اختلاف احکام ارث براساس حکمت و مصلحت است
کد خبر: 4130021
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
حاج ابوالقاسم:

اختلاف احکام ارث براساس حکمت و مصلحت است

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه اختلاف‌های تعیین شده در مورد احکام ارث، براساس مصالحی است که خداوند برای زندگی بشر درنظر گرفته است، گفت: در آیه ۱۱ سوره نساء آمده که خداوند متعال آگاه و حکیم است و این قوانین بیان شده در باب ارث براساس حکمت و مصلحت است.

حاج ابوالقاسم استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، سخنران حرم بانوی کرامت امروز، ششم فروردین‌ماه همزمان با چهارمین روز از ماه مبارک رمضان پیش از آیین ترتیل‌خوانی قرآن در حرم بانوی کرامت، در ادامه سلسله جلسات تفسیر با تأکید بر اینکه اسلام به حقوق بانوان نگاهی ویژه دارد، اظهار کرد: چنانچه مرد همسر خود را طلاق دهد و قبل از طلاق به او مهریه داده باشد، حق ندارد آن را پس بگیرد، این پس گرفتن گناهی بزرگ است و این موضوع نشان از دفاع اسلام از حقوق زنان است.

وی اضافه کرد: پایین بودن مهریه و اینکه زن به مهریه پایین رضایت دهد مورد تأکید پیامبر اسلام(ص) بوده است و در روایتی از ایشان می‌خوانیم که برترین زنان امت من کسانی هستند که با وجود زیبایی، مهریه آنان کمتر باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید به این موضوع توجه کنیم که پشتوانه اصلی زن و شوهر ایمان و اخلاق است و نباید این موضوع تصور شود که مهریه پشتوانه زندگی است، هر چند مهریه حق زن است و این حق برای زن ثابت است و می‌تواند در هر زمان این حق را مطالبه کند اما این حق باید متناسب با شرایط مالی مرد باشد. مرد باید سعی کند که بیش از توان خود پرداخت مهریه را متعهد نشود و در تعیین مهریه صداقت خود را نشان دهد.

حاج ابوالقاسم دولابی اظهار کرد: سوره مبارک نساء به موضوع ارث پرداخته است که در این موضوع شبهات متعددی از سوی مخالفان اسلام مطرح شده است اما تفسیر کامل آیات قرآن بی‌اساس بودن شبهات را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که همیشه ارث زن کمتر از مرد باشد، گاهی هم ارث مرد و زن یکسان است و گاهی هم ارث زن از مرد بیشتر است به‌عنوان نمونه در مورد مادر و پدر در جزء چهارم قرآن اینگونه آمده است که «اگر کسی از دنیا برود و فرزند داشته باشد، پدر و مادر هر کدام یک ششم از اموال او را ارث می‌برند که در اینجا ارث زن و مرد برابر است و اگر جایی ارث هم کمتر باشد نشانه ضعف و نقص نیست چراکه از نگاه اسلام ثروت معیار ارزش نیست.

حاج ابوالقاسم دولابی تصریح کرد: اختلاف‌های تعیین شده در مورد احکام ارث، براساس مصالحی است که خداوند برای زندگی بشر درنظر گرفته است، در آیه ۱۱ سوره نساء آمده که خداوند متعال آگاه و حکیم است و این قوانین بیان شده در باب ارث براساس حکمت و مصلحت است و اگر در برخی از موارد ارث زن کمتر از مرد است به این خاطر است که مرد مؤظف به تامین هزینه زندگی زن است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: یکی از احکام الهی که مربوط به مرد است و زن چنین وظیفه‌ای ندارد مسئله دیه در فرض خطا است، اگر کسی به اشتباه کسی را به قتل برساند دیه مقتول بر عهده مردان خویشاوند قاتل است و این افراد باید در پرداختن دیه به قاتل کمک کنند چراکه قتل خطا بوده و تعمدی در آن وجود نداشته است، این دست هزینه‌ها حکم می‌کند که ارث مرد بیش از زن باشد.

وی تصریح کرد: فطرت انسان و تفاوت‌های زن و مرد باعث شده است که خداوند متعال احکام مالی را متفاوت ارائه کند و تمام این احکام مبتنی بر مصالح است اما در غرب که توجه سرمایه‌داران به کسب سود بیشتر و انباشت سرمایه است در نظام‌های حقوقی و مالی نگاه تحقیرآمیزی به زنان وجود دارد، در محیط‌های اداری و صنعتی به شیوه‌های مختلف از زنان سوءاستفاده می‌کنند.

حاج ابوالقاسم دولابی اظهار کرد: براساس پژوهش یک مرکز تحقیقاتی میانگین درآمد کارگران ساعتی تمام وقت و میان وقت در آمریکا در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰ درصد کمتر از مردان است و زنان باید ۴۰ روز بیشتر از مردان کار کنند تا همان درآمدی که مردان به‌دست می‌آورند را کسب کنند.

وی وضعیت زنان در مهد آزادی غربی را تأسف‌آور خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم فرموده‌اند که در کشورهای غربی مُزد زن کمتر از مرد است چراکه زن ضعیف‌تر و زورپذیرتر است و مستکبران همیشه به‌دنبال سوءاستفاده هستند.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: شعار آزادی زنان در غرب برای این بود که زنان را از خانه بیرون بکشند و با پرداخت مزد کمتر کارگران را استثمار کنند، ما هم باید مراقب باشیم تا فریب شعار آزادی غربی‌ها را نخوریم، اسلام عزیز مدافع حقوق بانوان بوده و هست و براساس مصالح احکام و قوانینی را قرار داده که رعایت آنان به نفع جامعه اسلامی و انسانی است.

انتهای پیام
captcha