افزایش فشارهای اسرائیل بر فعالان مجازی فلسطینی
کد خبر: 4113026
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲

افزایش فشارهای اسرائیل بر فعالان مجازی فلسطینی

گروه‌های حقوق بشر فلسطینی می‌گویند که مقامات امنیتی اسرائیل در حال سرکوب فعالان و کاربران رسانه‌های اجتماعی فلسطینی به ادعای تحریک خشونت هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، گروه‌های حقوق بشر فلسطینی می‌گویند که مقامات امنیتی اسرائیل در سال 2022 آزار و اذیت فعالان مجازی فلسطینی در رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه فیسبوک را تشدید کردند. به گفته مرکز مطالعات زندانیان فلسطین، حدود 410 فلسطینی  به دلیل فعالیت‌های خود در رسانه‌های اجتماعی در بازداشت هستند.

این مرکز اعلام کرد که تعداد فلسطینی‌هایی که به دلیل ابراز عقاید آنلاین دستگیر شده‌اند، در چند سال گذشته به‌طور پیوسته افزایش یافته است. در سال 2018، این رقم 45 مورد بود که در سال 2019 به 184، در سال 2020 به 220 و در سال 2021 به 390 رسید، زمانی که دستگیری‌ها در جریان حمله اسرائیل به نوار غزه در ماه مه همان سال افزایش یافت.

انجمن فلسطینی حقوق بشر «شاهد»، اعلام کرد که این سرکوب، ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است و آن را تحولی خطرناک در سیاست‌های سرکوبگرانه اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی توصیف کرد و گفت که اسرائیل  سال گذشته آزار و اذیت فلسطینیان را به میزان قابل توجهی تشدید کرد تا آزادی بیان آنها را خفه کند.

عامر حمدان، فعال حقوقی و وکیل اهل نابلس به عرب‌نیوز می‌گوید: من بعد از تهدید غیرمستقیم و مخفیانه صهیونیست‌ها در هیچ راهپیمایی شرکت نکردم و با احتیاط در شبکه‌های اجتماعی رفتار کردم. شاهد همچنین هشدار داد که ادامه چنین سیاست‌هایی منجر به ایجاد فضای خشونت‌آمیز می‌شود که بی‌احترامی به حقوق بشر را تقویت می‌کند.

کارشناسان رسانه‌های اجتماعی فلسطینی به عرب‌نیوز تأیید کردند که در حال حاضر بیش از 2 میلیون فلسطینی از فیسبوک استفاده می‌کنند و حدود نیمی از این تعداد از اینستاگرام، تیک‌تاک، اسنپ چت و تلگرام هم استفاده می‌کنند.

اسرائیل سعی کرده بود متا ـ صاحب فیسبوک و اینستاگرام ـ را برای محدود کردن حساب‌های فلسطینی‌هایی که آنها را به تحریک به خشونت علیه اسرائیل متهم می‌کند، تحت فشار قرار دهد. متا صدها حساب فلسطینی را محدود و مسدود کرده است که باعث شده بسیاری از فعالان فلسطینی به تیک تاک و تلگرام مهاجرت کنند.

بنا بر گزارش‌ها، رژیم اسرائیل قصد دارد قانونی را وضع کند که به گفته خود محتوای موجود در شبکه‌های اجتماعی را که به زعم آن تحریک‌کننده خشونت علیه اسرائیلی‌ها است، محدود می‌کند.

شاهد می‌گوید که فلسطینی‌ها به خاطر پست‌های فیسبوکی دستگیر می‌شوند که در آن صرفاً خشم خود را از ظلم و ستم اسرائیل و ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطین، بدون هیچ گونه تحریک به خشونت بیان می‌کنند.

سانسور اسرائیل بر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به دنبال تشدید خشونت‌های اخیر در کرانه باختری که در آوریل 2022 آغاز شد، افزایش یافت. مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که  رسانه‌های اجتماعی از آن زمان شاهد تعداد بی‌سابقه‌ای از پست‌هایی بوده‌اند که خوانندگان را تشویق به انجام حملات علیه اسرائیل کرده است.

سرویس‌های امنیتی اسرائیل واحدهای نظارتی را برای ردیابی پست‌های فلسطینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند و هر محتوایی را که حاکی از حمایت از خشونت یا عضویت در یک گروه مسلح باشد جستجو می‌کنند. علیه صاحبان محتوایی که سرویس‌های امنیتی آن را به عنوان تحریک به خشونت طبقه‌بندی می‌کنند، کیفرخواست‌هایی تنظیم شده است.

اکرم تامارا، وکیل کمیسیون امور بازداشت‌شدگان فلسطینی به عرب‌نیوز گفت که مقامات نظامی اسرائیل افراد را تحت قانون فوریت‌های نظامی دستگیر می‌کنند و تحت تعقیب قرار می‌دهند و مجازات‌ها از 6 تا 18 ماه حبس متغیر است.

عامر حمدان در ادامه گفت که شین بت او را در آوریل 2022 به دلیل محتوای برخی از پست‌های فیس‌بوک خود احضار کرده و به او هشدار داده که از فراخوان برای راهپیمایی‌های همبستگی با غزه دست بردارد.

حمدان به عرب‌نیوز گفت: آنها صریحاً به من گفتند که تحت نظارت آنها هستم و اگر فکر کنند من مردم را علیه دولت اسرائیل تحریک می‌کنم، با من به عنوان یک فرد محرک آشوب برخورد خواهند کرد.

حمدان متعاقباً تعداد پست‌هایی را که در فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی از جمله تیک‌تاک ارسال می‌کرد کاهش داد و شروع به خودسانسوری آن پست‌ها کرد.

انتهای پیام
captcha