انسان‌های بر مدار جامعه مطلوب توسط قرآن تربیت می‌شود
کد خبر: 4122329
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
حجت‌الاسلام ادیانی:

انسان‌های بر مدار جامعه مطلوب توسط قرآن تربیت می‌شود

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قرآن می‌تواند جامع‌پذیری را بسط دهد و انسان‌های بر مدار جامعه مطلوب تربیت کند، گفت: سبک زندگی خانوادگی و اجتماعی باید به‌گونه‌ای باشد که شاهد طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی نباشیم.

حجت‌الاسلام سیدعلیرضا دیانی، نماینده ولی‌فقیه در فراجا، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایرانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدعلیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن خانواده‌های کارکنان و بانوان شاغل فراجا که امروز، 26 بهمن‌ماه، در محل هتل پارس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکرم در ماه رجب، ماه ریزش رحمت الهی و تقارن این ایام با بهمن‌ماه و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در کنار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) هستیم.

وی ادامه داد: ماه عینیت یافتن قرآن در این جمع نورانی که با قرآن کریم مأنوس هستیم سخن گفتن از اهمیت و آشنایی با قرآن زیره به کرمان بردن است، اگر سخنی در این باب گفته می‌شود، در حقیقت می‌خواهند جایگاه و شأن شما قرآنیان را بیان کنند، لذا همگان می‌دانیم ارزش و جایگاه قرآن چیست.

ادیانی با اشاره به آیات 23 و 24 سوره بقره که خداوند می‌فرماید: «إِن كُنتُمۡ فِي رَيۡب مِّمَّا نَزَّلۡنَا عَلَىٰ عَبۡدِنَا فَأۡتُواْ بِسُورَة مِّن مِّثۡلِهِۦ وَٱدۡعُواْ شُهَدَآءَكُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ فَإِن لَّمۡ تَفۡعَلُواْ وَلَن تَفۡعَلُواْ فَٱتَّقُواْ ٱلنَّارَ ٱلَّتِي وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلۡحِجَارَةُۖ أُعِدَّتۡ لِلۡكَٰفِرِينَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ» بیان کرد: در اولین سوره‌های قرآن این کتاب آسمانی برای خود هماورد می‌طلبد، این تحدی از روزهای نخست بعثت بوده و تا آخرین لحظات عمر پیامبر اعظم و تا قیام قیامت وجود دارد. خداوند فرموده: «آنچه را بر بنده خود پیامبر خاتم نازل کردیم در شک و تردید هستید، مانند آن را بیاورید و بر حذر باشید از آتشی که هیزمش انسان‌ها و سنگ‌ها است.»

نماینده ولی‌فقیه در فراجا افزود: اگر سخنی از اهمیت انس، تلاوت و ترجمه قرآن به میان می‌آید، در حقیقت شأن قاری و افرادی که با این کتاب الهی مأنوس هستند را تبیین می‌کند. یوم‌الله 22 بهمن، سرآغاز عینیت یافتن قرآن کریم است، وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام(ره)، فشرده قرآن کریم و روایات اهل‌بیت است، لذا اگر بخواهیم محتوای قرآن و روایات را دریافت کنیم، باید به وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام(ره) مراجعه کنیم.

وی تصریح کرد: اگر جامعه اسلامی ایران بخواهد بر مسیر نورانی خود به اهداف عالی برسد، راهی جز تمسک به قرآن و عمل به آن ندارد، لذا اگر بخواهیم یک ملت سرنوشت‌ساز، تاریخ‌ساز و الگو برای جهانیان باشیم، راهی جز تمسک به قرآن نیست.

ادیانی افزود: تفسیر امام راحل از روایت ثقلین، تفسیر نو و بدیع و حاصل سال‌های طولانی مهجوریت قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت است. هر آنچه که بر قرآن کریم از مهجوریت آمده است، بر ثقل دیگر آن، یعنی عترت هم آمده و لذا این مهجوریت، مهجوریت دیگری را نیز به دنبال داشته است.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: قرآن بنا بود انسان‌هایی در تراز حکومت اسلامی پرورش دهد، تا جامعه‌ای براساس قرآن و نظام سیاسی برآمده از قرآن ایجاد کند، لذا تا روزی که اداره اجتماع در کشورهای اسلامی براساس قرآن نباشد، ولو بهترین قرآن‌های جهان را چاپ کنند، آن جامعه قرآنی نیست و این کتاب آسمانی در آن جامعه مهجور است.

وی بیان کرد: برخی از کشورهای اسلامی حافظان و قاریان برجسته‌ای دارد، اما در آن کشور قرآن مهجور است، چرا که از آموزه‌ها و دستاورد بزرگ پیامبر(ص) که قرآن کریم است، به‌عنوان قانون اساسی کشورهای اسلامی استفاده نمی‌شود. اگر یک نظام برآمده از قرآن و فرهنگ مردم آن، براساس تعالیم قرآن است و اسلامی نباشد، قرآن مهجور است، لذا باید تلاش کنیم قرآن را نه از منظر فردی، بلکه از بعد اجتماع‌سازی در جامعه بسط دهیم.

ادیانی افزود: این دانش‌آموختگان قرآن کریم هستند که می‌توانند بار اداره جامعه را بر دوش بکشند، لذا اگر بخواهیم نیروی انتظامی در تراز انقلاب اسلامی و جامعه قرآنی داشته باشیم، باید مجموعه کارکنان و خانواده آنان را، براساس نیاز و مقتضیات جمهوری اسلامی تربیت کنیم. قرآن‌ باید محور برنامه‌های انتظامی، هدایت برنامه‌های انتظامی، تعامل فرماندهان و فرمانبران و زندگی خانوادگی کارکنان قرار گیرد.

تعامل قرآنی نیروهای انتظامی با خانواده و مردم

نماینده ولی‌فقیه در فراجا اظهار کرد: نحوه خدمت هم در قرآن آمده است، بزرگترین خدمت را پیامبر(ص) به بشریت کرد، همچنان که امیرالمؤمنین(ع) بزرگترین خدمت را به نیازمندان داشت. هیچ‌کس به اندازه پیامبران و ائمه‌اطهار(ع) به بشریت خدمت نکرد. اما پیامبر(ص) در قبال خدمت خود جز مودت ذی‌القربی، درخواستی نداشت که البته این مودت هم برای بشریت خیر است، لذا خدمت صادقانه و بی‌منت است که می‌تواند ارزش و جایگاه انتظامی را در نزد مردم بالا ببرد که با گفتن خالی شخصیت انتظامی شکل نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: قرآن می‌تواند جامع‌پذیری را بسط دهد و انسان‌های بر مدار جامعه مطلوب تربیت کند، تا زندان‌ها و دادگاه‌های ما پر نشود، سبک زندگی خانوادگی و اجتماعی به‌گونه‌ای  باشد که شاهد طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی نباشیم.

ادیانی در پایان با اشاره به حضور گسترده مردم در مراسم ۲۲ بهمن امسال، گفت: دشمن و رسانه‌های استکباری گفتند، صحنه‌های حضور مردم در این راهپیمایی آرشیو است. در واقع حماقت کردند، اما باید گفت ملت ایران، شریف و بالغ است. برای نمونه در مشهد ۸۰درصد، حضور مردم بیشتر از سال گذشته بود. حضور مردم کردستان نیز با وجود تبلیغ و توطئه‌های دشمن، ۱۰۰درصد بیشتر از سال گذشته بود و در مجموع ۴۵درصد حضور مردم در این مراسم نسبت به سال گذشته بیشتر بود که این نشان از علاقه مردم به نظام و رهبری است.

انتهای پیام
captcha