جشن نوروز در دانشگاه «لمز» پاکستان برگزار می‌شود
کد خبر: 4124586
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

جشن نوروز در دانشگاه «لمز» پاکستان برگزار می‌شود

مسئولان دانشگاه «لُمز» پاکستان در محل خانه فرهنگ ایران در لاهور با وابسته فرهنگی کشورمان ملاقات و در خصوص برگزاری جشن نوروز 1402 در دانشگاه لمز تبادل نظر کردند.

به گزارش ایکنا از لاهور، جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور ضمن اعلام آمادگی برای هر نوع همکاری در برگزاری جشن نوروز گفت: در جشن نوروز امسال از یک گروه موسیقی ایرانی دعوت می‌کنیم تا دانشجویان پاکستانی با موسیقی ناب و ساز های ایرانی آشنا شوند. وی پیشنهاد داد که در این جشن از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های دیگر دعوت به عمل آید.

وی نوروز را آیینی ریشه‌دار در فرهنگ منطقه خواند و درباره اشتراکات این جشن دیرین در کشورهای مختلف سخن گفت و توضیحاتی را در خصوص آداب و رسوم ایرانیان در نوروز ارائه داد.

در ادامه نضره شهباز خان، مدیر مرکز زبان و ادب دانشگاه لمز گفت: با وجود اینکه آیین جشن نوروز بسیار قدیمی است و در برخی نقاط پاکستان نیز برگزار می شود؛ ولی مردم پاکستان از این جشن باشکوه اطلاعاتی ندارند و هدف ما از برگزاری مراسم نوروز در دانشگاه لمز آگاهی نسل جوان از این سنت قدیمی و زیباست.

در این جلسه فاطمه فیاض و افتخار وزیری از اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لمز نیز حضور داشتند.

در پایان جلسه قرار شد جشن نوروز در تاریخ یکم فروردین ماه با همکاری خانه فرهنگ در دانشگاه لمز و همچنین با حضور دانشجویان ایرانی سایر دانشگاه‌ها برگزار شود و علاوه بر هنرنمایی گروه موسیقی ایرانی، نمایشگاه صنایع دستی و خطاطی ایران و رسومات دیگر نوروز از قبیل نوروز‌خوانی نیز برگزار شود.

دانشگاه لُمز را بشناسیم

دانشگاه علوم مدیریت لاهور (LUMS) (Lahore University of Management Siences) به عنوان یک دانشگاه ملی به وسیله گروهی از مدیران مؤسسات صنعتی و مالی بخش خصوصی از جمله سید بابرعلی شاه در سال 1985 در لاهور تأسیس شد تا نیاز پاکستان به مدیران حرفه‌ای و کارشناسان را برآورده سازد.

جشن نوروز در دانشگاه «لمز» پاکستان برگزار می‌شود

بنیاد مدیریت ملی پاکستان توسط افراد مزبور مسئولیت راه‌اندازی و پشتیبانی این دانشگاه را برعهده گرفت. هیئت امنای آن 15 نفر از مدیران جامعه تجار و رؤسای سایر مؤسسات آموزشی و یک نفر قاضی از دادگاه عالی لاهور است.

ساختمان اصلی دانشگاه با زیربنایی بیش از 40 هکتار در منطقه مسکونی دیفنس (DHA)  لاهور واقع است که با کمک مالی 10 میلیون دلاری آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) احداث شده، این دانشگاه از خانواده «راوزینگ»، مؤسس شرکت «تترا پک» سوئیس نیز مبلغ یک میلیون دلار در سال 1991 و یک میلیون دلار در سال 1996 به عنوان کمک مالی دریافت کرد.

هم‌اکنون دانشگاه علوم مدیریت لاهور یکی از دانشگاه‌های برتر در منطقه و آسیاست و در فهرست 300 دانشگاه برتر جهان در رشته مدیریت قرار دارد.

انتهای پیام
captcha