عواملی که به نظام خانواده قوت می‌بخشد
کد خبر: 4096459
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

عواملی که به نظام خانواده قوت می‌بخشد

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از ارزشمندترین و مقدس‌ترین تشکل‌های انسانی خانواده است، گفت: تعهد زن و مرد نسبت به خانواده، ابراز کلامی، تعهد رفتاری، خدمت‌رسانی زن و شوهر نسبت به همدیگر، بیان خوبی‌ها و کمتر دیدن بدی‌ها از جمله عواملی است که به نظام خانواده قوت می‌بخشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، سخنران حرم بانوی کرامت در سخنرانی شامگاه، 10 آبان‌ماه حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از ارزشمندترین و مقدس‌ترین تشکل‌های انسانی خانواده است، اظهار کرد: وقتی موضوعی مهم شد شیطان هم فعالیت خود را نسبت به آن بیشتر می‌کند. بنابراین، درصدد است که به خانواده آسیب برساند.

وی با بیان اینکه تقویت بنیان‌های خانواده یکی از تکالیف ماست، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به نظام خانواده قوت ببخشد این است که زن و مرد نسبت به خانواده خودشان متعهد باشند.

کارشناس خانواده حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به شیوه‌های تعهد نسبت به خانواده اضافه کرد: اولین تعهد ما تعهد کلامی است و ما باید با کلام خودمان این تعهد را به خانواده ابراز کنیم؛ برای مثال مرد رو به همسرش کند و بگوید من خیلی خوشحالم که شما را دارم و امیدوارم زندگی ما حتی در آخرت هم با هم باشد، ولی گاهی ما برعکس و تخریبی عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش اهل بیت(ع) برای قوام خانواده بود، گفت: در پژوهش‌های علمی هم ثابت شده، در خانواده‌هایی که کلمه طلاق رد و بدل می‌شود استحکامش ضعیف می‌شود.

تراشیون افزود: دومین تعهد نسبت به خانواده تعهد رفتاری است و ما باید در رفتارهای خود نسبت به زندگی خانوادگی خود متعهد باشیم برای مثال می‌بینیم که زن و شوهر در محیط‌های بیرون بگو و بخند دارند ولی نسبت به همسرش اینجور نیست و بیشتر اوقات سکوت می‌کند و حرفی نمی‌زند.

وی با بیان اینکه زن و شوهر باید نسبت به هم بهترین باشند، اظهار کرد: در روایتی نقل شده که فردی به نام حصین بن محصن می‌گوید عمه من محضر پیامبر رفت و سؤالاتی را پرسید و در موقعی که داشت بر می‌گشت پیامبر(ص) از عمه من پرسیدند که آیا ازدواج کرده‌ای یا خیر؟ عمه من گفت بله؛ حضرت پرسیدند با شوهرت چگونه‌ای؟ او گفت خوب هستیم و ویژگی‌های مثبت را بیان کرد؛ حضرت به عمه من فرمودند بدان که شوهر تو بهشت و دوزخ تو است و بدان کجا قرار داری.

کارشناس خانواده حرم مطهر بانوی کرامت گفت: پیامبر(ص) وارد خانه امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) شدند و دیدند که دختراشان در حال آشپزی و امیرالمؤمنین هم در حال پاک کردن عدس و حبوبات هستند؛ حضرت سراغ امیرالمؤمنین(ع) رفتند و فرمودند خانه محل حج و عمره است و وقتی مرد به همسرش یاری می‌رساند کفاره گناهان اوست و خداوند به عدد موهایی که در بدن مرد است شهرهایی از بهشت به او می‌دهند.

وی با بیان اینکه خانه و خانواده محل عبادت ما است، افزود: زن و شوهری که به هم خدمت‌رسانی نداشته باشند به تدریج نسبت به هم دلسرد می‌شوند؛ بنابراین باید قدر خدمت در خانه را بدانیم زیرا خیلی ارزش دارد و باید هم زن به شوهر خدمت کند و هم مرد به همسرش خدمت کند.

تراشیون با بیان اینکه امروز نظام تفکر غلط در دنیا خانواده را می‌زند، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند دشمن خانواده، دشمن اسلام نیست بلکه دشمن بشریت است و غربی‌ها کاری کردند که خانمی که خانه‌دار است و یا اگر مرد در خانه به همسرش خدمت می‌کند خجالت می‌کشند که این کار را بیان کند.

وی با بیان اینکه در نظام فکری اسلام خانواده محلی برای پرش به سمت خداست، اظهار کرد: گاهی اوقات ما به این باور نداریم و گمان می‌کنیم که باید جوری زندگی کنیم و به‌قدری به فعالیت‌های اجتماعی بپردازیم که خانه و خانواده را کمرنگ کنیم.

کارشناس خانواده حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند در روابط زن و شوهر هیچ محدودیتی قرار نداده است، ادامه داد: ما باید به گونه‌ای در خانه رفتار کنیم که همسرمان این حس به او دست دهد، ما عمیقا به او علاقه‌مند هستیم و این علاقه از روز برای او روشن‌تر باشد.

وی با بیان اینکه در زندگی ممنوعیت‌هایی وجود دارد که برای اثبات تعهد خود به همسر باید آن را رعایت کنیم، افزود: زن باید بداند که تعریف کردن از مردان دیگر در مقابل شوهر ممنوع است حتی اگر محارم او باشند و آقایان باید بدانند که تعریف کردن از زنان دیگر در مقابل همسر ممنوع است حتی اگر مادر و یا دیگر محارم او باشند.

تراشیون با بیان اینکه ما در خانه و خانواده خود خوبی‌ها را کمتر می‌بینیم، گفت: اگر همسرمان عیبی هم دارد خوبی‌های فراوانی هم دارد و چه خوب است که این خوبی‌ها را به او یادآوری کنیم؛ در جامعه و در مورد دهه هشتادی‌ها که این قدر انتقاد می‌شود هم همین‌طور است؛ ما با یک نسل خوبی مواجه هستیم و دشمن همین خوبی‌ها را می‌بیند که می‌خواهد این نسل را خراب کند.

وی با بیان اینکه یکی از مفسران بزرگ قرآن در دوره معاصر تعبیری دارد که می‌گوید غرب یک باغ وحش منظم است، ادامه داد: در غرب انسان را در حد یک حیوان پرورش می‌دهند که هر چه حیوان‌تر باشد رشد یافته‌تر است ولی در جمهوری اسلامی نگاه ما این نیست و در همین دهه هشتادی‌ها نوجوانان زیادی هستند که قاری و حافظ قرآن هستند و مقام علمی بالایی دارند ولی عده کمی هم که در جریانات اخیر حضور دارند اکثر آنها از خانواده‌های آسیب‌دیده هستند.

انتهای پیام
captcha