کنگره میرحامد حسین سال 1402 برگزار می‌شود
کد خبر: 4098527
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳

کنگره میرحامد حسین سال 1402 برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت گفت: کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین از شش سال قبل آغاز به کار کرده است و همایش اصلی بزرگداشت، پاییز سال آینده برگزار خواهد شد.

محمدتقی سبحانیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، 19 آبان ماه در نشست خبری و مراسم رونمایی از برخی آثار کنگره بین‌المللی بزرگداشت میرحامد حسین لکهنوی که در محل بنیاد بین‌المللی امامت برگزار شد، گفت: این کنگره از 6 سال قبل آغاز به کار کرده است و همایش اصلی بزرگداشت، پاییز سال آینده برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در جریان این کنگره، دیدگاه برخی بزرگان مکتب شیعه مانند سیدمحسن امین، صاحب اعیان‌الشیعه از محققان نامدار درباره علامه میرحامد حسین را به تصویر کشیده‌ایم، افزود: ایشان در تجلیل از علامه میرحامد حسین گفته است وقتی آثار او را می‌خوانیم به نظر بنده بعد از شیخ طوسی و سیدمرتضی شخصیتی مانند میرحامد حسین نداشته‌ایم.

سبحانی تصریح کرد: کتاب عبقات‌الانوار نوشته مرحوم علامه میرحامد حسین، برای اولین بار در کنگره در 50 جلد رونمایی خواهد شد؛ البته بارها و بارها تلاش برای انتشار آثار ایشان صورت گرفته ولی نیمه کاره رها شده بود.

وی با بیان اینکه ایشان در حدود 140 سال پیش فوت کرده است، گفت: بلافاصله بعد از وفات ایشان، به دلیل شهرت گسترده میرحامد و کتابش عبقات، از سوی عالمان بزرگ تلاش شد تا این شخصیت احیا شود و در این راستا به اهتمام برخی بزرگان و شخصیت‌های علمی هندوستان، مجلس معین‌العبقات تشکیل شد و بزرگانی دور هم جمع شدند تا در مورد این شخصیت و کتابش اقدام جدی شود و با وجود اینکه همه اهتمام خود را به کار بستند و حدیث ثقلین هم منتشر شد ولی باز هدف اصلی محقق نشد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: مرحوم امام خمینی در کتاب کشف‌الاسرار فرموده است ما در باب حدیث غدیر و ولایت، بهترین منبع یعنی عبقات را داریم و ایشان تاکید دارد که این کتاب بزرگترین حجت برای مذهب است و نباید اجازه دهیم از بین برود. ایشان فرموده‌اند گروهی درصدد تضییع این کتاب هستند و ما شیعیان در خواب هستیم. خدمت آیت‌الله شبیری زنجانی هم که رسیدیم ایشان این واقعه را نقل کردند و گفتند که امام(ره) با مرحوم سیدرضا صدر و برخی دیگر از علما جمع شدند و تصمیم بر احیای عبقات گرفتند و در ابتدای این نشست مرحوم صدر خیلی گریست ولی متاسفانه باز احیای عبقات به انتها نرسید.

وی افزود: در ادامه باز هم کارهای متعدد برای احیای عبقات صورت گرفت ولی هنوز این مجموعه به صورت کامل و جامع با تصحیحات دقیق منتشر نشده و امیدواریم این کنگره آغازی بر معرفی این شخصیت بزرگ اسلامی به همه نسل‌های جهان اسلام به ویژه نسل جدید باشد.

نشر عبقات در 50 جلد

سبحانی با اشاره به انتشار عبقات در 50 جلد، بیان کرد: کارهای رسانه‌ای خوبی هم در معرفی این شخصیت و آثار وی انجام شده ولی نیازمند یک کار رسانه‌ای همه‌جانبه و بزرگ در این زمینه هستیم. البته این کنگره صرفا احیای آثار ایشان و خانواده وی نیست بلکه رویدادی بزرگ در عرصه معرفی این شخصیت امامت‌پژوه خواهد بود و هشت جلد از آثار این خاندان در یک کار جمعی با همکاری برخی مؤسسات احیا خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار این کار، حجم وسیعی از مستندات نویافته را داریم که منبع پژوهشی برای محققان است و 50 پایان‌‌نامه علمی در مقاطع مختلف حوزه و دانشگاه هم در این زمینه پیش‌بینی شده که 30 پایان‌نامه به اتمام رسیده است.

رئیس کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین تصریح کرد: از دستاوردهای بزرگ این رویداد تربیت نسل محقق و جوان مسلح به عرصه‌های مختلف علمی مانند حدیث و کلام شیعه است تا راه علامه میرحامد را طی ‌کنند بنابراین ما صرفا مواجهه نکوداشتی با این شخصیت نداریم بلکه این شخصیت‌ را سرپلی برای رشد آینده علمی می‌دانیم.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت اظهار کرد: معتقدم با انتشار آثار ایشان یک خیزش علمی رخ خواهد داد و افرادی تربیت می‌شوند که هم نوپرداز در عرصه امامت و هم مسلط به آثار گذشتگان از جمله علامه میرحامدحسین هستند.

تدوین 200 عنوان پژوهش

سبحانی تاکید کرد: حدود 200 عنوان موضوعات پژوهشی ذیل عناوین کنگره تدوین شده است و آمادگی ارائه مشاوره علمی در این عرصه به پژوهشگران هستیم. بانکی از اسناد و کتب در اختیار داریم که به تدریج روی سایت کنگره بارگزاری خواهد شد و در این راستا از فعالیت محققان هم حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: دو کتاب در مراسم امروز رونمایی ‌شد؛ اول کتاب شناخت‌نامه که مدخلی برای آشنایی محققان با تمامی آثار تولیدشده مرتبط با این شخصیت بزرگ است.  کتاب  دوم هم ضیاء العین است که تنها اثر بازمانده در زمینه شخصیت علامه میرحامد حسین است. این کتاب توسط فردی نوشته شده که از نزدیک با این خاندان ارتباط داشته و به آثار آنها هم مسلط بوده است.  

وی در خاتمه گفت: هفت پیش نشست در کشور برگزار شد و در نجف و هندوستان هم پیش همایش‌هایی در اشاعه این معارف خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha