انتشار ویژه‌نامه نوروزی «چشم‌انداز ایران» در یونان
کد خبر: 4128829
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲

انتشار ویژه‌نامه نوروزی «چشم‌انداز ایران» در یونان

ویژه‌نامه نوروزی مجله «چشم‌انداز ایران» به همت رایزنی فرهنگی ایران در یونان، به زبان یونانی در این کشور منتشر شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با هدف توسعه شناخت مخاطبان یونانی از فرهنگ، هنر و جاذبه‌های گردشگری ایران زمین، هشتمین شماره دوهفته‌نامه چشم‌انداز ایران که با عنوان یونانی «ایران اراما» شناخته می‌شود، منتشر شد.

در سرمقاله این شماره به قلم خانم خریسانثی پارچاناکی آمده است: «هشتمین شماره از مجله ایران اراما ویژه‌نامه‌ای در خصوص عید باستانی نوروز و سال نو ایرانی است. این رویداد مهم شهرت جهانی دارد به همین دلیل در سال ۲۰۰۹ توسط بخش فرهنگی یونسکو در لیست میراث فرهنگی ناملموس بشری قرار گرفت. به طور رسمی، ۲۱ ماه مارس سال جاری میلادی آغاز سال نو و بهار طبیعت در ایران است، اما این روز معمولا بین تاریخ ۱۹ تا ۲۱ مارس و طی محاسبات دقیق ستاره شناسی و موقعیت اعتدال بهاری جشن گرفته می‌شود.

نوروز که به معنای «روز نو» است، یک جشن کهن و بیانگر ورود بهار است. در اولین روز فصل بهار و جان گرفتن دوباره طبیعت، ایرانی‌ها و کشورهای حوزه نوروز یا ایران باستان جشن می‌گیرند. در این ایام جشن‌های گوناگون، آیین‌ها و مراسم‌های ویژه، جشنواره‌های فرهنگی و انواع و اقسام گردهمایی و دید و بازدید در خانه‌ها و بیرون از منزل و در کنار عزیزان و دوستان برگزار می‌شود. در این روز افراد لباس‌های نو می‌پوشند، به خانه یکدیگر -  اقوام، دوستان و بزرگ‌ترها - برای عید دیدنی می‌روند ‌و به یکدیگر به ویژه کودکان هدیه می‌دهند که به اصطلاح به آن «عیدی» می‌گویند.

نوروز بیش از ۳۰۰۰ سال است که در حوزه نوروز یعنی در مناطق مجاور با دریای سیاه،  قفقاز، آسیای مرکزی، غرب آسیا و سایر مناطق جشن گرفته می‌شود. این جشن پیام‌آور صلح و همبستگی بین اعضای خانواده و به طور کلی افراد جامعه است. درباره اهمیت نوروز در فرهنگ ایرانی در این شماره بیشتر می‌خوانیم. با آداب و رسوم این عید از جمله سفره «هفت سین» آشنا می‌شویم و سفری هم به شهر زیبای گیلان و نحوه برگزاری این جشن در آن شهر خواهیم داشت. با سروده‌های نوروزی و شخصیت این ایام یعنی حاجی فیروز هم آشنا خواهیم شد و با نحوه پخت غذای سنتی ایرانی در ظهر روز عید یعنی «سبزی پلو با ماهی» آشنا خواهیم شد. امیدوارم از این شماره لذت ببرید.

مجله چشم‌انداز ایران علاوه بر انتشار روی سایت این نشریه الکترونیک به آدرس  www.iranorama.gr، از طریق پست الکترونیکی برای بیش از 2500 نفر از علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایران زمین ارسال می‌شود.

پایگاه iranorama.gr حاوی بانک اطلاعاتی مشتمل بر 2500 مخاطب از جمله علاقه‌مندان به زبان فارسی، هنرمندان، خبرنگاران، دانشجویان، اساتید دانشگاه و شخصیت‌های فرهنگی یونان است. همچنین، امکان عضویت و اشتراک رایگان این دوهفته‌نامه در سایت مذکور فراهم شده است.

بنابر اعلام این خبر، این نشریه به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در یونان و توسط خانم خریسانثی پارچاناکی تهیه و تدوین می‌شود. خانم پارچاناکی دانشجوی دکتری رشته ترجمه زبان‌های انگلیسی و فرانسوی از دانشگاه ایونی و از علاقه‌مندان به زبان، فرهنگ و هنر ایرانی است. وی به مدت دو سال است که زبان فارسی را در رایزنی فرهنگی کشورمان آموزش می‌بیند.

انتهای پیام
captcha