رحمتی که برای علامه طباطبایی خاطره شد
کد خبر: 4099702
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

رحمتی که برای علامه طباطبایی خاطره شد

برادرزاده علامه طباطبایی همزمان با سالروز رحلت علامه(ره) ضمن بیان فضایل این مفسر قرآن، خاطره‌ای را از رفع مشکل مالی ایشان با امداد غیبی نقل قول کرد. ‌

سیدمحمدحسن الهی، برادرزاده علامه طباطباییسیدمحمد الهی طباطبایی، برادرزاده علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه آیت‌الله علامه طباطبایی عامل به گفته‌هایش بود، گفت: شخصیت، گفتار و رفتار علامه طباطبایی منطبق با یکدیگر بود و همین ویژگی، پایه‌ای برای تهذیب است.

وی با اشاره به اینکه 40 سال عمر را زیرنظر آموزش علامه طباطبایی بودم، اظهار کرد: از همان ابتدای کودکی تا 40 سالگی به‌عنوان برادرزاده و یکی از اقوام ایشان، ارتباط خانوادگی داشتیم و تحت پوشش نظر استاد قرار داشتم.

فرزند علامه سیدمحمدحسن الهی با بیان اینکه علامه طباطبایی در یک خانواده علمی و مذهبی به دنیا آمده بود، تصریح کرد: طباطبایی‌های آذربایجان از سال 980 ه.ق در تبریز ساکن شدند و همگی اهل علم و دارای درجات بالا بودند که علامه طباطبایی نیز وارث همین خاندان بود.

وی با تأکید بر اینکه مرحوم علامه طباطبایی، مطالعه‌ عمیقی در باب کیفیت رفتاری حضرت رسول اکرم(ص) داشتند و نتیجه این مطالعه عمیق نیز تألیف کتاب «سنن النبی» توسط ایشان بود، ادامه داد: علامه، کیفیت رفتاری رسول الله(ص) را در راستای الگوسازی برای رفتار مسلمانان در این کتاب ارزشمند جمع آوری کرده‌اند.

سیدالهی طباطبایی، با بیان اینکه علامه طباطبایی در خودسازی نیز عامل به یک سری تهذیب اخلاقی بودند که نتیجه آن نیز تألیف کتاب «لب اللباب» شد، افزود: این کتاب، کیفیت سلوک مرحوم علامه را شرح می‌دهد.

وی با اشاره به رفتار حسنه علامه طباطبایی با اعضای خانواده و همچنین اقوام، اظهار کرد: هرگز در خانواده‌شان پدرسالاری حاکم نبود، بلکه با همه اعضای خانواده و حتی با قوم و خویش نیز رفیق بودند.

فرزند علامه سیدمحمدحسن الهی با تأکید بر اینکه ایشان خصوصیات اخلاقی بسیار حسنه‌ای داشتند و با کودکان نیز به زبان خود سخن می‌گفتند، افزود: در زمان کودکی وقتی به نزد ایشان می‎رفتم با زبان و فهم مناسب کودک سخن می‌گفتند، به گونه‌ای که مجذوب و شیفته‌ ایشان می‌شدم.

برادرزاده علامه طباطبایی تصریح کرد: تمامی شاگردان و افرادی که با شخصیت علامه آشنا بودند مانند آقایان جوادی آملی، سبحانی، مرحوم حسن‌زاده آملی و مرحوم شهید مطهری در کتاب‌هایشان از کیفیت اخلاق و رفتار حسنه‌ علامه طباطبایی سخن گفته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه علامه دارای درجه علمی والایی بودند، اما با این حال همانند شاگردانشان به تمامی سؤالات پاسخ می‌دادند، افزود: روزی از ایشان خواستم که توصیه‌ای به بنده داشته باشند که مرا بر مراقبت و محاسبت توصیه کرده و فرمودند: «هر روز مواظب اعمال خود باشد و هر روز یکبار اعمالت را محاسبه کن که کدام را انجام داده‌ای و کدام یک باقی مانده است»؛ ایشان شاگردانشان را نیز همواره به این امر توصیه می‌کردند.

سیدالهی طباطبایی با بیان اینکه علامه طباطبایی صاحب کرامت بودند و برخی الهامات غیبی بر ایشان وارد می‌شد، تصریح کرد: ایشان به حدی در مباحث اسلامی تحقیق و تفحص داشتند که این امر با روح ایشان عجین شده بود.

وی در پایان با اشاره به خاطره ای از استاد گفت: آنگونه که خودشان برایم تعریف می‌کردند، روزی زندگی در نجف بسیار بر ایشان تنگ می‌شود و این مسائل افکار وی را پاره می‌کند، در همین حال صدای در منزل بلند می‌شود و مردی با لباس خاصی سلام داده و می‌گوید: 19 سال است تو را تنها نگذاشته‌ایم که الان تنها بگذاریم؛ علامه فرمود: بسیار فکر کردم و آن 19 سال با سن و یا با سال عزیمتم به نجف مطابقت نداشت که بعد از فکر فراوان به این نتیجه رسیدم که از وقتی که عمامه بر سر گذاشتم 19 سال می‌گذرد.

انتهای پیام
captcha