آموزه‌های صحیفه سجادیه ترسیم سبک زندگی اسلامی است
کد خبر: 4124757
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی:

آموزه‌های صحیفه سجادیه ترسیم سبک زندگی اسلامی است

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه آموزه‌های صحیفه سجادیه ترسیم سبک زندگی اسلامی است، گفت: هراندازه توجه جامعه به سمت معنویت بیشتر شود، حرص و طمع آن نسبت به دنیا کاهش خواهد یافت؛ به‌ جرئت می‌توان گفت که اگر دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع) در جامعه ما پیاده شود، بسیاری از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی کشور از بین خواهد رفت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه هفتم اسفندماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) از امیرالمؤمنین علی(ع) تا امام حسن عسکری(ع)، ۲۵۰ سال امامت کردند، اظهار کرد: به‌ جرئت می‌توان گفت که هیچ دورانی به‌ سختی دوران امام سجاد(ع) نبود؛ ایشان در ۳۴ سال دوران امامت، شرایط بسیار سختی را تجربه کردند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا در مدینه سکنی گزیدند، ادامه داد: یزید ملعون در سال ۶۳ و یک سال قبل از مرگش بعد از واقعه کربلا به مدینه حمله و این شهر را قتل‌عام و غارت کرد و ده‌ها برابر تعداد واقعه کربلا کشته شدند؛ این شهر به شهر قحطی‌زده‌ای که صدای ناله و فریاد از تمام خانه‌های آن بر می‌خاست تبدیل شد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بعد از یزید پسرش تنها ۴۰ روز و بعد از آن مروان نیز کمتر از یک سال حکومت کردند، گفت: در سال ۶۵ هجری قمری و چهار سال بعد از حادثه کربلا، پسر خبیث مروان به نام عبدالملک به حکومت رسید و دوران حکومتش ۲۰ سال طول کشید و تقریباً عمده امامت امام سجاد(ع) در زمان عبدالملک مروان خبیث سپری شد؛ اکثر شیعیان در دوران عبدالملک به شهادت رسیدند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به برخی از خباثت‌های عبدالملک مروان اشاره کرد و با بیان اینکه جرم شیعه در دوران او بسیار سخت‌تر از الحاد بود، بیان کرد: اوضاع به‌قدری بر امام سجاد(ع) تنگ‌ شده بود که ایشان حتی نمی‌توانستند آشکارا سر قبر مبارک امیرالمؤمنین علی(ع) که مخفی بود، حاضر شوند.

عضو هیئت‌ علمی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به برخی از مشکلات سیاسی و اقتصادی دوران زین‌العابدین علی بن حسین(ع) اظهار کرد: گسترش فساد و راه‌اندازی کارناوال‌های موسیقی و برپایی جلسات مختلط زن و مرد در مدینة‌الرسول از بارزترین ویژگی‌های دوران حکومت عبدالملک مروان بود.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در ۳۴ سال امامت ۲۰ نفر یار واقعی نداشتند و سکان شیعه را با سختی هدایت کردند، گفت: در روایتی امام سجاد(ع) با اشاره به آیه شریفه «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»؛ 9 ویژگی مجاهدات واقعی دین خدا را متذکر شده و می‌فرمایند: رزمندگان الهی توبه‌کنندگان، عبادت‌کنندگان، سپاس‌گزاران، روزه‌داران، رکوع کنندگان، سجده کنندگان، فرمان دهندگان به معروف و بازدارندگان از منکر و پاسداران حدود و مقررات خدایند.

رفیعی ضمن اشاره به برخی از مشکلات فرهنگی و عدم التزام به شرایع دینی در جامعه، مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور را کودتای اقتصادی دشمن توصیف کرد و افزود: تمام رسانه‌های غربی بر محور اقتصاد که پاشنه آشیل یک سرزمین است، بسیج شده‌اند تا در کشورمان کودتای اقتصادی را رقم بزنند.

وی به چالش‌های سیاسی دوران سیدالساجدین امام زین‌العابدین(ع) اشاره و ارتباط دادن مردم با قرآن کریم را مهم‌ترین راهبرد حضرت برشمرد و گفت: امام سجاد(ع) صبح‌های زود با صدای بلند و رسا قرآن تلاوت می‌کردند، چراکه تجلی و فراگیری گفتمان قرآن کریم در جامعه، فساد و گناه را کمرنگ‌تر می‌کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت قرآن کریم را کتاب مبین و تبیان تمام امورات عالم خلقت دانست و بیان کرد: اگر قرآن کریم ملاک جامعه‌ای قرار گیرد، اقتصاد قرآنی که مبرا از ربا، رشوه، تبعیض و رانت است، مبتنی بر عدالت شکل خواهد گرفت.

رفیعی با اشاره به اینکه توجه دادن مردم به دعا، توسل و معنویت دومین راهکار امام سجاد(ع) بود، گفت: هر اندازه توجه جامعه به سمت معنویت بیشتر شود، حرص و طمع آن نسبت به دنیا کاهش خواهد یافت؛ معصیت در وادی فقدان دعا و توسل شکل می‌گیرد. به‌ جرئت می‌توان گفت که اگر دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع) در جامعه ما پیاده شود، بسیاری از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی کشور از بین خواهد رفت.

سخنران حرم بانوی کرامت ضمن تبیین فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق، آموزه‌های صحیفه سجادیه را تجلی معارف ناب الهی در ترسیم سبک زندگی اسلامی برشمرد و ادامه داد: ارجاع مردم به قرآن کریم، دعا و ارتقای معنویت اجتماعی مهم‌ترین راهبرد امام سجاد(ع) در بازسازی جامعه اسلامی بود. گسترش معنویت در جامعه، برجسته‌ترین مانع جولان فساد، گناه و پایمال شدن حقوق دیگران در عرصه‌های مختلف اجتماعی است.

وی احیای فرهنگ عاشورا را از دیگر راهبردهای امام سجاد(ع) در مقابله با انحرافات جامعه اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: زین‌العابدین(ع) برای مقابله با فساد و فقر فرهنگی، در مناسبت‌های مختلف با گریه، ذکر مصیبت و روضه، فرهنگ عاشورا را زنده نگه داشتند؛ امام سجاد(ع) با قرآن، دعا و فرهنگ عاشورا به مقابله فقر فرهنگی رفتند.

رفیعی در پایان ضمن تبیین حدیثی از امام سجاد(ع) به علامات پنج‌گانه مؤمن اشاره کرد و یادآور شد: سیدالساجدین علی بن حسین(ع) می‌فرمایند: «عَلاماتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: اَلْوَرَعُ فِي الْخَلوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِي القِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ»؛ مؤمن واقعی را با پنج ویژگی پاک‌دامنی در خلوت، صدقه دادن در تنگ‌دستی، شكيبايی در مصيبت، ‌بردباری در هنگام خشم و راست‌گویی با وجود ترس می‌توان شناخت.

انتهای پیام
captcha