به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام سیدعباس سیدنژاد، پژوهشگر رسانههای نوین در کارگاه آموزشی مهارتهای پاسخگویی در فضای مجازی که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه و با مشارکت مرکز علمی تربیتی مهدیه برگزار شد، به تشریح مهارتهای کنشگری پرداخت و اظهار کرد: کل موجودات عالم و انسان دارای ویژگی مشترک کنشگری هستند و تقریباً همه فلاسفه و عرفا تمام فعل و انفعلات جهان را معلول کنش و واکنش میدانند.
وی افزود: خیلیها کنش را حاصل اندیشه میدانند. باید دانست که امیال و غرایزی در وجود انسانها هستند که موجب انجام کنشهای مختلفی از سوی آنها میشود. کنشگری واقع انسان جایی است که قوه عقل و اندیشه بر امیال و هوسها غلبه پیدا کرده، موجب انجام فعلی از سوی او شود و واکنشی متناسب با خودش را به دنبال داشته باشد. کنش و واکنشی صحیح است که موجب پشیمانی ما نشود.
پژوهشگر رسانههای نوین بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) زمانی که به مدینه آمدند، خیلی از مردم گفتند که امشب بیا و مهمان خانه ما باش. ما معمولاً فکر میکنیم تمام افعال و سخنان پیامبر اکرم از جنس وحی بوده است؛ اما باید دانست که ایشان در وهله اول یک انسان دارای مهارت در مدیریت اجتماعی بودهاند. اینکه پیامبر اسلام گفتند در هر خانهای که شتر من خوابید من مهمان آن خانه میشوم، یک کنش از سوی ایشان بود؛ بعداً آن زمینی که شتر در آن خوابید، به مسجد تبدیل شد.
وی واکنشهای انسان را فی نفسه کنش بیان کرد و افزود: هر واکنشی از انسان به خودی خود نیز یک کنش است. باید دانست هر کنشی که از سوی انسان اتفاق میافتد دارای ویژگیهای مختلفی میباشد؛ ویژگیهایی نظیر ارادی بودن یا غیرارادی بودن.
حجتالاسلام سیدنژاد انواع کنشگری در شبکههای اجتماعی را مختلف برشمرد و تصریح کرد: کنشگری در شبکههای اجتماعی مختلف دارای یکسری ویژگیهای مشترک و ویژگیهایی متفاوت میباشد. باید دانست کنشگری در شبکههای اجتماعی برای آقایان دارای تفاوتهایی با خانمها است. همچنین کنشگری در شب با کنشگری در روز نیز متفاوت است.
وی با اشاره به عوامل بیرونی تأثیرگذار در نوع کنشگریها در فضای مجازی افزود: موفقیت یکی از مهمترین این عوامل است. مثلاً زمانی که ما در کنکور یا آزمون کارشناسی ارشد حائز رتبه شایستهای شدهایم، با تأثیر روی ما موجب میشود یک پست یا وضعیت در صفحه مجازی خود بارگذاری کنیم.
فعال حوزه رسانه و فضای مجازی بیان کرد: شکستها نیز انواع دیگری از عوامل بیرونی تأثیرگذار در نوع کنشگریها در فضای مجازی به شمار میروند. بهطورمثال وقتی که یک شخص تجربه تلخ شیمی درمانی را داشته است با بارگذاری عکس خود در فضای مجازی این شکست را به یک کنش منجر میکند.
وی گفت: برای کنشگری در برخی شبکههای اجتماعی که امکان تبادل نظرات و نقد و انتقادات وجود دارد، میبایست با صبر و سعه صدر بالایی حضور پیدا کرد.
حجتالاسلام سیدنژاد اظهار کرد: احساس حقارت یکی دیگر از عوامل بیرونی تأثیرگذار در میزان کنشگری افراد در فضای مجازی است. مصیبت، خودبرتربینی، داشتن علم و اطلاعات، ترس، سکوت، دیدن منظرههای مختلفی همچون مناظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی و نیز مناسبتهای تقویمی و غیرتقویمی مختلف نمونههایی دیگر از این نوع عوامل هستند که انسانها را وادار به کنش در فضای مجازی میکنند.
وی با تأکید بر اینکه برخی افراد با توجه به احساس مسئولیت نسبت به وقایع اجتماعی دست به کنشگری میزنند، ابراز کرد: این احساس مسئولیت گاهی بر اساس احساسات صرف است و گاهی با تفکر و اقدام معقولانه صورت میپذیرد.
پژوهشگر رسانههای نوین گفت: باید بدانیم تمام کنشهای ما در فضای مجازی در سرورهای مرکزی هرکدام از شبکههای اجتماعی به ثبت میرسد و باید این موضوع را همیشه مدنظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: مهمترین عامل تأثیرگذار در نوع کنشگری جوانان ما در فضای مجازی دغدغههایی است که از بیرون برای آنها ایجاد میشود. این دغدغهها بر اساس نقشههایی در پشت پرده به جوانان تزریق میشود.
حجتالاسلام سیدنژاد زنان را گستردهترین قشر کنشگر در فضای مجازی برشمرد و بیان کرد: باید دانست که از سالهای ۱۹۸۰ تا کنون حدود ۳۰۰ فیلم با موضوع فمنیسم تولید شده است تا برای زنان جهان دغدغههایی متناسب با تفکر غربی ایجاد گردد.فعال حوزه رسانه و فضای مجازی
وی گفت: باید این را سرلوحه کار خود قرار دهیم که تمام تلاشهای ما در راستای اقامه حق بوده و در فضای مجازی هم خود حقیقیمان باشیم و از نقش بازی کردن و ارائه چهرهای دیگر از خود پرهیز کنیم؛ کنشگری در راستای کسب امتیازات سیاسی نیز کار اشتباهی است.
فعال حوزه رسانه و فضای مجازی در پایان یادآور شد: اولین نکته مهم در کنشگری مجازی تلاش برای الگو شدن و برندسازی است. ما باید بتوانیم با ارائه مطالب دقیق و جذاب بتوانیم به مرجعی برای مخاطبین خود تبدیل شویم.
انتهای پیام