نفر اثرگذار باشید.

وی در بخش پایانی سخنان خود یکی از نکات مهم در این سفر را انتخاب آیات دانست و اظهار کرد: انتخاب آیات یکی از مواردی است که هم نیاز به مشورت و هم توجه دارد که بهترین آیات متناسب با جلسات ارائه و انتخاب شود.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در بخش از این نشست با اشاره به اهمیت سفر نورانی حج و وظایف کاروان قرآنی به عنوان نمایندگان قرآنی کشورمان در طول این سفر گفت: حضور در این کاروان و این سفر با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و باید قدر تک‌تک لحظه‌های حضور را بدانید.

وی افزود: خدا را شاکریم که امسال روابط دیپلماسی ایران و عربستان شرایط بهتر و آرام‌تری پیدا کرده است و این فرصت مغتنمی برای اجرای بهتر برنامه‌ها خواهد بود و حتماً بعثه مقام معظم رهبری نیز برای این موضوع نگاه ویژه و فعالیت‌های ویژه‌تری را پیش‌بینی خواهد کرد. این فرصت به ما امکان می‌دهد تا بیشترین پیغام را به دنیا مخابره کنیم.


اسامی اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج ١۴٠٢ اعلام شد


مجیدی‌مهر تصریح کرد: کاروان قرآنی می‌تواند فضای رسانه‌ای حج را تسخیر کند. در فضای مجازی ‌به راحتی می‌توان بر روی مسائل و موضوعات مختلف اثرگذار بود. فضای مجازی قدرت دارد، اما به شرط اینکه خوراک مناسبی به او دهیم و بهترین خوراک تلاوت قرآن و اجرای گروه تواشیح در سرزمین وحی است.

تأثیر بهبود روابط ایران و عربستان بر فعالیت قرآنی حج 1402

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی موسوی‌شاهرودی، عضو پژوهشکده حج و زیارت، در اولین دوره توجیهی _آموزشی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال ۱۴۰۲ بیان احکام و مناسک حج گفت:‌ اصل حج، مناسک و احکام آن است. اگرچه این سفر در همه ابعاد مورد توجه است.

وی افزود: در این سفر ابتدا سعی کنید به همه ابعاد حج فکر کنید. در مجموعه حج که همه جهان اسلام را درگیر خودش می‌کند، به آنچه فکر می‌کنید علاقه ‌بیشتری دارید و می‌توانید در مورد آن موضوع ایده ارائه دهید، طرحی را ارائه کنید و مشکلی از مشکلات را رفع کنید. در این زمینه هرساله عربستان سعودی با وجود دانشکده حج، این ایده‌ها را جذب و اجرا و نیز هرساله موضوع جدیدی را مطرح می‌کند.

موسوی شاهرودی به اهمیت توجه به اجرای اعمال عبادی در حج اشاره کرد و گفت: تفاوت بین مذاهب در اقامه نماز را به نمایش نگذاریم. در طول سفر باید به مقوله وحدت بین مذاهب توجه شود. امام بزرگوار، به همه‌ ما و همه‌ حجاج ایرانی، توصیه می‌کردند تا در نماز جماعت‌ مسجدالحرام و مسجدالنبی شرکت کنیم. لذا باید عبادات و اعمال آنها را با روش آنها به جا بیاوریم.

عضو پژوهشکده حج و زیارت به برخی از مناسک و اعمال حج اشاره کرد و گفت:‌ هر حاجی که وارد مکه مکرمه می‌شود دو عمل واجب و دو عمل کامل را انجام می‌دهد که مجموعاً یک حج واجب محسوب می‌شود. هر حاجی ابتدا برای ورود به مکه، محرم به احرام عمره تمتع می‌شود، وارد مکه می‌شود، پنج عمل واجب را انجام می‌دهد و از احرام خارج می‌‌شود. بین این عمره تمتع و حج تمتع گاهی تا یک ماه فاصله می‌افتد و زائران در مکه هستند تا اینکه هشتم ذی‌الحجه زائران برای ادای مناسک حج تمتع محرم می‌شوند و به صحرای عرفات، بعد مشعرالحرام و منا می‌روند و اعمال حج را انجام می‌دهند.

موسوی شاهرودی بیان کرد: برای شیرین‌تر سپری شدن این سفر معنوی با این دید به فریضه حج نگاه کنند که این تنها فریضه واجب با ویژگی‌‌های مختلف است و در هیچ کدام از عبادت‌های دیگر عمل به آن یافت نمی‌شود. تمام ابعاد عبادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقیات در ابعاد مختلف این سفر نمایان است.

وی به ذکر روایتی از امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و گفت: شاگرد امام صادق‌(ع) خدمت امام عرض کرد: «یا بن رسول الله! من 40 سال دارم که خدمت شما شرفیاب می‌شوم و از اعمال و مناسک حج سوال می‌کنم و شما جواب می‌فرمایید، چگونه است که هنوز مسائل آن تمام نشده است و حال آن که اگر هر کدام از اعمال و واجبات دیگر دین اسلام بود، مسائلش تمام می‌شد؟»؛ نکته مهمی که در ذائقه همه حجاج و زائرین، این سفر را شیرین و با حلاوت می‌کند، آن است که امام صادق (ع) در جواب فرمودند:‌ مردم به طواف خانه‌ای می‌روند که قدمت آن به عمر بشر بلکه قبل از آدم ابوالبشر یعنی قبل از حضرت آدم (ع) می‌رسد. ملائکه الهی مأمور بودند به این خانه طواف کنند و از زمان حضرت آدم (ع) تا زمان ما هر نبی و وصی و هر امام و هادی و هر بزرگ و بزرگ‌زاده‌ای قدم به عالم نهاده، فریضه خود می‌دانسته که به این خانه طواف کند.» حال با این اوصاف اگر حاجی بداند به طواف چنین خانه‌ای می‌رود که خود صاحبخانه در قرآنش فرمود: «إن أوّل بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکة» (کعبه معظمه نخستین خانه‌ای است که خداوند برای همه انسان‌ها قرار داد.) طبیعی است که با معرفت به این مسائل، از همه ابعاد حج لذت خواهد برد و دیگر برای چنین زائری خستگی، ملامت و مشکلات سفر وجود ندارد.

یادآور می‌شود، دوره آموزشی و توجیهی کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۲ از امروز به مدت دو روز آغاز شده است و فردا این کاروان با رؤسای بعثه مقام معظم رهبری و سازمان اوقاف و امور خیریه دیدار خواهد کرد.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha