سهم 8 درصدی مسلمانان از جمعیت سوئد
کد خبر: 4133127
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰

سهم 8 درصدی مسلمانان از جمعیت سوئد

جمعیت مسلمانان در سوئد از هزار نفر در سال 1966 به 875 هزار نفر در سال 2023 رسیده است و در حال حاضر آن‌ها 8 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایکنا، به نقل از وبگاه SCI، اسلام دومین دین بزرگ در سوئد و اروپا است که بیشترین رشد را در طول 50 سال گذشته است.

بر اساس گزارش پژوهشی که مؤسسه پیو انجام داده است، جمعیت مسلمانان در سوئد به 8.1 درصد از کل جمعیت 10 میلیونی سوئد (حدود 875 هزار نفر) رسیده است.

برآوردها حاکی از این است که بیش از 65 درصد از مسلمانان جامعه سوئد کسانی هستند که با درجات مختلف به آموزه‌های اسلامی پایبند هستند.

بر اساس برآوردهای آماری، پیش‌بینی می‌شود جمعیت مسلمانان سوئد به دلیل نرخ بالای باروری و میانگین تعداد نوزادان در میان اکثر جوامع مسلمان افزیش بیشتری نسبت به دیگران داشته باشد.

طبق منابع تاریخی اولین مسلمانانی که به سوئد وارد شدند تاتارهای روسی بودند و اولین جامعه مسلمان پس از جنگ جهانی دوم از فنلاند به سوئد مهاجرت کردند و اصالتی تاتاری داشتند که اولین انجمن فرهنگی اسلامی را در استکهلم تأسیس کردند.

در دهه 60 تعداد زیادی کارگر از ترکیه و کشورهای اسلامی مانند بوسنی و هرزگوین، سپس مسلمانان مغرب، شمال آفریقا و فلسطین به این کشور مهاجرت کردند.

در دهه 1970 مهاجرت به سوئد از مهاجرت کاری به مهاجرت سیاسی و بشردوستانه و پناهندگی تغییر شکل داد و موج‌ جدیدی از مهاجران از کشورهای فلسطین، لبنان، سوریه و کردستان عراق در جستجوی پناهندگی و اقامت راهی این کشور شدند.

ضمن اینکه در دوره‌های بعدی نیز تحولات سیاسی و امنیتی مثل جنگ داخلی لبنان، اوضاع در سرزمین‌های اشغالی و اخیراً قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق باعث شد تا سوئد موج دیگری از مهاجرت را شاهد باشد.

انتهای پیام
captcha