جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات در قم برگزار می‌شود
کد خبر: 4121803
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات در قم برگزار می‌شود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم گفت: جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات با پیام آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان و با حضور جمعی از فرهیختگان فردا، ۲۵ بهمن‌ماه در قم برگزار می‌شود.

مسعودیان راد مدیر کل کمیته امداد قمبه گزارش ایکنا از قم، محسن مسعودیان‌راد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در نشست خبری جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات که امروز، ۲۴ بهمن‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه مردم امسال در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه با وجود تمام رجزخوانی دشمن پاسخ محکمی به جهان استکبار دادند، اظهار کرد: امیدواریم  جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات بتواند شأن استان قم با توجه به اینکه یک استان علمی فقهی است به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: فریضه زکات واجب فراموش شده است و کمیته امداد استان به‌عنوان دبیر شورای زکات سعی در احیای این مهم دارد تا آثار آن را برای عامه مردم به منصه ظهور برساند و برکات زکات را در رفع فقر ببینیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم بیان کرد: درآمد زکات در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱، ۲۵۳ میلیارد ریال بوده که نسبت به شش ماهه ابتدایی سال گذشته رشد ۴۰۰ درصدی داشته و قم یکی از رتبه‌های برتر کشوری را در این زمینه دارد. امسال سعی کردیم شبکه‌سازی در امر زکات انجام شود و حدود ۶۱ روستای پرداخت‌کننده زکات و عاملین افتخاری ۳۶۱ نفر و مبلغان افتخاری ۶۷ نفر در امر زکات فعالیت دارند؛ تاکنون دو جلسه شورای زکات استان با حضور آیت‌الله سعیدی، رئیس شورای زکات قم برگزار شد که هماهنگی‌ها و سیاست‌گذاری در این امر انجام شود.

مسعودیان‌راد با اشاره به اینکه هشت جلسه شورای زکات شهرستانی ۳۵ جلسه در بخش‌های استان و ۱۴۶ جلسه در روستاها برگزار شده است، اظهار کرد: میزان نشست‌ها و هماهنگی در سطوح مختلف در امور زکات نشان‌دهنده یک فعالیت چشمگیر است که شبکه زکات را به شکل علمی و کاربردی داشته باشیم. شورای زکات با همکاری مختلف دستگاه‌های استانی تلاش‌های زیادی در راستای ترویج زکات دارند تا نیازهای فقرا شناسایی شوند و روستایی کوه سفید در قم الگوی محرومیت‌زدایی توسط درآمدهای زکات است.

وی ادامه داد: با اعزام ۲۸ مددکار به منطقه کوه سفید، نیازهای اساسی احصا و سیاست نقطه‌زنی در فقر و اعمال تهاجم بر علیه فقر انجام شده است و هیچ فردی در این روستا نداریم که منزلش نیاز به تعمیر داشته باشد و فضای کارگاهی اشتغال نیز راه‌اندازی شده است. اصلاح معابر، آسفالت و بازنگری در روشنایی معابر و تأمین آب شیرین کن برای این روستا و ارائه تغذیه رایگان به مدرسه این روستا انجام شده که این اقدامات جنبه الگویی دارد و الهام‌بخش است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم اضافه کرد: منطقه سلفچگان نیز در جلسات شورای زکات مورد توجه قرار گرفته که با طرح معین‌سازی مراکز درآمدی و مشارکت با محوریت زکات و تبیین ظرفیت معنوی زکات در امر توسعه گام برداریم. در راستای مردمی کردن زکات ۹ مرکز تخصصی زکات را راه‌اندازی کردیم که در جمع‌آوری و هزینه‌کرد زکات فعالیت دارند و اگر درآمدها بهینه‌سازی و سپس هزینه شود ارزش‌افزوده و اثربخشی مطلوبی ایجاد می‌شود.

مسعودیان‌راد با اشاره به اینکه درآمدهای زکات ۲۰ درصد از زکات واجب و ۸۰ درصد از زکات مستحب است، اضافه کرد: باید مجموعه درآمدهای زکات استان به سمت محرومیت‌زدایی سوق پیدا کند و در همین راستا ۶۰ درصد از درآمدهای کمیته امداد استان برای محرومین، تأمین جهیزیه، امور درمانی، معیشت، مسکن و تحصیل هزینه شده و ۴۰ درصد از درآمد زکات نیز در مسائل زیر ساختی انجام شده است؛ برای اینکه زمینه‌های تولید فقر را از بین ببریم باید اقدامات زیرساختی انجام شود.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت امر زکات، استان قم در یک جشنواره به بُعد علمی فقه این‌ مهم می‌پردازد، تاکنون سایت کتاب‌شناسی زکات و نمایشگاه کتاب‌شناسی زکات نیز فردا ۲۵ بهمن‌ماه افتتاح می‌شود. کتاب جامع استفتائات زکات نیز رونمایی می‌شود.

مسعودیان‌راد اظهار کرد: مجموع آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره بالغ بر ۴۰۵ اثر است که شامل ۳۹ مقاله، ۱۷۰ اثر نقاشی، ۹ اثر انیمیشن، ۲۵ پوستر، ۴۸ عکس، ۱۹ داستان کوتاه، ۴۰ خوشنویسی، ۳۴ شعر، ۱۷ عکاسی و ۴ فیلم کوتاه دریافت شده است.

وی بیان کرد: جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات با حضور آیت‌الله سعیدی، رئیس شورای زکات استان؛ شاهچراغی، استاندار قم و قائم مقام رئیس شورای زکات و با پیام آیت‌الله نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان فردا، ۲۵ بهمن‌ماه در مرکز فرهنگی معصومیه برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha