باور راسخ به سنت‌های الهی مهم‌ترین مظهر ایمان است
کد خبر: 4104317
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
حجت‌الاسلام‌ حسینی اراکی:

باور راسخ به سنت‌های الهی مهم‌ترین مظهر ایمان است

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه ایمان و باور انسان مؤمن در زندگی‌اش جلوه‌ها و مظاهری دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین مظاهر و جلوه‌های ایمان، برخورداری از عقیده و باور راسخ و پولادین نسبت به سنت‌های الهی است، چراکه زندگی مبتنی بر سنت‌های خدایی ترسیم می‌‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی اراکی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 11 آذرماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، ضمن اشاره به آیه شریفه ۴۳ سوره فاطر «اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا» اظهار کرد: این آیه یکی از زیباترین و عبرت‌آموزترین آیات شریفه قرآن کریم است؛ خداوند متعال در این آیه شریفه نکات فوق‌العاده مهمی به مؤمنان، حق‌باوران و حق‌یاوران و حتی دشمنان حق و حقیقت بیان فرموده است.

وی  با اشاره به چهار نکته اساسی دوری از ناامیدی، تزلزل، خستگی و خوف برای حرکت در مسیر بندگی، عبودیت و نصرت و یاری دین حق، ادامه داد: در مکتب انسان‌ساز اسلام، ایمان بالاترین و والاترین هدف است. امام علی(ع) می‌فرمایند «الإيمان أعلى غاية» و همه اوامر، نواهی، تکالیف، توصیه‌ها و سفارش‌های ذات اقدس الهی برای این است که انسان مؤمن تربیت شود.

حسینی اراکی با اشاره به اینکه ایمان و باور انسان مؤمن در زندگی‌اش جلوه‌ها و مظاهری دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین مظاهر و جلوه‌های ایمان، برخورداری از عقیده و باور راسخ و پولادین نسبت به سنت‌های الهی است؛ چراکه زندگی مبتنی بر سنت‌های خدایی ترسیم می‌شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه سنت‌های الهی همان قواعد و قوانین حاکم بر عالم ملک و ملکوت است و تغییرناپذیری از جمله ویژگی‌های آن است، تصریح کرد: سنت‌ها و قوانین و قواعد الهی عام بوده، بر همه زمان‌ها، مکان‌ها، افراد و امت‌ها ثابت است.

وی با تأکید بر اینکه در فرازهایی از آیه شریفه ۴۳ سوره فاطر دو سنت الهی مهم متذکر شده است، ادامه داد: در این آیه شریفه به تمام دشمنان الهی هشدار فوق‌العاده جدی داده شده است؛ کسانی که به‌خاطر استکبار و غرور تسلیم حق نشدند و در مقابل دین حق به مکر، حیله، دسیسه و دشمنی زشت ‌روی آوردند، بدانند که مکر زشت و فکر بدکاری جز بر صاحبش احاطه نکند.

حسینی اراکی با بیان اینکه خداوند متعال به تمام گردن‌کشان نیرنگ‌باز مکار و حیله‌گر تمام تاریخ هشدار داده است، «وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِ»، گفت: همه مکرها و حیله‌های دشمنان خدا به صاحبش برخواهد گشت و این جزء سنت‌های لایزال الهی است؛ تاریخ با ذکر عاقبت مکر فرعون، نمرود، قارون و شداد بهترین شاهد و گواه بر این مهم است. تمام بنی‌امیه و بنی‌عباس دست‌ به‌ دست هم دادند، مکر کردند و نقشه ریختند تا یاد و نام امام علی(ع)، امام حسین(ع) و فرزندان زهرا(س) را خاموش کنند، آیا توانستند؟

وی افزود: خداوند متعال در ادامه در آیه 44 سوره فاطر می‌فرمایند «أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَكَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً...»؛ آیا این مردم در روی زمین سیر نکردند تا عاقبت کار ستمکاران پیش از خود را که نیرو و اقتدارشان هم بسیار بیش از اینان بود، چگونه شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت بازشناسی مکر، حیله و دشمنی‌شناسی در کنار دشمن‌شناسی تأکید کرد و گفت: در فتنه اخیر عده‌ای از حق‌باوران و حق‌یاوران ناخواسته فریب شعار، حرف جذاب، شیرین و دلربای دشمن خوردند؛ دشمنی که در پشت سخنان زیبا و جذاب خودش را پنهان کرده و بر مغز و دل حق‌باوران نفوذ می‌کند و به جایی رسیدند که مدافعان دشمنان دین الهی شدند.

وی ضمن اشاره به شعار فتنه اخیر در کشور با بیان اینکه شعار «زن، زندگی، آزادی» که شعار اسلام و دین است، با نیتی پلید به‌کار گرفته می‌شود، بیان کرد: دشمنان خدا و بی‌آبرویان عالم که بارها در گستره تاریخ زنان را به بردگی کشیده، آنها را استثمار کردند، اکنون با شعارهای زیبا به‌دنبال غارت سرمایه‌های نرم و سخت جوامع هستند.

حسینی اراکی در بخش پایانی سخنان خود به روایت «يا كُمَيلُ ما مِن حَرَكَةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فيها إلى مَعرِفَةٍ» امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره کرد و یادآور شد: انسانی که معرفت نداشته باشد، در دام دشمن گرفتار خواهد شد ولو دانشمند، عالم و مجاهد باشد؛ تبلیغات دشمنان اسلام چهره علی(ع) را حتی در میان خواص نیز مخدوش کرده بود.

انتهای پیام
captcha