نگرانی والدین از آینده آموزش اسلامی در سوئد
کد خبر: 4111283
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

نگرانی والدین از آینده آموزش اسلامی در سوئد

مقامات سوئدی از سال 2019 تا کنون، 17 مدرسه خصوصی اسلامی را با این ادعا که برای انجام فعالیت‌های آموزشی مناسب نیستند تعطیل کرده‌اند. این اقدامات نگرانی والدین دانش‌آموزان مسلمان این کشور نسبت به تربیت اسلامی آنها را در پی داشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست آی، مدارس خصوصی اسلامی  برنامه درسی ملی سوئد را آموزش می‌دهند، اما در کنار آن آموزه‌های اسلامی را هم تدریس می‌کنند و فضایی را برای انجام مراسم دینی و ارائه غذای حلال در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

در نامه‌ای که به یکی از مدارس اسلامی وابسته به الازهر در سوئد فرستاده شد بازرسی مدارس به مقامات این مدرسه که بیش از 200 دانش‌آموز در آن ثبت نام کرده بودند، اطلاع داد که بعد از ارزیابی مشخص شد که کودکان در معرض خطر رادیکال شدن هستند و فعالیت‌های مدرسه نامناسب تلقی می‌شود.

اعضای جامعه مسلمانان سوئد معتقدند که این اقدام فقط برای مدارس خصوصی مسلمانان اعمال می‌شود.

فاطمه عبداللهی، مادر یکی از دانش‌آموزان مدرسه الازهر گفت: اگر آنها صادق هستند و موضوع سوء مدیریت مؤسسه است، نباید دانش‌آموزان بی‌گناه را تنبیه می‌کردند، بلکه باید راه‌حل‌های دیگری ارائه می‌دادند. آنها حتی این گزینه را داشتند که مدیریت جدیدی جایگزین کنند و به بچه‌ها اجازه دهند به تحصیلات خود ادامه دهند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

به گفته برهان محمد علی، یکی از اعضای انجمن مدارس اسلامی سوئد، بسته شدن مدارس اسلامی، که برخی از آنها در اوایل دهه 1990 تأسیس شده بودند، نزدیک به 10 هزار دانش‌آموز مسلمان اهل خاورمیانه و شمال و شرق آفریقا را تحت تأثیر قرار داده است.

والدینی مانند محمد اسحاق، پدر سه فرزند، که توانایی پرداخت هزینه دروس خصوصی اسلامی را ندارند، مجبور شده‌اند فرزندان خود را به مدارس اسلامی رایگان بفرستند.

اسحاق گفت: قبلاً فکر می‌کردم که در یکی از بهترین کشورها زندگی می‌کنم، جایی که دولت حتی به مدارس خصوصی، از جمله مدارسی که مطالعات دینی ارائه می‌دهند، کمک مالی می‌کند.

وی افزود: این مدارس نیاز فرزندان ما به آموزش ارزش‌های اسلامی و فرهنگی را برآورده می‌کردند، اما اکنون دیگر تعطیل شده‌اند. او گفت: در حال حاضر فرزندان خود را به سمت مدارسی هدایت کرده‌ایم که عملکرد ضعیفی دارند؛ دروس اسلامی را ارائه نمی‌دهند و این امر فرزندان ما را در برابر بحران‌های هویت آسیب‌پذیر می‌کند.

در اواسط سال 2022، سوئد قوانینی را که عمدتاً سخت‌گیرانه تلقی می‌شود، برای مؤسسات مذهبی صادر کرد که انتقاد مسلمانان این کشور را برانگیخت و بسیاری این اقدام را تلاشی اسلام‌هراسانه برای هدف قرار دادن جامعه خود توصیف کردند.

انجمن مدارس اسلامی سوئد اعلام کرد که از سال 2019، مقامات سوئدی سیاست‌های جدیدی را ارائه کرده‌اند که نحوه اداره مدارس خصوصی را دیکته می‌کند.

محمد علی گفت: برای تعطیلی مدارس بهانه‌هایی آورده شده‌ است. به عنوان مثال، در ژوئیه 2021، مقامات مدرسه الازهر در اوربرو را با این استدلال که یکی از اعضای هیئت مدیره که از سفر به سوریه بازگشته است، هوادار داعش بوده و می‌تواند دانش‌آموزان را رادیکال کند، تعطیل کردند.

در اوایل سال جاری، لینا اکسلسون کیلبلوم، وزیر آموزش و پرورش سوئد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت لایحه‌ای را با هدف منوعیت تأسیس مدارس مذهبی به اصطلاح مستقل ارائه کرده است.

برخی از مسلمانان اکنون بر این باورند که سوئد ممکن است دیگر مکان ایده آلی برای تحصیل فرزندانشان نباشد. صمصام احمد می‌گوید: در نهایت، من فرزندانم را به کشوری خواهم برد که در آن بتوانند با راحتی آموزش‌های اسلامی را بیاموزند.

انتهای پیام
captcha