برخورد ایجابی و سلبی با علوم غربی نداشته باشیم
کد خبر: 4125278
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
آیت‌الله غروی:

برخورد ایجابی و سلبی با علوم غربی نداشته باشیم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخورد ایجابی و سلبی با علوم غربی صحیح نیست، گفت: ما نیازمند این هستیم که برخورد عالمانه‌تری با علوم انسانی داشته باشیم، نه برخورد ایجابی مطلق و یا سلبی تا بتوانیم به نظریه‌پردازی برسیم.

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نخستین دوره دو سالانه «کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی» که امروز، ۱۰ اسفندماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: شعبان ماهی است که خداوند برای پیامبر(ص) و امت ایشان گشودند؛ این ماه، ماه عبادت و بندگی است و روزه، انفاق و استغفار در این ماه زمینه آماده کردن انسان برای ضیافت الهی است. مجموعه روایات در ارتباط با ماه شعبان در متون دینی، در حد تواتر است.

وی با اشاره به اینکه تکرار برخی واقعیت‌ها مانند تحول در علوم انسانی مبدأ تفکر برای انسان می‌شود، ادامه داد: با وجود همه پستی‌ها و بلندی‌های موجود، پژوهشگاه برای بازسازی علوم انسانی گام‌هایی برداشته است؛ علوم انسانی با سایر علوم متفاوت است و کسانی که می‌خواهند در هر رشته‌ای از علوم انسانی ورود کنند باید تحت نظارت اساتید باشند و برای بازسازی اطلاعات وسیعی از معارف دینی، اعتقادی، اخلاقی و ارزشی و دیگر معارف دینی را کسب کنند.


بیشتر بخوانید:


غروی با اشاره به اینکه برخورد ایجابی و سلبی با علوم غربی صحیح نیست، اظهار کرد: ما نیازمند این هستیم که برخورد عالمانه‌تری با علوم انسانی داشته باشیم، نه برخورد ایجابی مطلق و یا سلبی تا بتوانیم به نظریه‌پردازی برسیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به تحول علوم انسانی ورود کنیم باید اطلاعات معارف دینی و متون دینی، فلسفه و کلام اسلامی را فرا بگیریم و این کار از عالمان دینی تحصیل‌کرده برمی‌آید؛ همچنین افرادی که به عرصه علوم انسانی با رویکرد اسلامی ورود می‌کنند باید به مبانی علمی، نظریات، پشتوانه علمی، نتایج و تحلیل‌ها توجه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اقدامات تحقیقی نیاز به ممارست، مباحثه و حتی اقدامات عملی و تجربی دارد. بنابراین، باید سختی‌ها را تحمل کنیم و با مسائل علمی در علوم انسانی به‌صورت سطحی برخورد نکنیم و مواجهه با آنان مبنایی و کاربردی باشد و به هرچه در مبنا رسیدیم به دیگران نیز منتقل کنیم.

غروی در پایان گفت: باید دوره‌هایی ویژه اساتید دانشگاه برگزار شود و آموزش صحیح تدریس منطبق با متن کتاب و چگونگی درگیر کردن ذهن دانشجویان و ایجاد تأمل و تفکر دانشجویان در مباحث درسی در آن مطرح شود.

انتهای پیام
captcha