زوجین حق تحقیر یکدیگر را ندارند
کد خبر: 4098196
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
حجت‌الاسلام تراشیون:

زوجین حق تحقیر یکدیگر را ندارند

کارشناس خانواده حرم مطهر بانوی کرامت گفت: احترام متقابل زوجین به همدیگر از اصول مهم یک زندگی مشترک است که اولین مرحله احترام این است که زن و شوهر وقتی با همدیگر تنها هستند باید احترام یکدیگر را نگه دارند و شخصیت همدیگر را به هیچ وجه تحقیر نکنند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدعلیرضا تراشیون، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدعلیرضا تراشیون، سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه سلسله مباحث خانواده، شب گذشته، 17 آبان‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار کرد: در نظام فکری اسلام نظام خانواده یک جایگاه ویژه و منحصر به‌فردی دارد به همین خاطر برای استحکام‌بخشی بنیان خانواده باید از مبانی دینی و اسلامی تبعیت کنیم.

وی ادامه داد: در دنیای غرب تلاش کردند با نظام فکری غربی بنیان خانواده را مستحکم کنند، اما نتیجه آن فروپاشی بنیان خانواده بود، در صورتی که در نظام فکری اسلام زمینه برای مادیات و معنویات در کنار همدیگر فراهم شده است.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه زن و شوهر باید قدردان یکدیگر باشند و خوبی‌های هم را ببینند و در زندگی مشترک به‌دنبال حل مشکلات باشند تا بنیان خانواده مستحکم شود، افزود: زوجین باید نسبت به یکدیگر متعهد باشند و باید به‌گونه‌ای رفتار کنند تا طرف مقابل حس خوبی به آن داشته باشد.

تراشیون تأکید کرد: احترام متقابل زوجین به همدیگر از اصول مهم یک زندگی مشترک است که اولین مرحله احترام این است که زن و شوهر وقتی با همدیگر تنها هستند باید احترام یکدیگر را نگه دارند و شخصیت همدیگر را به هیچ وجه تحقیر نکنند. گاهی مواقع اهانت‌های زوجین به همدیگر آسیب‌های جدی وارد می‌کند و باعث بهانه‌گیری و ایجاد خشم پنهان شده و روحیه انتقام‌گیری را در انسان فعال می‌کند؛ زن و شوهر باید در حضور اقوام به همدیگر احترام بگذارند و این هنر نیست که زوجین در مقابل خانواده یکدیگر، همدیگر را تحقیر کنند.

وی اضافه کرد: در زندگی مشترک انسان قدرتمند کسی است که در زمین طرف مقابل به شکل منفی بازی نکند و سخنان اهانت‌آمیز را با اهانت پاسخ ندهد؛ کسی که بتواند خشم و کلام نامربوط طرف مقابل را کنترل کند انسان قدرتمند است. زوجین باید مراقب باشند در حضور فرزندان شخصیت یکدیگر را تحقیر نکنند، چراکه این کار هم به گردش تربیت در محیط خانه آسیب می‌زند و هم خشم پنهان را فعال می‌کند.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: وقتی زن و شوهر در مقابل خانواده، یکدیگر را تحقیر کنند نتیجه‌اش این است که راه را باز می‌کنند تا دیگران هم بی‌حرمتی بکنند. احترام متقابل، بنیان زندگی را تقویت می‌کند و باعث می‌شود حرمت‌ها حفظ شود. حفظ احترام در انظار عمومی باعث می‌شود عزت میان زوجین ایجاد شود و نتیجه آن در داخل خانه نمود پیدا می‌کند و بنیان خانواده را استحکام می‌بخشد.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: باید قدرت عملکرد خودمان را در مناسبات بین خودمان و خدا، اصلاح و تقویت کنیم تا طعم شادی حقیقی را در زندگی بچشیم. وقتی انسان ارتباط خود را با خداوند و ائمه معصومین(ع) و افراد پیرامون خود براساس دستورات دینی برقرار کند به شادی حقیقی می‌رسد.

کارشناس خانواده حرم مطهر بانوی کرامت تأکید کرد: حق‌الناس فقط مال مردم خوردن نیست بلکه گاهی حق‌الناس مراقبت از روح و روان اطرافیان است. نگاه مثبت در جامعه باعث می‌شود جامعه رشد خوبی داشته باشد، چراکه رشد خوبی‌ها در سایه مثبت‌نگری ایجاد می‌شود.

انتهای پیام
captcha