قرآنیان در تکاپوی گرامیداشت جان‌فدای ایران
کد خبر: 4112322
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته

قرآنیان در تکاپوی گرامیداشت جان‌فدای ایران

برگزاری محافل، کرسی تلاوت، پویش و مسابقات متعدد به مناسبت سومین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته کشورمان بود.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، آسمان خاکستری دی‌ماه 1401 یادآور اتفاق تلخ دی‌ماه سه سال پیش و کوچ سردار سلیمانی بود. مهم‌ترین اخبار این هفته نیز در جمع عاشقان قرآن و عترت، حرکت کاروان قرآنی در جای جای کشورمان به یاد جان‌فدای ایران، سپهبد سلیمانی بود.

از دیگر اخبار قرآنی این هفته می‌توان به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، صدور مجوز تدریس درس «انس با قرآن» از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، انتشار دریافت فراخوان مقالات علمی با محوریت سوره محمد(ص)، راه‌اندازی پویش ملی هزاران ختم قرآن و ... اشاره کرد. در ادامه مروری کوتاه داریم بر مهم‌ترین خبرها.

وزارتخانه‌ها نسبت خود با نمایشگاه قرآن را مشخص کنند

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: در این جلسه وزیر ارشاد تأکید داشت تا برش‌های وزارتخانه‌ای حوزه قرآن در همه وزارتخانه‌ها طی دو هفته در دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن آماده شود تا به تأیید هیئت دولت برسد.

2 پیشنهاد معاون وزیر ارشاد برای خروج از انسداد در حوزه قرآن

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته در جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن که در دبیرخانه این ستاد واقع در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، حضور یافت و با اشاره به اینکه در حال نامه‌نگاری با سازمان برنامه و بودجه برای تغییر روش تخصیص بودجه امور قرآنی هستیم، گفت: در این نامه که سه وزیر نیز قول امضای آن را داده‌اند، درخواست شده تا بودجه امور قرآنی، مستقیم به دستگاه‌های قرآنی تخصیص یابد.

تصویب کلیات طرح تشکیل شبکه‌ حافظان قرآن

جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار شد و طی آن علاوه بر ارائه گزارشی از سوی نماینده سازمان پژوهش آموزش و پرورش مبنی بر درج محتوای قرآنی در کتب درسی، کلیات طرح تشکیل شبکه حافظان قرآن صاحب‌نظر نیز به تصویب رسید.

برگزاری جلسه معاون قرآنی وزیر ارشاد با رایزنان فرهنگی ایران

همچنین خبر دیگر از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اینکه، جلسه‌ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ۲۱ کشور دنیا با موضوع تبادل نظر در مورد بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران برگزار شد.

صدور مجوز تدریس درس «انس با قرآن» از سوی دانشگاه آزاد

آزمون کتبی اولین فراخوان جذب مدرسِ درسِ انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی، ماه گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس اعلام مرکز قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و با پایان یافتن فرایند آزمون شفاهی (مصاحبه حضوری) اولین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن دانشگاه آزاد اسلامی، مجوز تدریس این درس برای قبول‌شدگان در آزمون کتبی و شفاهی فراخوان اول، صادر شد.

انتشار فراخوان مقالات علمی با محوریت سوره محمد(ص)

فراخوان مقالات علمی ـ پژوهشی و ترویجی با محوریت موضوعات برگرفته از سوره مبارکه محمد(ص) از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) منتشر شد.

برگزاری نخستین دوره ارتقای سطح قاریان قرآن در شرکت ملی گاز

طه کبیری، دبیر شورای فرهنگی و رئیس دارالقرآن شرکت ملی گاز ایران، گفت: اولین دوره ارتقای سطح تلاوت، حفظ و مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه با هدف بسط فعالیت‌های آموزشی و ترویج عدالت آموزشی برای کارکنان، همسران و فرزندان کارکنان شرکت ملی گاز برگزار می‌شود.

اسامی راهیافتگان به مرحله پایانی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

اسامی راهیافتگان به مرحله نهایی شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) در بخش بانوان در دو مقطع سنی پایین و بالای ۱۸ سال اعلام شد.

بنابر اعلام ستاد این دوره از مسابقات، در مرحله نیمه نهایی، در مجموع ۱۶۱ متسابق بانو شامل ۶۹ نفر در رشته حفظ ۱۰ جزء ، ۴۹ نفر در رشته حفظ ۲۰ جزء ، ۴۳ نفر در رشته حفظ کل باهم به رقابت پرداختند که از مجموع شرکت‌کنندگان ۶۶ نفر به مرحله نهایی راه یافتند.

دستورالعمل جدید وزارت نیرو در جذب نخبگان قرآنی

مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو با حضور در برنامه زنده رادیویی افق ضمن اشاره به ساختار قرآنی این وزارتخانه و فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی آن، درخصوص دستورالعمل جذب نخبگان قرآنی توضیحاتی ارائه داد.

برگزاری نخستین دوره توانمندسازی مدیران قرآن یگان‌های ارتش

نخستین دوره توانمندسازی مدیران قرآن، عترت و نماز یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از ۱۰ تا 13 دی‌ماه با حضور ۴۵ نفر از مدیران و مسئولان در مرکز آموزش بصیرت سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش در شهر مشهد برگزار شد.

تغییرات مسابقات قرآن برای کاهش اضطراب متسابقان

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه یک سری تغییرات در مسابقات قرآن اعمال شده است تا شاهد اضطراب کمتر متسابقان در زمان برگزاری این رویداد باشیم، گفت: برخی از این تغییرات شروع شده و ‌برخی هم به زودی اجرایی خواهد شد.

آغاز مرحله کشوری مسابقات همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی دانش‌آموزان

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه‌سرایی ویژه مراکز دارالقرآن‌ه در دو بخش مقدماتی و فینال خبر داد

آغاز رقابت برترین قاریان قرآن ایرانی از دیدگاه مردمی

برگزیدگان مرحله حضوری و فینال رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل هفدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی معرفی شدند و برهمین اساس رقابت کسب عنوان برترین قاری و مُرَتّل جمهوری اسلامی از دیدگاه مردمی آغاز شد.

آغاز ثبت‌نام انتخاب برترین بانوی تلاوت مجلسی

همچنین خبر دیگر از فرایند اجرای جشنواره تلاوت مجلسی در سال 1401 اینکه با معرفی برگزیدگان بخش نهایی آقایان، ثبت نام انتخاب برترین بانوی تلاوت مجلسی جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی آغاز شده است. علاقه‌مندان به حضور در این بخش می‌توانند با مطالعه آئین‌نامه و ضوابط شرکت در جشنواره آثار صوتی خود را ارسال کنند.

رده سنی ویژه این بخش برای متولدین ۱۳۸۴ به قبل است که هفده سال کامل آنان طی شده و می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند.

برگزاری آزمون شبیه‌سازی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن

آزمون شبیه‌سازی سومین دوره طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن ۱۵ دی‌ همزمان در استان‌های مختلف با حضور ۳۲۱ نفر از شرکت‌کنندگان راه یافته به این مرحله برگزار شد.

راهیافتگان به این مرحله به منظور سنجش دقیق‌تر به داوری تلاوت‌هایی که برای آنها پخش شد پرداختند. پس از بررسی نحوه عملکرد داوطلبان در مرحله شبیه‌سازی، افراد برگزیده به مرحله پایانی این طرح که مصاحبه علمی – مهارتی است راه خواهند یافت.

انتخاب محمد عربان به عنوان قاری منتخب ارتقای قاریان ممتاز

سیزدهمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه ۱۴ دی با حضور تعدادی از قاریان و مشارکت برخط و تصویری تعداد دیگری از قراء ممتاز سراسر کشور، در تهران، مجتمع امام خمینی(ره)، سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این جلسه اصول وقف و ابتدا و مفاهیم آیات توسط حمیدرضا مستفید، مدرس قرآن که به صورت مجازی با برنامه همراه بود با مشارکت قاریان به بحث گذاشته شد. در ادامه امین پویا، قاری بین‌المللی به نقد و تحلیل تلاوت محمد عربان از تهران و احسان بیات از همدان با رویکرد مهندسی تلاوت پرداخت.

در پایان این جلسه، تلاوت محمد عربان با کسب نصاب لازم به عنوان تلاوت منتخب معرفی شد.

دیدار نمایندگان جامعه قرآنی با خانواده شهید امیدواری

جمعی از نمایندگان جامعه قرآنی ۱۴ دی‌ماه، با حضور در منزل شهید حسین امیدواری، از شهدای مدافع حرم در منطقه خان‌طومان سوریه، از مادر این شهید والامقام تجلیل کردند.

هفدهمین یادواره زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی

آئین هفدهمین سالروز درگذشت دانشمند‌ جهادگر دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی چهارشنبه چهاردهم دی‌ماه در سالن اجتماعات پژوهشگاه رویان برگزار شد.

قرآنیان در تکاپوی گرامیداشت جان‌فدای ایران

قرآنیان به یاد جان‌فدای ایران

کاروان قرآنی شهید سلیمانی؛ از روستای قنات‌ملک تا کشورهای محور مقاومت

اعزام کاروان قرآنی شهید سلیمانی به شهر‌های مختلف، جهت اجرای محافل انس با قرآن و شهدا و کارگاه تخصصی تلاوت یکی از برنامه‌هایی است که به‌مناسبت بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، به همّت جامعه قرآنی کشور با حضور چهره‌های قرآنی و قاریان مطرح طی این هفته صورت گرفت. برنامه حرکت این کاروان طی ماه‌های قبل هماهنگ شده و جزئیات آن طی هفته قبل از سوی رئیس کارگروه قرآنی ستاد بزرگداشت سردار سلیمانی اطلاع‌رسانی شد. در ادامه این گزارش به بخشی از این برنامه‌ها اشاره خواهد شد.

راه‌اندازی پویش ملی هزاران ختم قرآن

با توجه به تشکیل کارگروه قرآنی ستاد بزرگداشت سومین سالروز شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، سازمان دارالقرآن‌ الکریم پویش هزاران ختم قرآن‌ کریم را به نیت سلامتی امام زمان(عج) و هدیه به روح پر فتوح شهید قاسم سلیمانی راه‌اندازی کرد.

اجرای پویش بین‌المللی قرائت و حفظ سوره «صف»

پویش سراسری قرائت و حفظ سوره مبارکه «صف» به نیت اهدای ثواب آن به روح مطهر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت از سوی کمیته قرآن ستاد مردمی بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا می‌شود.

اجرای پویش ختم میلیونی قرآن هدیه به روحِ جان‌فدایِ ملت ایران

پویش سراسری یک میلیون ختم جمعی قرآن کریم همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، از سوی دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان آغاز شد.

محفل قرآنی در منطقه پدافند هوایی شمال تهران برگزار شد

محفل انس با قرآن کریم در سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و سایر یارانش در سطح منطقه پدافند هوایی شمال تهران با محوریت عقیدتی ـ سیاسی این منطقه و با مشارکت مدیریت قرآن، عترت و نماز این منطقه برگزار شد.

برگزاری بیش از ۱۵۰ محفل قرآنی همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی

همزمان با سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، بیش از ۱۵۰ محفل انس با قرآن با رویکرد تدبری در سطح یگان‌ها و کوی‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

طنین تلاوت قرآن در سواحل مکران به یاد شهید سلیمانی

محفل مشترک انس و تدبر در قرآن‌ کریم همزمان با سومین سالروز شهادت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در منطقه سوم دریایی نبوت ارتش کنارک برگزار شد.

اجرای محفل قرآنی یگان فاطمیون بر مزار سردار دل‌ها

همزمان با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ایام فاطمیه دوم، هفتمین محفل از مجموعه محافل انس با قرآن فاطمیون با تلاوت وحید براتی، قاری ممتاز کشورمان از سوی مؤسسه بین‌المللی قرآن دارالنعیم و دارالقرآن یگان فاطمیون بر سر مزار سردار دل‌ها برگزار شد.

پایان سفر کاروان قرآنی حاج قاسم + عکس

چهارشنبه ۱۴ دی‌ «کاروان قرآنی شهید سلیمانی» ساعت ۱۲ وارد بروجن شد. این کاروان قرآنی که متشکل از اساتید قرائت، احمد ابوالقاسمی، مهدی غلام‌نژاد و حمیدرضا احمدی‌وفا، غلامحسن جهانگیری و نمایندگانی از سازمان دارالقرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مهمان مردم چهارمحال‌ و بختیاری در شهرهای بروجن و شهرکرد بود.

طی این حضور سه محفل انس با قرآن با حضور کاروان قرآنی شهید سلیمانی در این استان برگزار شد. محفل نخست، در مسجد جامع حاج‌کرامت بروجن بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر با حضور عموم مردم و علاقه‌مندان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha